Skip to content
piątek 10 października 2025
NA GORĄCO
2025-10-10Strażacy z OSP Rudno Drugie odebrali fabrycznie nowego Renault 2025-10-10Tragiczny finał pożaru pod Krakowem 2025-10-10Pożar zakładu na wrocławskim Brochowie 2025-10-09Scania za blisko 2,5 miliona złotych trafiła do strażaków z OSP Lewin Brzeski 2025-10-09Ewakuacja szkoły w Warszawie – w akcji grupa ratownictwa chemicznego 2025-10-09Pożar hali produkcyjnej w Kaleju 2025-10-08Żary: przeprowadzka do nowej strażnicy – strażacy przejechali ulicami miasta 2025-10-08Fabrycznie nowa cysterna dla strażaków z JRG PSP nr 1 w Siedlcach 2025-10-08Otwarcie nowoczesnej remizy OSP w Starej Rozedrance 2025-10-08Pożar bloku w Olsztynie
  • Kontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Akcje
    • WIADOMOŚCI
    • Świat
    • Nabory
    • Wydarzenia
    • Opinie
    Wiadomości

    Strażacy z OSP Rudno Drugie odebrali fabrycznie nowego Renault

    2025-10-10
    Akcje

    Tragiczny finał pożaru pod Krakowem

    2025-10-10
    Akcje

    Pożar zakładu na wrocławskim Brochowie

    2025-10-10
    Wiadomości

    Scania za blisko 2,5 miliona złotych trafiła do strażaków z OSP Lewin Brzeski

    2025-10-09
    Akcje

    Ewakuacja szkoły w Warszawie – w akcji grupa ratownictwa chemicznego

    2025-10-09
    Poprzedni Następny Showing 1 Of 2023
  • Technika
    Technika

    Nowa SCANIA P370 XT w OSP Wielkie Drogi

    Paliwo MARLINE Premium 2T
    Artykuły

    Test paliwa MARLINE Premium 2T – czy warto? Strażacka recenzja z użyciem piły spalinowej

    Technika

    Salamander – samochód gaśniczy Królewskich Sił Powietrznych

    Technika

    Zabezpieczenie instalacji fotowoltaicznej przed pożarem? Wybierz SOLARSTOP®

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 81
  • Safety tips
    Safety Tips

    Zabezpieczone: Bezpieczna ewakuacja

    Safety Tips

    Strażackie ubrania groźne i toksyczne?

    Safety Tips

    Technika cross ramming

    Safety Tips

    System sygnalizacji pożarowej

    Safety Tips

    Materiały niebezpieczne pożarowo… czyli jakie?

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 38
  • Tematy
    Paliwo MARLINE Premium 2T
    Artykuły

    Test paliwa MARLINE Premium 2T – czy warto? Strażacka recenzja z użyciem piły spalinowej

    ACO streamer
    Recenzje

    Transmisja obrazu z drona prosto do sztabu. To już możliwe!

    Recenzje

    Pożar paneli fotowoltaicznych w Wieluniu

    Recenzje

    Kominiarka blokująca szkodliwe cząstki popożarowe? Sprawdziliśmy to!

    Recenzje

    Jak działa najnowszy Aparat powietrzny AirBoss od Dräger? – Sprawdziliśmy to!

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 3
  • ZMIANOWYZMIANOWY
  • Strona główna
  • Wiadomości na gorącoWiadomości na gorąco
  • Tematy
    • Technika
    • Safety Tips
    • Kalendarz zmianowy
    • Misz masz
    • Wydarzenia
    • Quizy
  • KontaktKontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
Artykuły
Artykuły

Czy łódź strażacka powinna mieć ograniczenia?

RedakcjaRedakcja2018-06-05 444 Minutes read0

Istnieje przekonanie, że łódź do działań ratowniczych powinna być duża, z mocnym silnikiem i belką świetlną. A co w sytuacji, w której nie mamy slipu tylko skarpę albo zarośnięty brzeg? Co jeśli musimy przepłynąć pod niskim mostem, a w wodzie mamy mielizny i kłody? Czy gdy wystąpiło podtopienie i mamy wodę tylko w obniżeniu terenu np. w tunelu, to łódź staje się bezużyteczna a my musimy wszystko przenosić? O nowym spojrzeniu na łodzie strażackie porozmawiamy z Jarosławem Bocianem, polskim przedstawicielem producenta wielozadaniowych łodzi z kołami UNIBOOT, firmy J.W. Schaefer Metallverarbeitung, która na targach IFRE-Expo 2018 zaprezentuje swoje nowości.

Czym wyróżniają się łodzie UniBoot spośród łodzi aktualnie używanych w Straży Pożarnej?

Przede wszystkim prostotą, mobilnością i brakiem ograniczeń. Łodzie UniBoot to uniwersalne narzędzia pracy, których od 25 lat używają służby ratownicze m.in. w Niemczech i Austrii. To nie my musimy zapewniać im odpowiednie warunki – to one są w stanie wspierać działania ratowników bez względu na okoliczności.

Jak wygląda to w praktyce?

Korzystając z łodzi UNIBOOT wykluczamy element szukania dogodnego miejsca do wodowania i wjeżdżania przyczepą do wody. Ratownicy korzystający z naszych łodzi docierają jak najbliżej miejsca zdarzenia i wodują łódź bez względu na rodzaj nabrzeża. W taki sposób niwelujemy najbardziej czasochłonny etap akcji ratowniczej i mimo iż napędzamy łodzie silnikami o mocy do 8 KM, to bardzo często docieramy do poszkodowanego szybciej niż łodzie z silnikami 40-50 KM – ze względu na to, że naszą łodzią po wodzie przepływamy tylko kilkaset metrów. 

UNIBOOT 5

Na czym polega wodowanie w dowolnym miejscu?

Nasze łodzie mają koła. Jedna osoba jest w stanie chwycić za relingi łodzi i zjechać nią z przyczepy na ląd, a następnie zepchnąć z brzegu do wody.

UNIBOOT 3

Czy poza kwestiami wodowania UNIBOOT pozwala na coś więcej?

W wyniku współpracy ze służbami ratowniczymi powstał szereg dedykowanych akcesoriów. Jednym z nich jest drabinka dla nurków – pozwala na wygodne zejście i wejście ratownika / nurka po 4 stopniach do wody. Jednocześnie ma on do dyspozycji relingi stanowiące dla niego pewny uchwyt. 

Takie działanie staje się jeszcze ciekawsze, gdy połączymy dwie lub trzy łodzie w platformę roboczą. Otrzymujemy wówczas do 19 m2powierzchni z trzema stanowiskami nurkowymi i miejscem dla obsługi i sprzętu. Warto podkreślić, że taki zestaw przewozimy na jednej przyczepie lekkiej.

Poza tym UNIBOOT może być napędzany silnikiem long tail. Dzięki niemu możemy przepływać przez mielizny, kłody i trzciny bez ryzyka unieruchomienia.

UNIBOOT 8a

Czy istnieją jeszcze inne okoliczności, w których UNIBOOT pozwala na więcej niż zwykła łódź?

Przede wszystkim należy wymienić tu ratownictwo lodowe. Praktyka pokazała, że w każdych zimowych warunkach jesteśmy w stanie zapewnić ratunek osobom poszkodowanym przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa ratownikom. 

W warunkach lodu cienkiego, kruchego, roztopowego niejednokrotnie w czasie testów pokazaliśmy jak przeprowadzać akcję ratowniczą bez „moczenia butów”. Z silnikiem zaburtowym i osłoną śruby taranujemy lód, a gdy dopływając do brzegu natrafiamy na taki, którego łódź nie kruszy, napływamy na taflę, przechodzimy przez dziób i wciągamy łódź na pokrywę lodową.

Należy zauważyć, że w przypadku naszej propozycji nie mamy ograniczenia do jednego ratownika i jednej osoby poszkodowanej – najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest stermotorzysta, dwóch ratowników i do trzech osób poszkodowanych.

UNIBOOT 9a

A co z działaniami powodziowymi?

Te łodzie zostały stworzone z myślą o powodziach i podtopieniach, ale tutaj musimy spojrzeć na przebieg takiego kataklizmu. Jeśli przechodzi główna fala powodziowa, która zabiera wszystko co jest na jej drodze to pływanie jakąkolwiek łodzią może się wiązać z dużym ryzykiem. 

Po przejściu fali powodziowej następują tygodnie sprzątania jej skutków i w tym czasie nie sprawdzają się już duże, ciężkie łodzie czy hybrydy. W takich okolicznościach liczy się lekkość, mobilność, małe zanurzenie, możliwość ewakuacji osób poszkodowanych przez okna, czy też możliwość załadowania łodzi workami z piaskiem, wężami czy motopompami na obszarze nie objętym zalaniem i prowadzenie jej bez względu na to czy woda jest czy jej nie ma. I do takich działań UNIBOOT jest stworzony.

UNIBOOT 10

Na koniec proszę powiedzieć co mają wspólnego łodzie UNIBOOT z torami kolejowymi.

Patrząc na akcje ratownicze odbywające się na terenach kolejowych widzimy, że strażacy nie mają żadnego technicznego wsparcia pod względem transportu sprzętu lub ewakuacji ludzi. Koła kolejowe pozwalają na wykorzystanie już posiadanego sprzętu dodatkowo jako wózka transportowego. 850 kg sprzętu jedzie na łodzi obsługiwanej przez 2 osoby. W drodze powrotnej na łodzi możemy przewieźć nawet 5 desek ortopedycznych z poszkodowanymi. 

W sytuacji unieruchomienia pociągu na nasypie bądź wiadukcie zapewnia nam to bezpieczną ewakuację, przede wszystkim dzieci i osób starszych.

UNIBOOT tory

Czy takie rozwiązania naprawdę się sprawdzają?

Tak jak wspomniałem, od 25 lat wspieramy setkami łodzi służby ratownicze m.in. w Niemczech i Austrii. Ponadto nasze łodzie są pozytywnie odbierane przez strażaków w Polsce, co zostało potwierdzone „Rekomendacją do stosowania w ochronie przeciwpożarowej” wydaną przez CNBOP-PIB w ramach procedury „Testowania wyrobów innowacyjnych”.

Zapraszamy do spotkania z nami i zapoznania się z naszymi łodziami w czasie targów IFRE-Expo 2018 w Kielcach. Nasz firmowy namiot znajdziecie przy bocznym wejściu do hali F, naprzeciwko stoiska Lubawy – nr ZF-18.

 

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInEmailLink

Redakcja

reklama

Poprzedni wpis Gdańsk: Strażacy na miejskim dniu dziecka
Następny post Z KIELCE IFRE-EXPO ugaszą każdy pożar
Powiązane artykuły
  • Powiązane artykuły
  • więcej od autora
Paliwo MARLINE Premium 2T
Artykuły

Test paliwa MARLINE Premium 2T – czy warto? Strażacka recenzja z użyciem piły spalinowej

2025-09-290
Artykuły

Wypadek w Zakroczymiu

2025-09-230
Artykuły

Pożar w Nowym Dąbiu w Kujawsko-Pomorskiem

2025-09-200
Zobacz więcej
Czytaj również
Wiadomości

Co nowego na Strażackim?

2024-04-130
Wiadomości

Strażacy z OSP Rudno Drugie odebrali fabrycznie nowego Renault

2025-10-100
Akcje

Tragiczny finał pożaru pod Krakowem

2025-10-100
Akcje

Pożar zakładu na wrocławskim Brochowie

2025-10-100
Wiadomości

Scania za blisko 2,5 miliona złotych trafiła do strażaków z OSP Lewin Brzeski

2025-10-090
Akcje

Ewakuacja szkoły w Warszawie – w akcji grupa ratownictwa chemicznego

2025-10-090
Akcje

Pożar hali produkcyjnej w Kaleju

2025-10-090
Zobacz więcej

Redakcja i kontakt

Portal Strażacki.pl powstał w 2013 z myślą o strażakach, osobach związanych z branżą ratowniczą i pasjonatach pożarnictwa.

STATYSTYKI OSP

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie 2

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 5

2024-01-25

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 4

2024-01-25
MULTIMEDIA

Kategorie

  • Akcje7950
  • Artykuły5658
  • Wiadomości1045
  • Wydarzenia993
  • Relacje394
  • Technika322
  • Ćwiczenia185
  • Nabory157
  • Wizyty155
  • Cześć Ich Pamięci122
  • Szkolenia90
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202270
  • Patronat medialny64
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202064
  • Kronika Strażacka58
  • Misje zagraniczne50
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202348
  • Fotorelacje33
  • Kobiety w straży30
  • Filmy29
  • Safety Tips26
  • Statystyki wyjazdów OSP - 201918
  • Ciekawostki pożarnicze16
  • Wasze15
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202114
  • Zostań Strażakiem12
  • Nasze8
  • Strażacki8
  • Quizy7
  • Strażacki Klasyk Miesiąca7
  • Recenzje6
  • Ściąga6
  • Podcast4
  • Opinie3
  • STRAZACKI.PL2
  • Wideorelacje2
  • Floriany2
  • Konkursy2
  • Kącik historyczny1
  • Sprawdź swoją wiedzę - TESTY1
  • Rozwiązania testów wraz z omówieniem1
  • Tapety strażackie1
  • Wyposażenie techniczne1
  • Taktyka działań ratowniczych1
  • Misz Masz0

#TAGI

Kobiety w strażyKobietaStrażakstrazackigaszenie pozarow paneli slonecznychpaliwa marlinemarline 2tpaliwo marline 2tpaliwo marlinealkipowerpozary fotowoltaikapazary panelipozar fotowoltaikiniecodzienneciekawostkipożarniczePaństwowaStrażPożarnaPSPstrażpaliwo alkipower

© Strażacki 2023

  • Alarm
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin serwisu