Kraj
Poza drabinami mechanicznymi do dotarcia na różne wysokości podczas działań gaśniczych lub ratowniczych możemy także użyć podnośników hydraulicznych.
KONSTRUKCJA
Na główną konstrukcję podnośnika mechanicznego (podobnie jak w przypadku drabin mechanicznych) przypada podwozie, zabudowa, podpory oraz „zestaw ramienia teleskopowego”.
Podwozie to oczywiście zespół napędowy z ramą i kabiną, na którym zabudowany jest cały pojazd pożarniczy. Do celu zabudowy na podnośnik mechaniczny, możemy wykorzystać podwozie o konstrukcji tzw. miejskiej, uterenowionej lub terenowej. Najczęściej wykorzystywanym typem podwozia wykorzystywanym do podnośników hydraulicznych są podwozia miejskie.
Drugi główny element konstrukcji podnośnika to zabudowa, która wykonana jest z elementów aluminiowych, co wpływa na zmniejszenie masy pojazdu. W zabudowie znajdują się także skrytki na sprzęt, zamykane aluminiowymi bryzgoszczelnymi żaluzjami. Coraz częściej zabudowa posiada także elementy kompozytowe, głównie odpowiedzialne za wizualne wzornictwo.
Za stabilność drabiny podczas pracy odpowiedzialne są podpory hydrauliczne, przymocowane do ramy podwozia. Podpory wykonane są z elementów stalowych. Generalnie w podnośnikach dla straży pożarnej stosuje się podpory typu H.
Najważniejszym elementem podnośnika jest „zestaw ramienia teleskopowego”. Na „zestaw” ten składa się obrotnica, kozioł oraz ramię teleskopowe. Obrotnica jak sama nazwa wskazuje odpowiedzialna jest za obracanie „zestawu ramienia” w każdą stronę – w zakresie 360 stopni.
Kozioł zbudowany z elementów stalowych oraz cylindrów hydraulicznych pozwala unieść „ramię” do około 80 stopni oraz także pozwala je opuścić.
„Ramię” to zespół teleskopowych stalowych segmentów, osadzonych na koźle. „Ramię” wyposażone jest zawsze w kosz ratowniczy. Na „ramieniu” zamocowany jest suchy pion oraz często drabina teleskopowa.
Pisząc o konstrukcji „ramienia”, należy również wspomnieć, że standardem stały się ramienia konstrukcji tzw. nożycowej, gdzie ostatnie ramie jest składane w sposób przysłowiowych nożyc.
CECHY SZCZEGÓLNE
Z zasady podnośniki hydrauliczne tak jak drabiny mechaniczne są pojazdami bez zbiorników na wodę oraz bez autopomp. Na rynku pojazdów pożarniczy znajdziemy także konstrukcje szczególne wyposażone w autopompę.
ZASADA DZIAŁANIA
W pierwszej kolejności podpory – które należy wysunąć najlepiej na maksymalny wysuw, a następnie ustawić na stabilnym gruncie. Wysuw podpór odbywa się za pomocą hydraulicznych cylindrów.
Sterowanie – „zestawu ramienia” odbywa się ze stanowiska operatora umieszczonego przy koźle lub z kosza zamontowanego na ostatnim przęśle.
Wysuwanie – wysuw segmentów „ramienia” odbywa się za pomocą cylindra hydraulicznego umieszczonego w pierwszym segmencie, a następnie dalej za pomocą lin stalowych ułożonych na bloczkach przymocowanych do segmentów. Wszystkie te elementy znajdują się wewnątrz segmentów.
Bezpieczeństwo – nad którym czuwa komputer wraz z zestawem czujników. Komputer nadzoruje całą pracę podczas pracy „ramieniem”, żeby nie doszło do obalenia podnośnika podczas pracy. W komputerze zaprogramowane są m.in. maksymalne wysuwy segmentów przy różnych kątach uniesienia oraz przy różnych wysuwach podpór. Także maksymalne obciążenia kosza są zaprogramowane w komputerze. W przypadku przekroczenia bezpiecznych wartości komputer nie pozwala na dalsze np. wysuwanie segmentów lub ich pochylanie.
Grafika: Archiwum KP PSP w Oświęcimiu