Zielonogórska JRG 2 od prawie dwóch lat ma na stanie nowoczesną, 42 – metrową drabinę mechaniczną, która nie wyjeżdża do akcji. Problemy z nią zaczęły się niemal zaraz po dostawie przez firmę Rosenbauer Polska, w lutym 2021 roku.
Od kiedy 30 stycznia 2023 roku w trakcie testów w Inowrocławiu złamała się identyczna drabina strażacka i ówczesny Komendant Główny PSP gen. bryg. Andrzej Bartkowiak podjął decyzję o wycofaniu wszystkich tego typu pojazdów na terenie Polski. Na ten moment Zielona Góra dysponuje jedną, 30 – metrową drabiną stacjonującą w JRG nr 1. Niejednokrotnie musi prosić o wsparcie lokalną jednostkę OSP Koźla, która ma do dyspozycji drabinę 27 – metrową.
Komenda Wojewódzka PSP w Gorzowie Wielkopolskim ogłosiła przetarg na dostawę nowej drabiny mierzącej 40 metrów, z “łamanym” ostatnim przęsłem i koszem ratowniczym o udźwigu co najmniej 500 kilogramów, zabudowanej na podwoziu z 2024 roku z silnikiem o minimalnej mocy 312 koni mechanicznych. Wraz z pojazdem dostarczone mają być m.in. 3 aparaty powietrzne, sprzęt ratownictwa wysokościowego oraz wentylator oddymiający. Oferty można składać do 23 sierpnia. Szacunkowa wartość zamówienia wyniesie około 3,6 miliona złotych.