Krosno
Od kilkunastu dni w garażach krośnieńskiej Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej parkują trzy nowe samochody: lekki operacyjny Nissan Navara, średni gaśniczy z modułem proszkowym i modułem ratownictwa drogowego MAN 15.290 oraz specjalny samochód drabina mechaniczna o wysokości ratowniczej 37 metrów MAN 15.290. Samochody w najbliższych dniach wejdą do podziału bojowego i unowocześnią strażacki park maszyn, którego średnia wieku na zakończenie 2014 roku wynosiła ponad 14 lat (dane wg Informacji o stanie bezpieczeństwa dla UM Krosno).
LEKKI SAMOCHÓD OPERACYJNY SLOp Nissan Navara
– Pojazd będzie służyć dowódcy JRG oraz jego zastępcy, którzy będą nim wyjeżdżać do zdarzeń – mówi bryg. Mariusz Kozak Naczelnik Wydziału Operacyjno-Rozpoznawczego z krośnieńskiej Komendy PSP. Samochód zastąpi Nissana X-trail, który teraz będzie przeznaczony dla kierownictwa Komendy. Komendę opuści natomiast Fiat Palio Weekend, który zostanie przekazany Zarządowi Oddziału Powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarny w Krośnie.
Samochód posiada duży luk bagażowy, w którym zmieści się sprzęt wykorzystywany przez dowódców. Samochody tego typu świetnie sprawdzają się również podczas działań powodziowych, dowożąc niezbędny sprzęt w podmokłe tereny m.in. Nissany Navary sprawdziły się ostatnio w usuwaniu skutków powodzi w Bośni i Hercegowinie. Pojazd został zakupiony ze środków Komendy Miejskiej PSP w Krośnie oraz samorządów miasta Krosna, gmin Chorkówka, Dukla, Jaśliska, Jedlicze, Miejsce Piastowe, Rymanów, Wojaszówka.
ŚREDNI SAMOCHÓD GAŚNICZY Z MODUŁEM PROSZKOWYM I MODUŁEM DROGOWYM MAN 15.290
Nowy samochód gaśniczo-proszkowy z modułem do ratownictwa drogowego będzie pierwszowyjazdowym samochodem do zdarzeń drogowych. Pojazd zastąpi 14-letni średni samochód gaśniczy Star Man, który zostanie przekazany jednostce OSP Krościenko Wyżne.
GBAPrRt MAN 15.290 w liczbach:
– zbiornik wody o pojemności 2500 litrów,
– zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 250 litrów, stężenie podawania 3% lub 6%
– moduł proszkowy ABC o pojemności 250 kg,
– agregat proszkowy 2,5 kg/s,
– autopompa, wydajność 2400 l/min,
– szybkie natarcie: 60 m węża wraz z pistoletem,
– agregat prądotwórczy o mocy 2,2 kVA,
– sprzęt hydrauliczny,
– hak holowniczy dla przyczep do 10 ton,
– wyciągarka elektryczna o uciągu 4700 kg zamontowana z przodu samochodu,
– lokalizator temperatury i ognia,
– liczba miejsc: 6,
– napęd: 4×2,
– zautomatyzowana skrzynia biegów,
– silnik o mocy 290 KM i 213 kV,
– instalacja elektryczna 24V,
– wysokość samochodu 3,2 m,
– szerokość samochodu 2,83 m,
– system ABS,
– GPS z modułem wysyłania statusów,
– nowy system oświetlenia miejsca wokół samochodu,
– system wizyjny martwego pola, czyli kamera z tyłu samochodu,
– 4 aparaty ochrony dróg oddechowych dla dwóch rot gaśniczych,
– maszt oświetleniowy 6 m,
Samochód z modułem proszkowym nieprzypadkowo tarfił do krośnieńskiej Komendy. Może być on przydatny w działaniach gaśniczych na terenie rafinerii jak również w wypadkach komunikacyjnych np. cystern lub samolotów cywilnych (w przyszłości rozwój lotniska w Krośnie).
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej w 2014 roku kupiła 10 takich samochodów w firmie MOTO-TRUCK z Kielc za łączną kwotę 7 538 400 zł brutto. Środki finansowe pochodziły z projektu „Wsparcie techniczne ratownictwa ekologicznego i chemicznego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013”.
Pozostałe dziewięć Manów otrzymały następujące jednostki: KM PSP Bydgoszcz, KM PSP Gorzów Wielkopolski, KP PSP Wieluń, KP PSP Nowy Targ, KP PSP Chodzież, KP PSP Cieszyn, KM PSP Kielce, KM PSP Elbląg, KM PSP Koszalin.
SAMOCHÓD SPECJALNY DRABINA O ZASIĘGU RATOWNICZYM 37m MAN 15.290
Samochód drabina jest uzupełnieniem wyposażenia jednostki i jej zakupienie podniesie skuteczność operacyjno-bojową jednostki. Do tej pory strażakom w zadaniach wysokościowych służył podnośnik 30 metrowy, który nadal pozostaje na wyposażeniu JRG Krosno. Całkowity wysięg drabiny wynosi 37 metrów, więc tym samym zwiększy się zabezpieczenie najwyższych obiektów w naszym mieście i regionie. Samochód jest też kompaktowy, znaczy to, że będzie dużo łatwiej poruszać się kierowcy po osiedlowych drogach niż podnośnikiem hydraulicznym.
W przypadku porównywania drabiny i podnośnika widocznym problemem staje się ewakuacja znacznej ilości osób poszkodowanych. W przypadku podnośnika, pomimo, iż maksymalne obciążenie kosza jest o 100 kg większe to proces ewakuacji będzie znacznie bardziej problemowy i czasochłonny, ponieważ przy każdorazowej ewakuacji 4 osób konieczne będzie złożenie ramienia i przetransportowanie osób ewakuowanych do poziomu gruntu – jest to operacja zajmująca czas. Podczas użycia drabiny, aż 8 osób asekurowanych przez strażaka może opuszczać kosz drabiny schodząc po niej. Kolejnym elementem, który może być przydatny w krośnieńskiej jednostce jest sam fakt budowy drabiny, który stwarza wiele możliwości utworzenia stanowisk ratowniczych na elementach przęseł. Stworzona na bazie JRG w Krośnie Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wysokościowego mogłaby w lepszy sposób wykorzystać specyfikę budowy drabiny, podczas gdy w podnośniku miejsca budowy stanowisk ograniczają się do samego kosza ratowniczego.
Na przykładzie akcji ratowniczej podczas ewakuacji osoby uwięzionej w studni. Przy użyciu podnośnika, gdzie elementem do budowy stanowiska jest jedynie kosz ratowniczy to musi on być dokładnie umieszczony nad miejscem, gdzie znajduje się poszkodowany. W przypadku „drabiny” jedynie samo ramię musi znaleźć się nad studnią, a ratownik ma wiele punktów (szczeble, bocznice) gdzie może zbudować stanowisko w zależności od specyfiki zdarzenia i ewentualnych potrzeb.
SD-37 MAN 15.290 podstawowe dane:
– kosz ratowniczy dla 4 osób, udźwig max. 450 kg,
– sterowanie drabiną ze stanowiska operatora lub z kosza,
– możliwość założenia na koszu uchwytu na deskę ortopedyczną,
– zaautomatyzowane utrzymanie zestawu drabiny w ruchu pionowym,
– szerokość 2,5 metra, a przy wysunięciu podpór 4,85 metra,
– wiatromierz, praca do 17m/s,
– kosz wyposażony w działko wodne 1550 l/min
– na każdej zmianie będzie przeszkolonych 7 strażaków-ratowników, którzy w razie potrzeby będą obsługiwać drabinę.
Samochód jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013. Drabina pożarnicza spełniająca standardy wyposażenia samochodu specjalnego została w całości zabudowana w firmie Metz Aeriels GmbH w Niemczech.
To nie koniec dobrych nowin. W 2015 roku do Krosna dostarczone zostaną kolejne nowe samochody. Lekki samochód ratownictwa wysokościowego zastąpi 21-letniego Tarpana Honkera oraz średni samochód kwatermistrzowski z hydraulicznym dźwigiem samochodowym, który zastąpi 27-letniego dostawczego Jelcza. Możemy też nieoficjalnie dodać, że w tym roku będzie również wymieniony samochód ratownictwa technicznego Renault Mascott.
mm/KM PSP Krosno; fot. Adam Hejnar