Chałupki
Sześć lat temu w miejscowości Chałupki pod Szczekocinami w województwie śląskim doszło do jednej z największych katastrof kolejowych w historii Polski. 3 marca 2012 roku przed godziną 21 na 21.3 kilometrze linii kolejowej nr 64 Koniecpol – Kozłów doszło do czołowego zderzenia pociągów TLK „Brzechwa” relacji Przemyśl – Warszawa oraz InterRegio „Jan Matejko” z Warszawy do Krakowa.
Pierwsze zgłoszenie wpłynęło do Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Zawierciu o godzinie 20:56. Po ośmiu minutach na miejsce dociera pierwszy zastęp oraz Zespół Ratownictwa Medycznego stacjonujący w Szczekocinach. W kolejnych minutach trwa ustalanie osób poszkodowanych ustalane są również priorytety. W międzyczasie Dyżurny Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego (SKKP) w Zawierciu dysponuje na miejsce zdarzenia kolejne zastępy Straży Pożarnej. Podejmuje decyzję o zgłoszeniu do dyspozytora PKP Lublin – właściwego dla miejsca zdarzenia potrzeby odłączenia napięcia w trakcji kolejowej oraz wstrzymania ruchu pociągów na tej trasie. Ze względu na rozmiar zdarzenia informację o zaistniałym wypadku przekazuje do Wojewódzkiego Stanowiska Koordynacji Ratownictwa (WSKR) oraz do Komendanta Powiatowego PSP w Zawierciu. W drodze na miejsce nawiązuje on kontakt telefoniczny z Burmistrzem miasta i gminy Szczekociny, Starostą Zawierciańskim, Rzecznikiem Prasowym Śląskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP. Prosi o pomoc w organizacji zaplecza logistycznego oraz udostępnienie dwóch budynków szkół dla osób poszkodowanych (szkoła w Szczekocinach i Goleniowach). Następnie powiadamiane są Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności oraz Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Śląskiego. Dyżurny Operacyjny WSKR dysponuje na miejsce zdarzenia specjalistyczne zastępy ratownictwa technicznego z Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej (JRG) Tychy i z Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej (CS PSP) w Częstochowie. Informuje on również o zdarzeniu Oficera Operacyjnego WSKR, który udaje się na miejsce.
W wyniku zdarzenia zginęło 16 osób, a 61 zostało rannych, którzy trafili do szpitali w Jędrzejowie, Włoszczowej, Zawierciu, Piekarach Śląskich, Myszkowie, Dąbrowie Górniczej, Katowicach, Sosnowcu, Częstochowie, Miechowie, Krakowie i Warszawie.
W akcji ratunkowej, która rozpoczęła się 3 marca o godzinie 21:07, a zakończyła 5 marca o godzinie 16:10 wzięło udział 98 zastępów i około 500 strażaków PSP i OSP z województwa śląskiego, łódzkiego, świętokrzyskiego i małopolskiego oraz 397 policjantów, 416 ratowników, dwa śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, 220 funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, dwa pociągi ratownicze, dwie Grupy Ratownictwa PCK i Grupa Jurajska GOPR.
Foto. KP PSP Zawiercie, Wikipedia, OSP Pilica