Terminale GSM, które znajduje się przy systemach selektywnego wywoływania rozsyłają SMSy do strażaków na zasadzie ‘telefonu komórkowego’. A to oznacza, że w przypadku posiadania w terminalach kart pre-paid należy je zarejestrować!
Obowiązek rejestracji kart pre-paid to efekt ustawy o działaniach antyterrorystycznych, która weszła w życie w lipcu 2016 roku. Według Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji rejestracja kart zmniejszy liczbę telefonów z fałszywymi alarmami o podłożonych bombach. Dotychczas namierzenie osoby korzystającej z anonimowej karty pre-paid było praktycznie niemożliwe.
Karty kupione przed i po 25 lipca ubiegłego roku trzeba zarejestrować do 1 lutego 2017 roku, te które nie zostaną zarejestrowane przestaną działać. W przypadku jednostek OSP numer należy zarejestrować na OSP bądź na Gminę.
Aby zarejestrować numer osoba prywatna musi podać imię i nazwisko, numer pesel lub dokumentu tożsamości. Klient powinien też okazać dokument. Dane można przesłać operatorowi drogą elektroniczną na specjalny adres. W tym przypadku podajemy te same dane, ale ich prawdziwość i tak musimy zweryfikować osobiście w salonie lub w punkcie, który współpracuje z operatorem. Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina, że operatorzy nie potrzebują skanów dokumentów tożsamości – powiedział IAR ekspert UKE Paweł Kucharczyk.
Gdy karty będzie kupowała firma będzie musiała podać swoją nazwę i jeden z numerów – REGON, NIP, KRS, albo numer ewidencji działalności gospodarczej.
Gdzie dokonać rejestracji karty? W salonie operatora, na poczcie, SMSem, a nawet w kiosku.
Proszę zwrócić uwagę na ten fakt, aby nie dopuścić do sytuacji, iż w razie alarmu pożarowego po 1 lutego 2017 roku, nie zostaną druhowie powiadomieni o zdarzeniu za pomocą wiadomości sms z powodu zablokowania (wyłączenia) karty sim a tym samym własnego zaniedbania – napisał Krzysztof Kosiba, prezes Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP w Gorlicach.
Podobne rozwiązania są stosowane w Niemczech i Francji.