Kraj
MON i MSWiA skierowały w poniedziałek do uzgodnień projekt rozporządzenia dotyczący organizacji szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Projekt Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej stanowi wykonanie upoważnienia z ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Na mocy tej ustawy szefowie MON i MSWiA, w porozumieniu z ministrem zdrowia, zostali zobowiązani do określenia w drodze rozporządzenia sposobu i organizacji przeprowadzenia szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (KPP) w obu resortach.
Ma to nastąpić z uwzględnieniem potrzeby przeszkolenia personelu (policjantów, funkcjonariuszy, strażaków, żołnierzy, pracowników) jednostek podległych lub nadzorowanych, w liczbie niezbędnej do ich sprawnego funkcjonowania.
Konieczność nowelizacji obowiązującego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z 2008 r. w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy wynika m.in. – jak wskazują autorzy projektu – ze zmian dokonanych w tej materii przez Ministerstwo Zdrowia.
Jest ona również – jak wyjaśniono – potrzebna z uwagi na doświadczenia płynące z wykorzystywania umiejętności udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy przez funkcjonariuszy, strażaków, policjantów, strażników granicznych, żołnierzy i pracowników m.in. podczas realizacji zadań wsparcia organów administracji publicznej np. w działaniach antykryzysowych, w czasie epidemii czy w czasie zabezpieczenia misji Polskich Kontyngentów Wojskowych poza granicami.
Z uwagi na rosnące potrzeby szkoleniowe obu resortów w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy zdecydowano w projekcie m.in. o zwiększeniu możliwości prowadzenia szkolenia w innych niż wymieniono w dotychczasowym rozporządzeniu podmiotach szkolących.
W projekcie zrezygnowano ze wskazania podmiotów szkolących jak dotychczasowo z nazw, na rzecz uniwersalnych zapisów – dających możliwości prowadzenia szkolenia w podmiotach szkolących – w jednostkach organizacyjnych, jednostkach szkoleniowych, ośrodkach lub centrach szkolenia lub kształcenia, podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Ministra Obrony Narodowej.
Co więcej, określono także nowe wymogi dla kadry dydaktycznej – uwzględniające specyfikę działań poszczególnych służb (głównie w zakresie posiadania doświadczenia zawodowego w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej, realizowania ustawowego obowiązku kształcenia podyplomowego i doskonalenia zawodowego, a także doświadczenia w realizacji zadań w obszarze ratownictwa specjalistycznego (technicznego, chemicznego, biologicznego, zdarzeń radiacyjnych oraz zdarzeń związanych ze skutkami wybuchów, itd.).
W projekcie przewidziano możliwość prowadzenia zajęć teoretycznych w formie kształcenia z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (e-learning).
Zaktualizowano w nim ponadto zapisy dotyczące oceny jakości szkolenia prowadzonego w podmiotach szkolących. Ujęto także m.in. zapisy dotyczące sposobów i form aktualizacji wiedzy ratownika.
Źródło: PAP
Grafika ilustrowana