ŚWIAT – Rosja
Przedstawiamy wam kolejną sylwetkę samolotu przeznacznego do działań gaśniczych. Dziś jest nim samolot Be-200 produkcji rosyjskiej.
Be-200 został pracowany przez biuro konstrukcyjne TANTK im. Beriewa w Taganrogu i przeznaczony jest do pełnienia zadań patrolowych, transportowych oraz przeciwpożarowych. Pierwszy z dwóch prototypów wystartował 8 grudnia 1986 r. z załogą Jewgienija Łachmostowa. Samolot miał dobre własności aerodynamiczne, co jest zwykle trudno osiągalne dla amfibii.
Pod skrzydłami na obu ich końcach zainstalowane są pływaki stabilizujące samolot. U nasady skrzydeł, po obu stronach kadłuba, na pylonach wystających nad kadłub i skrzydła, umieszczone są silniki.
Pierwszym zadaniem, dla którego robiono Be-200 było gaszenie pożarów; plaga pożarów lasów regularnie dotyka rosyjską Syberię i Daleki Wschód. Równocześnie, właśnie w tym regionie jest dużo zbiorników wodnych, a mało lotnisk i dróg.
Be-200 zabiera do 12 ton wody w ośmiu zbiornikach pod podłogą kabiny, a także 1200 litrów środka pianotwórczego w sześciu zbiornikach po bokach ładowni. Ładunek można zrzucić w częściach, albo w jednej salwie w ciągu jednej sekundy przez klapy w spodzie kadłuba. Wodę można nabierać w czasie postoju na lotnisku, ale można też podczas rozpędzania się na wodzie z prędkością do 190 km/h. Korzystając z tego drugiego sposobu, Be-200 może nabrać do 12 ton wody w ciągu czternastu sekund.
Dane techniczne:
Dane techniczne:
Silniki: 2 x Silnik turbowentylatorowy D-436TP
Długość: 32,05m
Wysokość: 8,9m
Masa: 27600 kg
Prędk. max: 750 km/h
Zasięg: 3600 km
Pułap: 11000m
Zbiornik wody: 12000l
Zbiornik śr. piant.: 1200l