Świat
Nowoczesne rozwiązania dotyczące samochodów i ich napędów są dziś praktycznie standardem wśród użytkowników aut osobowych. Również branża producentów pojazdów pożarniczych zaczyna sięgać do tych technologii przez co możemy w ostatnim czasie zauważyć wprowadzanie przez firmy karosujące pojazdy pożarnicze modeli wykorzystujących napędy alternatywne. Jednym z takich pojazdów jest E1 EV0 brytyjskiej firmy Emergency One , w pełni elektryczny samochód ratowniczo-gaśniczy.
Pojazd został zbudowany zgodnie z najbardziej popularną specyfikacją pojazdów pożarniczych w Wielkiej Brytanii; ma tę samą pompę, zapewnia taką samą przestrzeń dla załogi, oferuje identyczną obsługę jak standardowe pojazdy oparte na silnikach wysokoprężnych . Pojazd również w niektórych aspektach przewyższa parametrami i wydajnością pojazdy „Dieslowskie”.
Pompa zamontowana w tylnej skrytce pojazdu posiada takie same parametry tłoczenia wody jak w innych „dieslowskich” odpowiednikach, przy jednocześnie szybszym czasie reakcji i bardzo mocno zmniejszonym poziomie hałasu.
Komunikacja pomiędzy załogą jest znacznie łatwiejsza ze względu na zastosowany silnik elektryczny, który nie produkuje hałasu znanego z tradycyjnych silników.
Zastosowany napęd elektryczny na który składa się układ napędowy o mocy około 350kW i zestaw ogniw elektrycznych o pojemności 280kW pozwala na pokonanie trasy o długości 200 mil (322 km) lub na 4 godziny ciągłej pracy pompy. Dodatkowo układ napędowy zaopatrzono w system hamulcowy z możliwością pozyskiwania mocy i system szybkiego ładowania do mocy 150kW.
Inne dane techniczne:
1) Podwozie i kabina
– max 16 ton, producent według zaleceń kupującego
– kabina przedłużana o 300 mm
– układ siedzeń 2 + 4
2) Parametry taktyczne i inne
– zbiornik wodny o pojemności 1,850 litrów
– zewnętrzne wskaźniki poziomu wody, widoczne z każdych stron
– wydajność pompy 3000l/min przy 10 bar (niskie ciśnienie)
– wydajność pompy 250l/min przy 40 bar (ciśnienie wysokie)
– 2 zwijadła szybkiego natarcia po 90 metrów węża
– 3 nasady tłoczne niskiego ciśnienia
– 2 nasady zasilające
– system filtracji kabiny z filtrami HEPA
– system fotowoltaiczny do ładowania układu 24V
– oświetlenie sygnalizacyjne 360 st.
– system ostrzegania przed niskimi przeszkodami, mające na celu ostrzegać przed rowerzystami w pobliżu pojazdu podczas wykonywania manewrów
Dla kogo przewidziany jest pojazd pożarniczy z napędem elektrycznym?
Pojazd ze względu na swoje parametry i napęd elektryczny przeznaczony jest generalnie dla straży pożarnych dużych metropolii, gdzie odległości dojazdu w mieście (ze względu gęstą sieć jednostek) do miejsca zdarzenia są nieduże. Dodatkowo pojazd taki znacząco wpływa na ograniczenie hałasu oraz emisję spalin w centrach miast gdzie położono nacisk na ekologię (m.in. ograniczono ruch samochodów silnikami „diesla”).
Zdjęcia i dane techniczne, dzięki uprzejmości firmy Emergency One UK