Skip to content
środa 14 maja 2025
NA GORĄCO
2025-05-14Objazda: pożar kurnika – w środku było 38 tysięcy kur! 2025-05-14Mężczyzna zasłabł na transformatorze –  wezwano grupę ratownictwa wysokościowego 2025-05-14Pożar hali magazynowej pod Poznaniem – z ogniem walczyło 25 zastępów straży pożarnej 2025-05-14Co z obietnicami złożonymi strażakom? Czy zostaną z niczym? 2025-05-14OSP Rząska z nową remizą! 2025-05-14Koziołek zaplątany w ogrodzeniu 2025-05-13Praca szuka człowieka – trwa nabór do KP PSP Giżycko 2025-05-13150-lecie Zawodowej Straży Pożarnej w Białymstoku – wielkie świętowanie już 17 maja! 2025-05-13Pożar odpadów w Czechowicach-Dziedzicach: w akcji ponad 100 strażaków 2025-05-13Pożar sklepu w Inowłodzu
  • Kontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Akcje
    • WIADOMOŚCI
    • Świat
    • Nabory
    • Wydarzenia
    • Opinie
    Akcje

    Objazda: pożar kurnika – w środku było 38 tysięcy kur!

    2025-05-14
    Akcje

    Mężczyzna zasłabł na transformatorze –  wezwano grupę ratownictwa wysokościowego

    2025-05-14
    Akcje

    Pożar hali magazynowej pod Poznaniem – z ogniem walczyło 25 zastępów straży pożarnej

    2025-05-14
    Wiadomości

    Co z obietnicami złożonymi strażakom? Czy zostaną z niczym?

    2025-05-14
    Wiadomości

    OSP Rząska z nową remizą!

    2025-05-14
    Poprzedni Następny Showing 1 Of 1878
  • Technika
    Technika

    OSP Bojano z nowym sprzętem

    Technika

    OSP Rumienica z nowym autem!

    Technika

    Kolejne europejskie jednostki strażackie kupują pojazdy pożarnicze o napędzie elektrycznym

    Technika

    Nowy nabytek w OSP Maków Podhalański!

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 79
  • Safety tips
    WIEDZA

    HIPOTERMIA. Jak postępować prawidłowo?

    Ćwiczenia

    Strażacy ćwiczą na lodzie

    Safety Tips

    Przygotuj się do szybkiego gaszenia!

    WIEDZA

    Wypadek samochodu ciężarowego z LNG – rozpoznanie, możliwości postępowania

    Ciekawostki pożarnicze

    Podwodne poszukiwania

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 35
  • Tematy
    ACO streamer
    Recenzje

    Transmisja obrazu z drona prosto do sztabu. To już możliwe!

    Recenzje

    Pożar paneli fotowoltaicznych w Wieluniu

    Recenzje

    Kominiarka blokująca szkodliwe cząstki popożarowe? Sprawdziliśmy to!

    Recenzje

    Jak działa najnowszy Aparat powietrzny AirBoss od Dräger? – Sprawdziliśmy to!

    Podcast

    #004: Co wybrać – nóż czy nożyczki ratownicze?

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 2
  • ZMIANOWYZMIANOWY
  • Strona główna
  • Wiadomości na gorącoWiadomości na gorąco
  • Tematy
    • Technika
    • Safety Tips
    • Kalendarz zmianowy
    • Misz masz
    • Wydarzenia
    • Quizy
  • KontaktKontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
Artykuły
Artykuły

Czy łódź strażacka powinna mieć ograniczenia?

RedakcjaRedakcja2018-06-05 394 Minutes read0

Istnieje przekonanie, że łódź do działań ratowniczych powinna być duża, z mocnym silnikiem i belką świetlną. A co w sytuacji, w której nie mamy slipu tylko skarpę albo zarośnięty brzeg? Co jeśli musimy przepłynąć pod niskim mostem, a w wodzie mamy mielizny i kłody? Czy gdy wystąpiło podtopienie i mamy wodę tylko w obniżeniu terenu np. w tunelu, to łódź staje się bezużyteczna a my musimy wszystko przenosić? O nowym spojrzeniu na łodzie strażackie porozmawiamy z Jarosławem Bocianem, polskim przedstawicielem producenta wielozadaniowych łodzi z kołami UNIBOOT, firmy J.W. Schaefer Metallverarbeitung, która na targach IFRE-Expo 2018 zaprezentuje swoje nowości.

Czym wyróżniają się łodzie UniBoot spośród łodzi aktualnie używanych w Straży Pożarnej?

Przede wszystkim prostotą, mobilnością i brakiem ograniczeń. Łodzie UniBoot to uniwersalne narzędzia pracy, których od 25 lat używają służby ratownicze m.in. w Niemczech i Austrii. To nie my musimy zapewniać im odpowiednie warunki – to one są w stanie wspierać działania ratowników bez względu na okoliczności.

Jak wygląda to w praktyce?

Korzystając z łodzi UNIBOOT wykluczamy element szukania dogodnego miejsca do wodowania i wjeżdżania przyczepą do wody. Ratownicy korzystający z naszych łodzi docierają jak najbliżej miejsca zdarzenia i wodują łódź bez względu na rodzaj nabrzeża. W taki sposób niwelujemy najbardziej czasochłonny etap akcji ratowniczej i mimo iż napędzamy łodzie silnikami o mocy do 8 KM, to bardzo często docieramy do poszkodowanego szybciej niż łodzie z silnikami 40-50 KM – ze względu na to, że naszą łodzią po wodzie przepływamy tylko kilkaset metrów. 

UNIBOOT 5

Na czym polega wodowanie w dowolnym miejscu?

Nasze łodzie mają koła. Jedna osoba jest w stanie chwycić za relingi łodzi i zjechać nią z przyczepy na ląd, a następnie zepchnąć z brzegu do wody.

UNIBOOT 3

Czy poza kwestiami wodowania UNIBOOT pozwala na coś więcej?

W wyniku współpracy ze służbami ratowniczymi powstał szereg dedykowanych akcesoriów. Jednym z nich jest drabinka dla nurków – pozwala na wygodne zejście i wejście ratownika / nurka po 4 stopniach do wody. Jednocześnie ma on do dyspozycji relingi stanowiące dla niego pewny uchwyt. 

Takie działanie staje się jeszcze ciekawsze, gdy połączymy dwie lub trzy łodzie w platformę roboczą. Otrzymujemy wówczas do 19 m2powierzchni z trzema stanowiskami nurkowymi i miejscem dla obsługi i sprzętu. Warto podkreślić, że taki zestaw przewozimy na jednej przyczepie lekkiej.

Poza tym UNIBOOT może być napędzany silnikiem long tail. Dzięki niemu możemy przepływać przez mielizny, kłody i trzciny bez ryzyka unieruchomienia.

UNIBOOT 8a

Czy istnieją jeszcze inne okoliczności, w których UNIBOOT pozwala na więcej niż zwykła łódź?

Przede wszystkim należy wymienić tu ratownictwo lodowe. Praktyka pokazała, że w każdych zimowych warunkach jesteśmy w stanie zapewnić ratunek osobom poszkodowanym przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa ratownikom. 

W warunkach lodu cienkiego, kruchego, roztopowego niejednokrotnie w czasie testów pokazaliśmy jak przeprowadzać akcję ratowniczą bez „moczenia butów”. Z silnikiem zaburtowym i osłoną śruby taranujemy lód, a gdy dopływając do brzegu natrafiamy na taki, którego łódź nie kruszy, napływamy na taflę, przechodzimy przez dziób i wciągamy łódź na pokrywę lodową.

Należy zauważyć, że w przypadku naszej propozycji nie mamy ograniczenia do jednego ratownika i jednej osoby poszkodowanej – najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest stermotorzysta, dwóch ratowników i do trzech osób poszkodowanych.

UNIBOOT 9a

A co z działaniami powodziowymi?

Te łodzie zostały stworzone z myślą o powodziach i podtopieniach, ale tutaj musimy spojrzeć na przebieg takiego kataklizmu. Jeśli przechodzi główna fala powodziowa, która zabiera wszystko co jest na jej drodze to pływanie jakąkolwiek łodzią może się wiązać z dużym ryzykiem. 

Po przejściu fali powodziowej następują tygodnie sprzątania jej skutków i w tym czasie nie sprawdzają się już duże, ciężkie łodzie czy hybrydy. W takich okolicznościach liczy się lekkość, mobilność, małe zanurzenie, możliwość ewakuacji osób poszkodowanych przez okna, czy też możliwość załadowania łodzi workami z piaskiem, wężami czy motopompami na obszarze nie objętym zalaniem i prowadzenie jej bez względu na to czy woda jest czy jej nie ma. I do takich działań UNIBOOT jest stworzony.

UNIBOOT 10

Na koniec proszę powiedzieć co mają wspólnego łodzie UNIBOOT z torami kolejowymi.

Patrząc na akcje ratownicze odbywające się na terenach kolejowych widzimy, że strażacy nie mają żadnego technicznego wsparcia pod względem transportu sprzętu lub ewakuacji ludzi. Koła kolejowe pozwalają na wykorzystanie już posiadanego sprzętu dodatkowo jako wózka transportowego. 850 kg sprzętu jedzie na łodzi obsługiwanej przez 2 osoby. W drodze powrotnej na łodzi możemy przewieźć nawet 5 desek ortopedycznych z poszkodowanymi. 

W sytuacji unieruchomienia pociągu na nasypie bądź wiadukcie zapewnia nam to bezpieczną ewakuację, przede wszystkim dzieci i osób starszych.

UNIBOOT tory

Czy takie rozwiązania naprawdę się sprawdzają?

Tak jak wspomniałem, od 25 lat wspieramy setkami łodzi służby ratownicze m.in. w Niemczech i Austrii. Ponadto nasze łodzie są pozytywnie odbierane przez strażaków w Polsce, co zostało potwierdzone „Rekomendacją do stosowania w ochronie przeciwpożarowej” wydaną przez CNBOP-PIB w ramach procedury „Testowania wyrobów innowacyjnych”.

Zapraszamy do spotkania z nami i zapoznania się z naszymi łodziami w czasie targów IFRE-Expo 2018 w Kielcach. Nasz firmowy namiot znajdziecie przy bocznym wejściu do hali F, naprzeciwko stoiska Lubawy – nr ZF-18.

 

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInEmailLink

Redakcja

reklama

Poprzedni wpis Gdańsk: Strażacy na miejskim dniu dziecka
Następny post Z KIELCE IFRE-EXPO ugaszą każdy pożar
Powiązane artykuły
  • Powiązane artykuły
  • więcej od autora
Artykuły

Dofinasowania na łączność i środki ochrony indywidualnej dla OSP z łódzkiego!

2025-04-260
Artykuły

Warsztaty z zakresu ratownictwa technicznego w Łodxi

2025-04-250
Artykuły

Powitanie nowego, średniego samochodu ratowniczego-gaśniczego w OSP KSRG Lipnica Wielka – Centrum

2025-03-280
Zobacz więcej
Czytaj również
Wiadomości

Co nowego na Strażackim?

2024-04-130
Akcje

Objazda: pożar kurnika – w środku było 38 tysięcy kur!

2025-05-140
Akcje

Mężczyzna zasłabł na transformatorze –  wezwano grupę ratownictwa wysokościowego

2025-05-140
Akcje

Pożar hali magazynowej pod Poznaniem – z ogniem walczyło 25 zastępów straży pożarnej

2025-05-140
Wiadomości

Co z obietnicami złożonymi strażakom? Czy zostaną z niczym?

2025-05-140
Wiadomości

OSP Rząska z nową remizą!

2025-05-140
Akcje

Koziołek zaplątany w ogrodzeniu

2025-05-140
Zobacz więcej

Redakcja i kontakt

Portal Strażacki.pl powstał w 2013 z myślą o strażakach, osobach związanych z branżą ratowniczą i pasjonatach pożarnictwa.

STATYSTYKI OSP

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie 2

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 5

2024-01-25

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 4

2024-01-25
MULTIMEDIA

Kategorie

  • Akcje7443
  • Artykuły5650
  • Wydarzenia937
  • Wiadomości885
  • Relacje394
  • Technika316
  • Ćwiczenia158
  • Wizyty154
  • Nabory121
  • Cześć Ich Pamięci112
  • Szkolenia83
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202270
  • Patronat medialny64
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202064
  • Kronika Strażacka58
  • Misje zagraniczne50
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202348
  • Fotorelacje31
  • Kobiety w straży30
  • Filmy29
  • Statystyki wyjazdów OSP - 201918
  • Wasze15
  • Safety Tips15
  • Ciekawostki pożarnicze15
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202114
  • Zostań Strażakiem12
  • Nasze8
  • Strażacki8
  • Quizy7
  • Strażacki Klasyk Miesiąca7
  • Ściąga6
  • Recenzje5
  • Podcast4
  • STRAZACKI.PL2
  • Wideorelacje2
  • Opinie2
  • Floriany2
  • Konkursy2
  • Kącik historyczny1
  • Sprawdź swoją wiedzę - TESTY1
  • Rozwiązania testów wraz z omówieniem1
  • Tapety strażackie1
  • Wyposażenie techniczne1
  • Taktyka działań ratowniczych1
  • Misz Masz0

#TAGI

Kobiety w strażyKobietaStrażakstrazackistrażPSPPaństwowaStrażPożarnaciekawostkipożarniczeniecodzienne

© Strażacki 2023

  • Alarm
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin serwisu