Warszawa
Korzystając z wakacji w Warszawie postanowiłem odwiedzić Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą numer 10 w stolicy naszego kraju. Czemu akurat 10-ka? Tutaj znajduje się Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Technicznego z bardzo ciekawymi samochodami w skali kraju. Dzięki uprzejmości KM PSP Warszawa oraz strażaków i dowódcy 10-tki asp. sztab. Krzysztof Goślicki, mogę zaprezentować to co posiadają białołęccy strażacy w swojej jednostce.
Do dyspozycji strażaków i władz jednostki jest 10 pojazdów, a na każdej zmianie przypada 12 strażaków w służbie 24/48 h są to trzy zmiany. Sama jednostka znajduję się przy ul. Czarodzieja 19 i od centrum Warszawy dzieli ją 15 km. Każdego roku bilans wyjazdów jest większy, w tym roku (Stan na początek Lipca 2019) jest już ponad 300 wyjazdów. Ubiegły rok strażacy zakończyli z bilansem ok. 600 wyjazdów. Dzień przed moją wizytą strażacy wyjeżdżali, 7 razy. Rejon strażaków z Czarodzieje jest zróżnicowany, sporo jest zabudowy mieszkaniowej, ale sporo terenów wolnych od zabudowy, w rejonie jest Zakład Karny oraz kilka dużych firm. Dlatego też sprzęt i samochody muszą być zróżnicowane, przedstawie je poniżej:
Samochód pierwszy wyjazdowy to średni samochód gaśniczy – GBA 2/16/2,5 Pr 750 RENAULT MIDLUM (310[W]21):
- Silnik: wysokoprężny, poj. 7146ccm3
- Moc: 300 KM
- Napęd szosowy: 4×2
- Załoga: 6-osobowa
- Zbiornik wody: 2000l
- Zbiornik środka pianotwórczego: 200l
- Zbiornik proszku gaśniczego 750 kg (agregat proszkowy GLORIA PLA-750)
- Rok produkcji: 2013
Samochód drugi wyjazdowy to ciężki samochód gaśniczy – GCBA 5/32/2,5 MAN LC 18.282 (310[W]25):
- Silnik: wysokoprężny, poj. 6871ccm3
- Moc: 206kW /280 KM
- Napęd terenowy: 4×4
- Zaloga: 6-osobowa
- Zbiornik wody o pojemności: 5000l
- Zbiornik środka pianotwórczego: 500l
- Rok produkcji: 2005
Samochód ciężki gaśniczy – GCBA 10/55/8 RENALUT KERAX (310[W]26):
- Silnik: wysokoprężny, poj. 11100 cm3
- Moc: 420 KM
- Napęd terenowy: 4×8
- Zaloga: 2-osobowa
- Zbiornik wody o pojemności: 10000l
- Zbiornik środka pianotwórczego: 4000l
- Rok produkcji: 2004r
Samochód ratownictwa technicznego – SRt MERCEDES UNIMOG (310[W]44):
- Silnik: wysokoprężny poj 5675 cm3
- Moc 37kN
- Napęd:4X4
- Zaloga: 2-osobowa
- Rok produkcji: 1975
Samochód ten jest mało dysponowany, praktycznie do ujrzenia podczas parad z okazji dnia strażaka w stołecznym mieście lub też w przypadku problemów następnego pojazdu.
Samochód ciężki ratownictwa technicznego – SCRt SCANIA N 321 (310[W]45):
- Maksymalna masa całkowita – 18000 kg.
- Masa własna – 15645 kg.
- Moc silnika – 450 kM
- Napęd – 4X4
- Rozstaw osi – 4300mm
- Długość – 8010mm
- Szerokość – 2549 – mm
- Wysokość – 3760mm
- Załoga – 2+1
- Rok produkcji – 2015
Samochód ciężki typu dźwig o maksymalnym udźwigu 400kN – SCDz 40 VOLVO FM (310[W]48)
- Silnik: wysokoprężny, poj. 10,8dm3
- Moc: 338kW/450KM
- Napęd: 8×4
- Załoga: 2-osobowa
- Żuraw: Fassi 1950 2.28:
– max moment obciążający:137 tonometrów
– max udźwig:400kN
– max zasięg: 19m – 60kN
– max zasięg z JIB (bocianem):31m – 17,5 kN
- Wyciągarka kabestanowa ROTZLER TR 080/5 o stałym uciągu 80kN
- Rok produkcji: 2011
Samochód ciężki ratownictwa technicznego – SCRt Renault X460 „Mega-City” (310[W]49)
- Silnik: wysokoprężny, poj. 10,8dm3
- Moc: 345kW (460KM)
- Napęd: 8×4
- Załoga: 2 + 1
- Żuraw: Rotator 1060S ( maks. Udźwig 54t)
- Wciągarki: 1 x 30t, 2x 20t, 2x 12,5t, 2x 9t (długość lin 50m)
- Rok produkcji: 2015
Samochód ciężki wysokościowy o wysięgu 32 metrów – SCH 32 MERCEDES-BENZ ECONIC 1829/BRONTO- Skylift (310[W]53):
- Silnik: wysokoprężny poj.
- Moc: 210kW
- Napęd szosowy 4×2
- Załoga: 3-osobowa
- Max udźwig kosza: 3 osoby 325kg
- Max długość wysuwu ramienia: 32m
- Kat obrotu 360o
- Rok produkcji: 2007
Samochód został przekazany tymczasowo innej jednostce, a jego zdjęcie pochodzi ze strony KM PSP Warszawa.
Samochód ciężki kontenerowy – SCKn RENAULT KERAX 410dci wraz z kontenerem kwatermistrzowskim (310[W]86):
- Silnik: wysokoprężny, poj. 10837 cm3
- Moc:302 kW
- Napęd:8×4
- Załoga: 2-osobowa
- Rok produkcji: 2007
Kontener kwatermistrzowski przeznaczony do zakwaterowania 60 osób:
Wyposażenie (310[W]K01):
- 6 namiotów 10 osobowych
- 60 łóżek polowy
- 60 śpiworów
- 6 stołów składanych + krzesełka
- nagrzewnice, agregaty prądotwórcze, sprzęt oświetleniowy.
W posiadaniu jednostki jest jeszcze Kontener przeznaczony do prowadzenia działań gaśniczych (310[W]K03):
- Zbiornik wody 10 m3
- Motopompa Tohatsu o wydajności 1600 dm3/min
- Armatura wodno-pianowa
- Rok produkcji:2007.
Samochód lekki rozpoznawczo-ratowniczy – SLRR FIAT Freemont (310[W]90):
Silnik: benzynowy, poj. 2360 cm3
Moc: 125 kW / 170 KM
Napęd: 4×2
Załoga: 7-osobowa
Rok produkcji: 2013
Brak pojazdu podczas sesji zdjęciowej, zdjęcie pochodzi ze strony KM PSP Warszawa.
Samochód lekki operacyjny – SLOp Ford Ranger Limited (310[W]91)
Silnik wysokoprężny, poj. 2500 cm3
- moc: 105kW/143KM,
- napęd terenowy – 4×4,
- załoga: 5-osobowa,
- Rok produkcji: 2019
To tyle jeśli chodzi o samochody w jednostce, jednostka posiada także:
Agregat Piany Lekkiej (310-P02):
- Wydatek: 200l/min
- Rok produkcji:1971
Agregat Oddymiający (310-P03)
- Przepływ strumienia powietrza 160 000 m3/godz
- Rok produkcji: 2005
Na sam koniec mogłem zwiedzić pokrótce garaż pojazdów, punkt alarmowy oraz pamiątki po byłej strażnicy. Obecna strażnica wybudowana została w 2009 roku za kwotę 11 700 000 PLN ze środków miasta stołecznego Warszawy, Akt powołania JRG 10 to 1 Lipca 1992 roku. Podziękowania dla KM PSP Warszawa i dowódcy jednostki za możliwość sesji zdjęciowej, strażakom za miłą atmosferę i rzeczowe informacje.