Kraj
Jak informuje Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, w 2019 roku zespoły LPR zrealizowały najwięcej lotów w swej historii. Odnotowały one 11 821 misji (o 429 więcej, niż w 2018 roku), w tym 10 366 lotów do nagłych zdarzeń oraz 1 455 transportów międzyszpitalnych. Samolotami zrealizowano 470 transportów. Najczęstszymi powodami, dla których śmigłowce HEMS były podrywane do lotu, były wezwania do osób poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych (2080 misji). Często pacjentami były osoby, które doznały udaru (1601). 971 razy załogi wzywano do pacjentów z zatrzymaniem krążenia. Jak dodaje LPR, liczne wyloty były też do osób poszkodowanych podczas upadków z wysokości (665) czy po utracie przytomności.
Najwięcej lotów zrealizowały bazy:
- całodobowe – we Wrocławiu (830) i w Krakowie (817)
- dyżurujące w godzinach 7-20 – w Szczecinie (693) oraz w Olsztynie (575)
- dyżurujące od wschodu do zachodu słońca – w Ostrowie Wielkopolskim (593), Gliwicach (582)
Najbardziej zapracowanym dniem dla załóg LPR był 5 lipca. Łącznie wykonano wtedy 59 misji. Najwięcej razy w ciągu dyżuru dysponowane były zespoły z Wrocławia, Białegostoku i Krakowa – po 7 razy. 27 śmigłowców LPR w powietrzu spędziło ponad 8000 godzin, a dodając do tego loty szkoleniowe, czy przeloty techniczne, już ponad 10000 godzin.
Na terenie Polski działa 21 załóg HEMS oraz 1 baza sezonowa w Koszalinie. Wykorzystują one śmigłowce EC 135 P2+ oraz EC 135 P3. LPR dysponuje ponadto samolotami Piaggio P.180 Avanti i Piaggio P.180 Avanti II, które wykorzystywane są do wykonywania transportów medycznych.