Kraj
Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Technicznego z Wrocławia wzbogaciła się o nowy samochód do prowadzenia działań ratowniczych i usuwania skutków zdarzeń z zakresu ratownictwa drogowego. Pojazd wyposażony w specjalny żuraw teleskopowy z rotatorem został zabudowany na czteroosiowym podwoziu Renault K520 przez firmę Szczęśniak Pojazdy Specjalne. Nowy nabytek o wartości ponad 3,5 miliona złotych zastąpi SCRd Volvo FL10, które służyło wrocławskim strażakom od końca lat 90-tych.
Pod koniec 2021 roku firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne z Bielska-Białej zrealizowała zamówienie na siedem ciężkich samochodów ratownictwa drogowego z rotatorem. Pojazdy służą do prowadzenia działań ratowniczych i usuwania skutków zdarzeń drogowych z udziałem autobusów i aut ciężarowych. Pod zabudowę wykorzystano podwozie Renault K520 P8X4 HEAVY.44 E6 z silnikiem o mocy 520 KM i napędem 8×4. Główne narzędzie zamontowane na zabudowie to żuraw teleskopowy-rotator Century 1060S firmy Boniface Miller Industries. Maksymalny udźwig przy wysuniętym ramieniu przy kącie 30 stopni wynosi 40 000 kg, natomiast przy kącie 50 stopni osiąga 50 000 kg. Ramię żurawia podczas podnoszenia może pracować pod maksymalnym kątem 60 stopni (wysunięte ramię) i podnieść ciężar o masie 54 400 kg. Z tyłu pojazdu znajduje się ramię holownicze SDU4 firmy Miller Industries. Jego udźwig przy złożeniu to 24 000 kg, a przy maksymalnym wysuwie 8000 kg.
Wóz został doposażony w siedem wyciągarek. Dwie główne Boniface DP50 o uciągu 22 727 kg, dwie pomocnicze Boniface DP22 o uciągu 10 000 kg, dwie boczne Sepson Sepdurance H125S o uciągu 12 740 kg i jedną Sepson Sepdurance H300 o uciągu 30 590 kg, która została zamocowana na ramie pośredniej. Dla zapewnienia stabilności pojazdu, podczas pracy narzędzi, został on wyposażony w cztery podpory hydrauliczne. Nowy rotator został wprowadzony do podziału bojowego JRG PSP nr 7 we Wrocławiu na wiosnę 2022 roku. Zastąpił 25-letniego SCRd Volvo FL 10 (zabudowa: Eurokran), który oczekuje na przekazanie do innej jednostki.
Pozostałe egzemplarze dostarczone przez Szczęśniak Pojazdy Specjalne trafiły do komend PSP w Brzegu, Gdańsku, Kielcach, Ostródzie, Świebodzinie i Świeciu. Zamówienie zrealizowano w ramach projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV”. Jego łączna wartość to 25 724 958 złotych brutto.
Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Technicznego „Wrocław-4” została utworzona na podstawie rozkazu nr 16/2003 Dolnośląskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej. SGRT zorganizowano w oparciu o siły i środki z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP nr 1 i 4 we Wrocławiu. Grupa została włączona w skład Dolnośląskiej Brygady Odwodowej i Centralnego Odwodu Operacyjnego utrzymując stan gotowości operacyjnej na poziomie AB. Potencjał osobowy i sprzętowy może być wykorzystywany do działań na terenie całego kraju, a także poza jego granicami w ramach współdziałania ratowniczego lub pomocy humanitarnej. Na przełomie 2020/2021 roku część wyposażenia grupy została przeniesiona z JRG 1 na stan podziału bojowego JRG 7 we Wrocławiu. Jednostka ta posiada nowoczesne zaplecze garażowe, które umożliwia swobodne stacjonowanie ciężkiego samochodu do ratownictwa drogowego. Ponadto wrocławska „siódemka” jest zlokalizowana w okolicy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia co pozwala na wygodniejszy i szybszy dojazd sił i środków w przypadku wystąpienia zdarzenia na tej trasie.
Zdjęcia: Kamil Czereba, Konrad Pluciński.