Obecnie w skład Centralnego Odwodu Operacyjnego wchodzi piętnaście Specjalistycznych Grup Poszukiwawczo – Ratowniczych. Postanowiliśmy opisać cztery z nich, które posiadają poziom gotowości C w formie krótkich artykułów. Zaczynamy od SGPR z Warszawy.
Specjalistyczna Grupa Poszukiwawczo – Ratownicza “MAZOWSZE” została utworzona w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie Decyzją 546/2000 Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 31 października 2000 r. W pierwszych latach działalności zapadła decyzja o zmianie nazwy grupy na ‘WARSZAWA-9’.
(W 2002 roku w związku ze zmianą ustroju utworzona została Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m. st. Warszawy)
Siedzibą SGPR od 2010 roku jest Jednostka Ratowniczo – Gaśnicza nr 15, zlokalizowana przy ulicy Młodzieńczej na Targówku. Wcześniej ‘bazą’ dla strażaków i sprzętu była Jednostka Ratowniczo – Gaśnicza nr 1 i 11.
‘WARSZAWA-9’ to obecnie 50 strażaków w tym 46 z JRG 15 oraz czterech ratowników medycznych z Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej nr 8 oraz dziewięć psów tj. Bono, Baddy, Bakcyl, Rodos, Rodi, Bursztyn, Gordon, Cwaniak i Giness. Są to labradory i jeden owczarek niemiecki, w większości posiadają klasy 0 i 1 specjalności gruzowiskowej.
Dowódcą jest brygadier Wiesław Drosio, na co dzień pełni funkcję dowódcy JRG 15.
Specjalistyczna Grupa Poszukiwawczo – Ratownicza ‘WARSZAWA-9’ od 2009 roku wchodzi w skład Polskiej Ciężkiej Grupy Poszukiwawczo – Ratowniczej HUSAR Poland przeznaczonej do działań międzynarodowych. Posiada ona Certyfikat INSARAG (Międzynarodowa Grupa Doradcza ds. Poszukiwania i Ratownictwa) dzięki czemu brała udział w akcjach ratowniczych po trzęsieniu ziemi na Haiti (2010) i w Nepalu (2015).
W skład grupy wchodzi:
Średni samochód poszukiwawczo – ratowniczy Mercedes Benz Atego 1328 4×4 zabudowany przez firmę Szczęśniak. Pojazd posiada specjalną przestrzeń przystosowaną do przewozu sześciu psów. Rok produkcji 2004.
Lekki samochód poszukiwawczo – ratowniczy Ford Transit, zabudowany i dostarczony w 2008 roku przez firmę Frank-Cars. Wykorzystywany do przewozu ratowników, sprzętu i czterech psów.
Ciężki samochód ratownictwa technicznego Scania G420CB zabudowany przez ISS Wawrzaszek. Na wyposażeniu znajduje się typowy sprzęt dla tego typu pojazdów, z tyłu znajduje się żuraw hydrauliczny Fassi 170A.22.
Ciężki samochód kwatermistrzowski Renault Midlum 220.18/D 4×2, dostarczony przez firmę ISS Wawrzaszek. Wykorzystywany m.in. do transportu drzewa służącego do budowy konstrukcji podporowych.
Lekki samochód specjalny rozpoznawczo – ratowniczy Ford Ranger.
Kontener kwatermistrzowski, jest to najnowszy nabytek grupy. Zakupiony w 2015 roku przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie. Został wyprodukowany i dostarczony przez firmę Zamet. Na wyposażeniu JRG nie ma nośnika kontenerów dlatego do transportu kontenera wykorzystywany jest SCKn z sąsiedniej JRG 10, tak było podczas ćwiczeń ‘KATASTROFA 2016’ w Płocku.
Warto dodać, że poza typowym sprzętem specjalistycznym na wyposażeniu grupy znajduje się dron, kupiony przed lipcowym Szczytem NATO w Warszawie.
W 2015 roku grupa wyjeżdżała do akcji 24 razy, były to katastrofy budowlane oraz poszukiwania ludzi w terenie otwartym.
Foto. Grzegorz Fortuna, Wojciech Bedyński, KM PSP Warszawa, JRG 15 Warszawa