Poznań-Głuszyna

Druhowie z poznańskiej Głuszyny i ich Scania w terenie

Druhowie z poznańskiej Głuszyny i ich Scania w terenie

Choć od czasu dostawy nowego ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego na poznańską Głuszyne minęły już prawie 3 miesiące, to strażacy z miejscowej jednostki OSP nie przestają się szkolić i zapoznawać z nadal jeszcze pachnącym nowością pojazdem. Pierwsze wiosenne dni druhowie wykorzystali na sprawdzenie możliwości dojazdu w wybrane miejsca rejonu działania jednostki. Korzystając z okazji oraz uprzejmości jednostki postanowiliśmy jeszcze raz przedstawić pojazd.

Teren, na którym strażacy z OSP Poznań-Głuszyna interweniują najczęściej, jest różnorodny. Znajduje się tu przykładowo zwarta zabudowa jedno i wielorodzinna, lasy, nieużytki, tereny rolnicze, czy chociażby 31 Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny. W zależności od pory roku, to tereny rolnicze oraz nieużytki stanowią największe wyzwanie w dojeździe, stąd częste kontrole i rozpoznania dróg dojazdowych. Wszystko po to, aby w przypadku prawdziwego zdarzenia móc jak najszybciej dotrzeć na miejsce. Szczególnie, że nowy ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy różni się wielkością od innych i wcześniej używanych pojazdów przez jednostkę.

Nowe GCBA zostało zakupiono dzięki funduszom i współpracy Komendy Głównej PSP w Warszawie (dotacja KSRG) oraz Urzędu Miasta Poznania (więcej o tym pisaliśmy tutaj). W drodze postępowania przetargowego wyłoniono firmę Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych, która była odpowiedzialna za dostawę i zabudowanie nowego pojazdu. Firma w postępowaniu zaproponowała, a po wygraniu dostarczyła GCBA na podwoziu Scanii P410 z napędem 4x4 (kat. II). Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 18 000 kg. jest napędzany przez silnik spełniający normy spania euro-6, o mocy 410 KM. Skrzynia biegów manualna. Zabudowa pojazdu została wykonana z aluminium oraz kompozytu, umieszczono w niej pojemnik na wodę o pojemności 5 tys. litrów oraz pojemnik na środek pianotwórczy o pojemności 500 litrów. Do podania środków gaśniczych zastosowano autopompę Ruberg A32/8-2,5/40 o maksymalnej wydajności 3200 litrów na minute. Podanie środków gaśniczych może odbyć się poprzez linie szybkiego natarcia, działko wodno-pianowe firmy Pohorje (zamontowane na dachu pojazdu( oraz nasady tłoczne. Ponadto w pojeździe zamontowana została instalacja zraszaczy przy podwoziu, pneumatyczny masz oświetleniowy typu led, wyciągarka elektryczna, czy reflektory dalekosiężne. Wyposażenie ratownicze pojazdu jest cały czas kompletowane, obecnie stanowi je ciężki zestaw narzędzi hydraulicznych Lucas, poduszki wysokiego ciśnienia niskiego podnoszenia Vetter, osprzęt do sprzętu hydraulicznego i pneumatycznego oraz wyciągarki, aparaty OUO zamontowane w kabinie, podręczny sprzęt burzący, armaturę wodno-pianową, sito kominowe, sprzęt ratownictwa medycznego, agregat prądotwórczy, opryskiwacz ciśnieniowy, zestaw do prowadzenia akcji długoterminowych czy sprzęt do zabezpieczania miejsca zdarzenia. Ponadto w pojeździe znalazło się miejsce dla maskotek, które wręczane są najmłodszym uczestnikom zdarzeń w celu zminimalizowania tramy związanej ze zdarzeniem. Jak przyznają ratownicy, największym atutem ich nowego samochodu jest przestronna jednomodułowa kabina w układzie miejsc 1+1+4.

Przez 3 miesiące od dostawy druhowie uczestniczyli już kilkukrotnie nowym pojazdem w działaniach gaśniczych, czy ratowniczych po wypadkach. Strażacy z Głuszyny szkolili się też pod czujnym okiem instruktorów Scania Polska. Wkrótce odbędą oni też kolejne szkolenie z jazdy w trudnym terenie.

Strażacki.pl

Choć od czasu dostawy nowego ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego na poznańską Głuszyne minę

Galeria

Czytaj również