Warszawa

Wizyta w JRG 10 Warszawa

Wizyta w JRG 10 Warszawa

Korzystając z wakacji w Warszawie postanowiłem odwiedzić Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą numer 10 w stolicy naszego kraju. Czemu akurat 10-ka? Tutaj znajduje się Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Technicznego z bardzo ciekawymi samochodami w skali kraju. Dzięki uprzejmości KM PSP Warszawa oraz strażaków i dowódcy 10-tki asp. sztab. Krzysztof Goślicki, mogę zaprezentować to co posiadają białołęccy strażacy w swojej jednostce.

Do dyspozycji strażaków i władz jednostki jest 10 pojazdów, a na każdej zmianie przypada 12 strażaków w służbie 24/48 h są to trzy zmiany. Sama jednostka znajduję się przy ul. Czarodzieja 19 i od centrum Warszawy dzieli ją 15 km. Każdego roku bilans wyjazdów jest większy, w tym roku (Stan na początek Lipca 2019) jest już ponad 300 wyjazdów. Ubiegły rok strażacy zakończyli z bilansem ok. 600 wyjazdów. Dzień przed moją wizytą strażacy wyjeżdżali, 7 razy. Rejon strażaków z Czarodzieje jest zróżnicowany, sporo jest zabudowy mieszkaniowej, ale sporo terenów wolnych od zabudowy, w rejonie jest Zakład Karny oraz kilka dużych firm. Dlatego też sprzęt i samochody muszą być zróżnicowane, przedstawie je poniżej:

Samochód pierwszy wyjazdowy to średni samochód gaśniczy - GBA 2/16/2,5 Pr 750 RENAULT MIDLUM (310[W]21):

  • Silnik: wysokoprężny, poj. 7146ccm3
  •  Moc: 300 KM
  • Napęd szosowy: 4x2 
  • Załoga: 6-osobowa
  • Zbiornik wody: 2000l 
  • Zbiornik środka pianotwórczego: 200l 
  • Zbiornik proszku gaśniczego 750 kg (agregat proszkowy GLORIA PLA-750) 
  • Rok produkcji: 2013 

Samochód drugi wyjazdowy to ciężki samochód gaśniczy - GCBA 5/32/2,5 MAN LC 18.282 (310[W]25):

  • Silnik: wysokoprężny, poj. 6871ccm3
  • Moc: 206kW /280 KM 
  • Napęd terenowy: 4x4 
  • Zaloga: 6-osobowa 
  • Zbiornik wody o pojemności: 5000l 
  • Zbiornik środka pianotwórczego: 500l 
  • Rok produkcji: 2005 

Samochód ciężki gaśniczy - GCBA 10/55/8 RENALUT KERAX (310[W]26): 

  • Silnik: wysokoprężny, poj. 11100 cm3 
  • Moc: 420 KM
  • Napęd terenowy: 4x8 
  • Zaloga: 2-osobowa 
  • Zbiornik wody o pojemności: 10000l 
  • Zbiornik środka pianotwórczego: 4000l 
  • Rok produkcji: 2004r 

Samochód ratownictwa technicznego - SRt MERCEDES UNIMOG (310[W]44):

  • Silnik: wysokoprężny poj 5675 cm3 
  • Moc 37kN
  • Napęd:4X4 
  • Zaloga: 2-osobowa 
  • Rok produkcji: 1975 

Samochód ten jest mało dysponowany, praktycznie do ujrzenia podczas parad z okazji dnia strażaka w stołecznym mieście lub też w przypadku problemów następnego pojazdu. 

Samochód ciężki ratownictwa technicznego - SCRt SCANIA N 321 (310[W]45):

  • Maksymalna masa całkowita - 18000 kg.
  • Masa własna - 15645 kg. 
  • Moc silnika - 450 kM 
  • Napęd - 4X4 
  • Rozstaw osi - 4300mm 
  • Długość - 8010mm 
  • Szerokość - 2549 - mm 
  • Wysokość - 3760mm 
  • Załoga - 2+1 
  • Rok produkcji - 2015

Samochód ciężki typu dźwig o maksymalnym udźwigu 400kN - SCDz 40 VOLVO FM (310[W]48)

  • Silnik: wysokoprężny, poj. 10,8dm3 
  • Moc: 338kW/450KM 
  • Napęd: 8x4 
  • Załoga: 2-osobowa 
  • Żuraw: Fassi 1950 2.28: 
    - max moment obciążający:137 tonometrów 
    - max udźwig:400kN
    max zasięg: 19m - 60kN 
    - max zasięg z JIB (bocianem):31m - 17,5 kN 
  • Wyciągarka kabestanowa ROTZLER TR 080/5 o stałym uciągu 80kN
  • Rok produkcji: 2011 

Samochód ciężki ratownictwa technicznego - SCRt Renault X460 „Mega-City” (310[W]49)

  • Silnik: wysokoprężny, poj. 10,8dm3
  • Moc: 345kW (460KM) 
  • Napęd: 8x4 
  • Załoga: 2 + 1 
  • Żuraw: Rotator 1060S ( maks. Udźwig 54t) 
  • Wciągarki: 1 x 30t, 2x 20t, 2x 12,5t, 2x 9t (długość lin 50m) 
  • Rok produkcji: 2015

Samochód ciężki wysokościowy o wysięgu 32 metrów - SCH 32 MERCEDES-BENZ ECONIC 1829/BRONTO- Skylift (310[W]53):

  • Silnik: wysokoprężny poj.
  • Moc: 210kW 
  • Napęd szosowy 4x2 
  • Załoga: 3-osobowa 
  • Max udźwig kosza: 3 osoby 325kg
  • Max długość wysuwu ramienia: 32m 
  • Kat obrotu 360o 
  • Rok produkcji: 2007 

Samochód został przekazany tymczasowo innej jednostce, a jego zdjęcie pochodzi ze strony KM PSP Warszawa.

Samochód ciężki kontenerowy - SCKn RENAULT KERAX 410dci wraz z kontenerem kwatermistrzowskim (310[W]86):

  • Silnik: wysokoprężny, poj. 10837 cm3
  • Moc:302 kW
  • Napęd:8x4
  • Załoga: 2-osobowa
  • Rok produkcji: 2007 

Kontener kwatermistrzowski przeznaczony do zakwaterowania 60 osób:

Wyposażenie (310[W]K01): 

  • 6 namiotów 10 osobowych
  • 60 łóżek polowy
  • 60 śpiworów
  • 6 stołów składanych + krzesełka
  • nagrzewnice, agregaty prądotwórcze, sprzęt oświetleniowy.

W posiadaniu jednostki jest jeszcze Kontener przeznaczony do prowadzenia działań gaśniczych (310[W]K03):

  • Zbiornik wody 10 m3
  • Motopompa Tohatsu o wydajności 1600 dm3/min
  • Armatura wodno-pianowa
  • Rok produkcji:2007.

Samochód lekki rozpoznawczo-ratowniczy - SLRR FIAT Freemont (310[W]90):

Silnik: benzynowy, poj. 2360 cm3
Moc: 125 kW / 170 KM
Napęd: 4x2
Załoga: 7-osobowa
Rok produkcji: 2013

Brak pojazdu podczas sesji zdjęciowej, zdjęcie pochodzi ze strony KM PSP Warszawa.

Samochód lekki operacyjny - SLOp Ford Ranger Limited (310[W]91)

Silnik wysokoprężny, poj. 2500 cm3

  • moc: 105kW/143KM,
  • napęd terenowy - 4x4,
  • załoga: 5-osobowa,
  • Rok produkcji: 2019

To tyle jeśli chodzi o samochody w jednostce, jednostka posiada także: 

Agregat Piany Lekkiej (310-P02):

  • Wydatek: 200l/min
  • Rok produkcji:1971 

Agregat Oddymiający (310-P03)

  • Przepływ strumienia powietrza 160 000 m3/godz
  • Rok produkcji: 2005

Na sam koniec mogłem zwiedzić pokrótce garaż pojazdów, punkt alarmowy oraz pamiątki po byłej strażnicy. Obecna strażnica wybudowana została w 2009 roku za kwotę 11 700 000 PLN ze środków miasta stołecznego Warszawy, Akt powołania JRG 10 to 1 Lipca 1992 roku. Podziękowania dla KM PSP Warszawa i dowódcy jednostki za możliwość sesji zdjęciowej, strażakom za miłą atmosferę i rzeczowe informacje.

Strażacki.pl

Korzystając z wakacji w Warszawie postanowił


Sklep pożarniczy Florian

Koszulka strażacka 4F

etui strazackie na telefon


Galeria

Czytaj również

blog comments powered by Disqus