Używany samochód pożarniczy z zagranicy, a świadectwo dopuszczenia

Używany samochód pożarniczy z zagranicy, a świadectwo dopuszczenia

W ubiegłym roku jedna z OSP napisała do Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego w Józefowie pismo z zapytaniem ws certyfikowania samochodów pożarniczych z zagranicy. Wtedy na podstawie otrzymanych informacji z ośrodka badawczego napisaliśmy materiał, w którym wyjaśniliśmy często zadawane pytanie: „Czy używany samochód ratowniczo – gaśniczy sprowadzony z zagranicy może poruszać się po polskich drogach zgodnie z obowiązującym prawem?” Dzisiaj chcielibyśmy odświeżyć ten materiał gdyż są to kwestie bardzo ważne i często budzące wiele kontrowersji.

W wielu Ochotniczych Strażach Pożarnych nasuwa się pytanie, czy używany samochód ratowniczo – gaśniczy sprowadzony z zagranicy może poruszać się po polskich drogach zgodnie z obowiązującym prawem. Według ustawy o ochronie przeciwpożarowej taki samochód musi posiadać świadectwo dopuszczenia, które wydaje jednostka badawczo-rozwojowa Państwowej Straży Pożarnej.

Dopuszczenia do użytkowania wyrobów w formie świadectwa dopuszczenia, wydają jednostki badawczo-rozwojowe Państwowej Straży Pożarnej, wskazane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Jednostką tą jest Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego w Józefowie.

Sprawa dopuszczenia, tzw. certyfikat CNBOP tyczy się nie tylko pojazdów używanych i nowych w straży. Taki cerftyikat powinien posiadać każdy sprzęt stosowany podczas działań ratowniczo – gaśniczych. Brak certyfikatu, podczas wypadku może skutkować konsekwencjami prawnymi, w tym niewypłacenia odszkodowania.

W przypadku, gdy kupiliśmy auto z zagranicy, może nasunąć się pytanie- co należy robić dalej? Tutaj zaczyna się problem, gdyż przeprowadzenie takiej procedury polegającej na otrzymaniu wspomnianego wcześniej certyfikat, nie tylko wiąże się z dużym nakładem finansowym, ale co ważniejsze nie jest powiedziane, że takowy samochód przejdzie restrykcyjne wymagania stawiane przez prawo.

W przypadku, gdy wyrób został:

1) zgodnie z prawem wyprodukowany lub dopuszczony do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej albo w Republice Turcji,

2) zgodnie z prawem wyprodukowany w innym państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym

- dopuszczenie wydaje się po ustaleniu, że poziom bezpieczeństwa wyrobu nie jest niższy od określonego w Polskich Normach lub wymaganiach techniczno-użytkowych (art. 7 ust. 6 ustawy).

W celu rozpoczęcia procesu dopuszczenia auta należny złożyć do Jednostki Certyfikującej następujące dokumenty:

-Wypełnione spięte i podpisane formularze wniosku cześć A i B (formularze wniosków, oznaczone w stopce numerem DC/D-01/03.10.210 1 wraz z informacją dotyczącą sposobu wypełnienia znajdują się na stronie internetowej www.cnbop. pl).

-Dokumentacje techniczną wymienioną w części B wniosku.

„Dopuszczenie do użytkowania wyrobów jest wymagane w przypadku wprowadzania ich do użytkowania oraz wykorzystywania przez jednostki ochrony przeciwpożarowej. Bez znaczenia przy tym jest to, czy produkt jest nowy czy też używany". Zgodnie zaś z art. 15 pkt 6 ustawy o ochronie przeciwpożarowej jednostkami ochrony przeciwpożarowej są ochotnicze straże pożarne.

Wprowadzenie np. pojazdu pożarniczego do podziału bojowego i dysponowanie do działań ratowniczo-gaśniczych (bez uzyskania stosownego dopuszczenia) jest naruszeniem obowiązującego porządku prawnego i może wiązać się nawet z odpowiedzialnością prawną osób, które do tego dopuściły. Zastosowanie może mieć tu np. norma art. 179 Kodeksu karnego, zgodnie z którą kto:" wbrew szczególnemu obowiązkowi dopuszcza do ruchu pojazd mechaniczny albo inny pojazd w stanie bezpośrednio zagrażającym bezpieczeństwu w ruchu lądowym, wodnym […] podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2."

Zdarzenia, w których wyrządzona zostanie szkoda, np. kolizja drogowa z udziałem pojazdu pożarniczego, który nie posiada świadectwa dopuszczenia, mogą rodzić negatywne konsekwencje dla OSP związane z odmową wypłacenia przez ubezpieczyciela odszkodowania. Uzasadnieniem dla takiej decyzji będzie fakt, iż ubezpieczyciel został wprowadzony w błąd przez OSP (gminę) przy zawieraniu ubezpieczenia, ponieważ ubezpieczony (np. w zakresie odpowiedzialności cywilnej) został sprzęt, który nie spełnia wymogów prawnych by traktować go jako sprzęt ratowniczy.” - pisze adw. Krzysztof M. Miazga na stronie ZOSP RP.

Na podstawie: zosprp.pl; pisma CNBOP do jednej z OSP; Zdjęcie ilustrowane.

Strażacki.pl

W ubiegłym roku jedna z OSP napisała do Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Jó

Galeria

Czytaj również