Poznań

Nowa drabina JRG 1 Poznań

Nowa drabina JRG 1 Poznań

Od grudnia 2015 r. strażacy z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 1 w Poznaniu dysponują nową drabiną mechaniczną typu M 32 L (SD-30). Jest to jedna z 3 tego typu drabin, które zakupione zostały w 2015 roku przez Komendę Główną PSP w ramach projektu i dofinansowania UE. Pozostałe dwa egzemplarze trafiły do Cieszyna oraz Warszawy, a za ich dostawę odpowiedzialna była firma Fire-Max.

Najnowsza drabina poznańskich strażaków zabudowana została przez firmę Magirus na podwoziu Iveco EuroCargo 160E32, o DMC. wynoszącym 16 000 kg, rozstawie osi 4815 mm.

W samochodzie zastosowano silnik o moc 220 kW, spełniający najwyższą normę emisji spalin Euro-6. Wysokość ratownicza nowej drabiny wynosi 30,5 metra, natomiast wysokość robocza 32 metry. Wykonane w systemie ALU FIRE podium pojazdu posiada wbudowane oświetlenie pola pracy, wejścia na podium zlokalizowane na środku i z tyłu samochodu oraz skrytki sprzętowe o pojemności całkowitej 4 m3.

Zastosowany został czteroprzęsłowy zestaw drabin, ostatnie przęsło wyposażone zostało w suchy pion. Prowadnice przęseł zespołu drabin wykonane zostały z profili ze stali szlachetnej. Zabezpieczanie antykorozyjne podwozia, przęseł drabin oraz kosza wykonane zostało poprzez kataforezę - zanurzenie całkowite.

Nowy pojazd został wyposażona w unikalny system stabilizacji drgań MAGIRUS CS (stabilizacja komputerowa). Wszystkie ruchy drabiny są natychmiast rozpoznawane przez komputer i stabilizowane przez wysterowanie hydraulicznych ruchów przeciwnych.  Jak podaje producent jest to pomocne i ma miejsce np. w przypadku silnych wiatrów lub zaburzeń w pracy gdy, ktoś wskoczy do kosza. Za sterowanie drabiny odpowiada pięć komputerów, są to odpowiednio dwa komputery dla podwozia, dwa dla zespołu drabiny i jeden dla kosza. Drabina wyposażona w osiem punktów podparcia, 4 podpory, koła osi tylnej i przedniej. Zastosowane skośne podpory hydrauliczne typu VARIO pozwalają także na rozstawienie podpory pod zaparkowany samochód, oraz różnego rodzaju inną infrastrukturę. Za kontrolę całej drabiny odpowiada system CAN-BUS z przywoływanym menu programowym, zdalnym systemem diagnozowania i informacji serwisowej.

Zakres pola pracy poniżej poziomu terenu wynosi -17 stopni, kąta podnoszenia 75 stopni oraz korygowania nierówności terenu 10 stopni. W porównaniu do podobnych tego typu drabin, w powyższej serii zastosowany został większy kosz ratowniczy typu RC 400. Jest on w stanie pomieścić cztero osoby, ponadto wyposażono go takżez orurowaniem dla działka wodno-pianowego, platformę do mocowania noszy ratowniczych o udźwigu max. 200 kg. oraz gniazda i uchwyt pozwalający na montaż w koszu dodatkowych najaśnic LED.

Sygnalizacja świetlna:
- Hänsch NOVA LED x3
- Hänsch Sputnik Nano LED x5 (w tym 3 wbudowane w kosz drabiny)
Sygnalizacja dźwiękowa:
Modulator: Federal Signal Vama AS-320
Osobny sygnał pneumatyczny dwutonowy: Martin Horn
 
Wyposażenie (m.in.):
- Działko wodno-pianowe
- Agregat prądotwórczy
- Stelaż do montażu noszy w koszu
- Dodatkowe najaśnice LED do montażu w koszu
- Webasto kabiny
 
Wyposażenie ratownicze (m.in.):
- Kompletny zestaw PSP-R1
- Skokochron pneumatyczny
- Aparaty ochrony dróg oddechowych FENZY wraz z maskami i czujnikami bezruchu
- Lina 100 m.
- Linki strażackie
- Liny odciągowe, zawiesia
- Szelki bezpieczeństwa
- Odcinki węża W-52 oraz W-75
- Prądownica wodna, rozdzielacz, pozostała armatura gaśnicza
- Podręczny sprzęt burzący
- Skrzynia narzędziowa
- Agregat prądotwórczy, przedłużacz szpulowy
- Podkłady pod podpory, kliny samochodowe


Sporządzono na podstawie danych producenta, firmy Fire-Max oraz własnych.

Podziękowania dla Komendanta i Rzecznika Prasowego KM PSP w Poznaniu oraz Dowództwa i Strażaków JRG-1 Poznań, za możliwość wykonania zdjęć oraz poświęcony czas.
Strażacki.pl

Od grudnia 2015 r. strażacy z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 1 w Poznaniu dysponują nową drabiną m

Galeria

Czytaj również