Wrocław
W garażu Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 4 we Wrocławiu czeka już na włączenie do podziału bojowego ciężki wóz ratownictwa technicznego z 40 tonowym żurawiem. Samochód wkrótce zastąpi obecny samochód 304[D]48 – SDź 50 – Bumar Łabędy DUT 0502. Pojazd został zbudowany przez firmę Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych. W ramach przetargu zorganizowanego przez opolską KW PSP zakupione zostały dwa takie samochody, które trafiły do Specjalistycznych Grup Ratownictwa Technicznego we Wrocławiu i w Lublinie.
Samochód zbudowany został na podwoziu Scanii z napędem 8×4. Pojazd napędzany jest silnikiem o mocy 450 KM. Napęd przenoszony jest poprzez 12 biegową, automatyczną skrzynię biegów, na dwie tylne osie. Dwie przednie osie są skrętne. Wóz mierzy 10,5 metrów długości, 4 metry wysokości i 2,65 metra szerokości, a jego masa całkowita przekracza 45 ton.
Na samochodzie zamontowany został żuraw firmy FASI model F1950. Maksymalny udźwig wynosi aż 40 ton. Urządzenie powala podnosić ładunki o wadze około 6 ton przy wysięgniku rozłożonym poziomo na odległość 20 metrów i blisko 2 ton przy maksymalnym wysięgu ponad 30 metrów. Żuraw może się obracać o 360 stopni wokół własnej osi. Na żurawiu zainstalowana jest dodatkowo wyciągarka o maksymalnym udźwigu 6 ton. Druga wyciągarka zainstalowana jest z tyłu pojazdu.
Zabudowa sprzętowa została wykonana ze stali nierdzewnej i blachy aluminiowej. Wewnątrz skrytek zamontowane są półki ze skrzyniami oraz wysuwane szuflady na sprzęt i narzędzia.
Pojazd przewozi również dodatkowy osprzęt zwiększający użyteczność żurawia poprzez możliwość przystosowania go do różnych zadań, są to m.in.:
– trawersa hydrauliczna pozwalająca na przenoszenie pojazdów o masie do 3,5 tony,
– widły do palet o ładowności 2,5 tony,
– chwytak do dłużyc o nośności 4 ton,
– czerpak do materiałów sypkich o maksymalnej ładowności do 2,5 tony.
Wóz może brać udział m.in. w akcjach ratownictwa technicznego, drogowego, kolejowego oraz przy katastrofach budowlanych. Niestety przygotowanie pojazdu do pracy żurawia wymaga wiele czasu, a rozstaw podpór wynoszący 10 metrów sprawia, że jego użycie nie będzie możliwe we wszystkich warunkach. Mało komfortowe jest również środkowe miejsce w kabinie przeznaczone dla 3 strażaka.
Wartość jednego pojazdu to ponad 3,1 mln złotych brutto. Zakup został współfinansowany ze środków unijnych w ramach realizacji projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I”.
Dziękujemy dowódcy JRG 4 we Wrocławiu za możliwość zrealizowania zdjęć oraz strażakom za prezentację sprzętu.
Tekst: Konrad Pluciński; Zdjęcia: Kamil Czereba i Konrad Pluciński / Strazacki.pl