„Jeden przejazd za daleko” – film o takim tytule miał premierę w serwisie You Tube pod koniec października. Produkcja ma przypomnieć, że ryzyko, brawura, rutyna, czy pośpiech to źli doradcy, a łamanie przepisów, omijanie rogatek czy ignorowanie sygnalizacji lub znaku STOP, to stąpanie po cienkim lodzie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z Cyber Marianem promują w mediach społecznościowych odpowiedzialne zachowanie na przejazdach kolejowo-drogowych.
W Polsce jest ponad 12 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. I choć od 2005 roku liczba wypadków na nich zmniejszyła się o jedną trzecią, to nadal na styku drogi kolejowej i asfaltowej dochodzi do wypadków. Fakty są niestety takie: do 98% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych dochodzi z winy kierowców. To zwykle skutek łamania przepisów, ignorowania znaków drogowych i sygnalizacji przejazdowej, a nawet omijania rogatek.
Życie to nie film akcji…
…dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nieprzerwanie od 2005 roku prowadzą kampanię Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, której celem jest ograniczenie wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, m. in. poprzez edukację i budowanie kultury bezpieczeństwa. W tym roku PLK nawiązała współpracę z twórcami publikującymi swoje filmy na najpopularniejszej platformie do prezentacji materiałów wideo – You Tube.
„Jeden przejazd za daleko” autorstwa Cyber Mariana opowiada historię młodego człowieka, który za nic ma wszelkie ograniczenia i zakazy na drodze, a z każdej ekstremalnej sytuacji wychodzi bez szwanku. Niestety życie to nie film akcji, a rozpędzona lokomotywa nie jest plastikową zabawką…
– Realizacja takiej kampanii to marzenie twórcy, który chce produkować swoje filmy z rozmachem, a przy tym przekazać swoim widzom ważne przesłanie. Gdy rozpoczęliśmy rozmowy dotyczące nakręcenia tego materiału, przekonywałem PLK, że musimy to zrobić! Oczami wyobraźni już widziałem poszczególne ujęcia oraz scenę finałową – opowiada Cyber Marian, jeden z najpopularniejszych polskich twórców na You Tube, którego kanał obserwuje ponad 600 tys. osób, a wyświetlenia wszystkich filmów przekraczają 128 mln.
#SzlabanNaRyzyko – jedna z największych kampanii w Europie
Współpraca z youtuberami, której założeniem jest dotarcie z przekazem kampanii do młodzieży i dorosłych to nie jedyne działania zarządcy infrastruktury w ramach „Bezpiecznego przejazdu…”. Wśród stałych, całorocznych działań, prowadzonych przez PLK organizowane są: symulacje wypadków, konkursy, prelekcje dla dzieci, patrole Straży Ochrony Kolei w terenie oraz kampania informacyjna w mediach, na plakatach i ulotkach. Przygotowywane są materiały dla instruktorów nauki jazdy, by skuteczniej mogli edukować przyszłych kierowców.
Kampania Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” jest jedną z największych w Europie. W 2015 roku w Brukseli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zostały wyróżnione za zwiększanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych w ramach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD). Jest to największa platforma obywatelska w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, prowadzona przez Komisję Europejską.