Dokładnie 30 lat temu Jelczańskie Zakłady Samochodowe opuściły pierwsze ciężkie samochody ratowniczo – gaśnicze Jelcz 010 i 014 w wersji prototypowej.
Samochody zostały zabudowane na podwoziu Jelcz P442 DS, wyposażone w skrzynie biegów 6+R, sześciocylindrowy rzędowy, wysokoprężny silnik SW 680/207/5 z doładowaniem osiągającym moc 243 KM wyprodukowanym w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego Mielec. Prędkość maksymalna to 90 km/h.
Jelcz 014 przystosowany jest do jazdy terenowej, posiada napęd 4×4 i jest o około 20 cm wyższa od wersji 010.
Kabina Jelcza jest hydraulicznie odchylana w celu umożliwienia dostępu do silnika, z przodu poza standardowym wyposażeniem zamontowano tablice sterowniczą autopompy oraz stolik do pracy dla dowódcy, tylna część przeznaczona jest dla czterech strażaków, posiada ona ławkę, która pełni rolę schowka. Wnętrze kabiny jest ogrzewane nagrzewnicą wodną.
Zabudowa została podzielona na trzy moduły. Pierwszy ma szerokość około 90 cm, w jego wnętrzu umieszczono półki na sprzęt i specjalne suwadło na cztery aparaty ODO. W centralnym module znajduje się zbiornik wody o pojemności 5000 litrów przymocowany do ramy pojazdu oraz zbiornik środka pianotwórczego, którego pojemność do 500 litrów został przymocowany na sztywno do zbiornika wody. Z tyłu pojazdy znajduje się przedział autopompy wraz ze sprzętem i armaturą wodno-pianową.
Autopompa, tutaj Jelczańskie Zakłady Samochodowe dały wybór swoim klientom, w ofercie znalazły się dwa rodzaje autopomp tj. wyprodukowana przez Świdnicką Wytwórnię Urządzeń Przemysłowych odśrodkowa, jednostopniowa A32/10 N z ręcznym dozownikiem środka pianotwórczego umożliwiającym nastawienie stężenia 2-10 % roztworu i NH 30 produkcji Rosenbauera, jest to autopompa dwustopniowa. Z tą autopompą współpracuje dozownik pozwalający uzyskać 3-6 % stężenia środka pianotwórczego.
Układ wodno-pianowy Jelcza to dwie nasady ssawne 110 z krajową autopompą lub 120 z autopompą Rosenbauera, dwie nasady zasilające 75, cztery nasady tłoczne 75, nasady linii szybkiego natarcia, działka wodno-pianowego oraz nasady do uzupełniania środka pianotwórczego.
Produkcja Jelcza w wersji 010 i 014 ruszyła dopiero w 1992 roku dzięki porozumieniu pomiędzy komendantem głównym Państwowej Straży Pożarnej a dyrektorem Jelczańskich Zakładów Samochodowych.
Obecnie w Państwowej Straży Pożarnej jest już tylko kilka sztuk, większość ze względu na wiek została przekazana do jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych, niektóre przeszły modernizację dzięki czemu będą służyły strażakom jeszcze wiele lat.
Na podst. Przeglądu Pożarniczego, PRL998
Foto. Kamil Czereba, Grzegorz Pitek, Mateusz Dąbrowski, Dominik Michalski