Kraj
Ministerstwo Finansów zajęło jednoznaczne stanowisko, iż jednostka niewpisana do rejestru przedsiębiorców KRS (np. OSP wpisana wyłącznie do rejestru stowarzyszeń KRS) ma obowiązek sporządzania sprawozdania finansowego wyłącznie w postaci elektronicznej, nieustrukturyzowanej, oraz opatrzenia go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zgodnie z zapisami ustawy o rachunkowości.
Sporządzenie sprawozdania finansowego w postaci elektronicznej nieustrukturyzowanej oznacza, że ma być ono sporządzone w formie pliku, który można zapisać i odczytać za pomocą programu komputerowego, np. w postaci pliku tekstowego, pliku graficznego lub mieszanego, a następnie podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownika jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – przez wszystkich członków tego organu.
Za wyrobienie kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz czytnika kart trzeba zapłacić od 250 do 700 zł, w zależności od okresu przyznania ww podpisu (1, 2 lub 3-letniego).
Uzyskanie podpisu trwa około 2- 3 tygodni, tak że należy już rozpocząć kroku do jego otrzymania.
Powyższe stanowisko sprawia, że wszyscy członkowie zarządu OSP zobowiązani są do uzyskania możliwości składania podpisów elektronicznych, co w istotny sposób obciąży finansowo OSP, bądź jej członków.Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej podjął działania mające na celu zmianę wprowadzonego w przyspieszonym tempie nowego uregulowania prawnego. Mamy nadzieję, że powstanie możliwość, by najmniejszym stowarzyszeniom i innym małym organizacjom pozarządowym, umożliwić sporządzanie i składanie sprawozdań finansowych w sposób zdecydowanie mniej kosztowny.O konkretnych krokach i ich wynikach będziemy na bieżąco informować strażaków ochotników.
Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP
Fotografia ilustrowana Marcin Waszkiewicz/Strazacki.pl