Gdańsk
W dniu 11 lipca 2018 roku o 11:13 do gdańskich strażaków wpłynęło zgłoszenie o pożarze w budynku wulkanizacji i stacji demontażu pojazdów. W pierwszej fazie na miejsce udały się zastępy z JRG 1 i JRG 6.
Strażacy zażegnali pożar i gdy wydawało się iż dojdzie do zakończenia działań to ogień w bardzo szybkim tempie rozprzestrzenił się na dach. Pracownicy obecni na miejscu próbowali ratować elektryczne podnośniki, kompresory, dokumenty z biura. Niestety podczas tych działań trzy osoby podtruły się dymem.
Około trzynastej kłęby czarnego dymu spowiły okolice, a widoczny był on z wielu rejonów województwa. Na miejsce przybył Maciej Sapieha – młodszy brygadier, pełniący tego dnia służbę oficera KM PSP Gdańsk. Podjął on decyzją o zadysponowaniu kolejnych samochodów gaśniczych oraz obsad strażaków. Strażacy prowadzili natarcie z trzech stron, ze względu na dym i ogień nie było możliwości użycia drabiny mechanicznej.
Strażacy z JRG 2 prowadzili obronę budynku, JRG 1 za zadanie miało gaszenie pożaru, a strażacy z JRG 6 obronę innej strony budynku. Cały czas dwa ciężkie samochody gaśnicze dowoziły wodę z okolicznych hydrantów, sukcesywnie wymieniano i napełniano butle powietrzne. W pierwszej fazie pożaru wymieniono aż około 30 butli.
Około godziny 14:00 ogień dotarł do ostatniej części budynku, połowa wcześniej spalonego dachu runęła, wciąż trwa seria wybuchów z miejsca pożaru, palące się elementy zapalają okoliczną trawę i składowiska drewna. W miejscu gdzie stałem po 14-stej zapaliła sterta dech składowana około 5 metrów od budynku. Tutaj w obronie okolicy budynku podano prąd wody.
Rozpoczęła się kolejna godzina działań, w której padło hasło “wypadek” przy drodze obok pożaru na ul. Nowatorów. Najbliżej zdarzenia była redakcja portalu Gdańsk112 (Przeszkolenie z KPP wraz z ukończonym kursem kierowania ruchem), która przystąpiła do pomocy osobom poszkodowanym wraz z dwoma strażakami, którzy przybiegli na pomoc. Wezwano karetkę pogotowia, a także dwa dodatkowe zastępy z JRG 5 i JRG 4.
Dodatkowo jeden ze strażaków uskarżał się na problemy z oddychaniem, do którego również wezwano karetkę. Na dworze panuje upał, a ogień dodatkowo wyczerpuje organizmy strażaków. Na miejsce dysponowana została ochotnicza jednostka straży pożarnej z Banina, celem podmiany strażaków.
Mija 15-sta, dachu już nie ma, a nad okolicą pojawia się biały dym sugerujący sytuacje opanowaną, mimo to wciąż ciężkie wozy dowożą wodę do “bufora” w postaci ciężkiego samochodu gaśniczego z gdańskiej Oruni, z którego woda podawana jest na odcinki bojowe. Akcja dogaszania trwała do późnego wieczoru, a do nocy strażacy zabierali sprzęt i zwijali węże.
Siły i Środki użyte podczas działań:
JRG 1 Gdańsk Wrzeszcz:
* 301[G]22 – GBA 2,5/16 Renault Midlum 300
* 301[G]25 – GCBA 8/50 Renault Kerax 420
* 301[G]51 – SD-37 Iveco EuroFire
* 301[G]90 – SLRr Mitsubishi L200
Pozostałe:
* 302[G]23 – GBA 3/16 Mercedes Benz Atego 1630 – JRG 2 Gdańsk
* 303[G]25 – GCBA 8+4/50 Renault Kerax – JRG 3 Gdańsk
* 304[G]21 – GBA 2,5/16 MAN TGM 15.290 – JRG 4 Gdańsk (Wypadek)
* 304[G]25 – GCBA 8/50 Renault Kerax 420 – JRG 4 Gdańsk
* 305[G]21 – GLBAt 1/1 Iveco Daily – JRG 5 Gdańsk Oliwa (Wypadek)
* 305[G]50 – SLPGaz Mercedes Sprinter 316 CDI – JRG 5 Gdańsk Oliwa
* 305[G]90 – SLRR Ford Ranger – JRG 5 Gdańsk Oliwa a
* 300[G]94 – SLRR Kia Ceed – KM PSP Gdańsk
* 300[G]90 – SLOp Renault Kangoo – KM PSP Gdańsk
* 449[G]92 – GCBA Scania 94D – OSP Banino