Rzeszów
Rzeszów jest pierwszym miastem w Polsce, które wdrożyło technologię priorytetu dla pojazdów uprzywilejowanych.
System pomaga w codziennej pracy służb pogotowia, straży pożarnej i policji, automatycznie namierzając wóz w trakcie akcji i załączając zielone światło, co zapewnia szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez skrzyżowanie.
Od 2015 r. w Rzeszowie funkcjonuje Inteligentny System Transportowy (ITS) obejmujący swoim obszarem całe miasto. Do system włączonych jest 66 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, ponad 40 tablic zmiennej treści, stacje meteo oraz pomiaru zanieczyszczeń, a także systemy kamer CCTV, czasu przejazdu, inteligentnego ważenia oraz priorytetu dla transportu publicznego.
System jest sukcesywnie rozbudowywany o nowe funkcjonalności. Najnowszą jest technologia Sitraffic Stream gwarantująca priorytet dla pojazdów uprzywilejowanych, która pomyślnie przeszła fazę testów i już działa w Rzeszowie.
Technologia zapewnia automatyczne zielone światło na każdym skrzyżowaniu dla wybranych pojazdów służb ratowniczych, wyposażonych w specjalną jednostkę pokładową. System wykorzystuje GPS do określenia dokładnej pozycji pojazdu, przesyła dane do centrum sterowania ruchu drogowego i żąda priorytetowej fazy.
Od 2015 r. w Rzeszowie funkcjonuje Inteligentny System Transportowy (ITS) obejmujący swoim obszarem całe miasto. Do system włączonych jest 66 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, ponad 40 tablic zmiennej treści, stacje meteo oraz pomiaru zanieczyszczeń, a także systemy kamer CCTV, czasu przejazdu, inteligentnego ważenia oraz priorytetu dla transportu publicznego.
System jest sukcesywnie rozbudowywany o nowe funkcjonalności. Najnowszą jest technologia Sitraffic Stream gwarantująca priorytet dla pojazdów uprzywilejowanych, która pomyślnie przeszła fazę testów i już działa w Rzeszowie.
Technologia zapewnia automatyczne zielone światło na każdym skrzyżowaniu dla wybranych pojazdów służb ratowniczych, wyposażonych w specjalną jednostkę pokładową. System wykorzystuje GPS do określenia dokładnej pozycji pojazdu, przesyła dane do centrum sterowania ruchu drogowego i żąda priorytetowej fazy.
Dzięki temu pojazd nie musi zwalniać przed skrzyżowaniem, jedzie bezpieczniej, nie generuje hałasu z powodu mniejszego zużycia syren, a zielone światło na całym ciągu pozwala kierowcom łatwiej stworzyć korytarz życia dla nadjeżdżającego pojazdu służb ratowniczych. To wszystko zapewnia lepszą, skuteczniejszą i bezpieczniejszą jazdę na skrzyżowaniach, a w konsekwencji – realizację zadań – mówi st. bryg. mgr inż. Tomasz Baran – Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie.
Nie jest wymagana żadna fizyczna infrastruktura przydrożna, a po przejechaniu przez skrzyżowanie pojazdu służb ratowniczych system wraca do normalnej pracy świateł drogowych. Wszystko odbywa się automatycznie.
Źródło: KM PSP w Rzeszowie
Grafika ilustrowana
Grafika ilustrowana