Kielce
Edura to nie tylko targi, ale też konferencje, spotkania z firmami produkującymi sprzęt dla strażaków, samochody pożarnicze jak i pojazdy specjalistyczne.
Po wejściu główną bramą z niebieskim łukiem po prawej stronie swoje wozy pokazała firma Stolarczyk: 2 x MAN TGM 18.340 oraz MAN TGM 13.290 z różnorodną zabudową. Idąc dalej placem targowym, tuż za tą firmą prezentowała się firma ZAMET, która słynie z dostarczania kontenerów takich jak: Kwatermistrzowskie, Proszkowe.
Po lewej stronie z kolei prezentuje się stoisko firmy BIBMOT. Tutaj mamy do czynienia z trzema pojazdami lekkimi ratownictwa technicznego na podwoziu Renault. Firma również postanawia zabudować także Volkswagena Craftera, co nie wątpliwie poruszy rynek pojazdów lekkich ratownictwa technicznego. Tuż obok przy wejściu do hali F/G swoją drabinę mechaniczną o wysokości 32 metrów zaprezentowała firma Iveco Magirus. Dzięki uprzejmości firmy FIRE – MAX mamy możliwość podziwiać panoramę targów.
Kolejną firmą jaka postawiła się w w okolicach wspomnianej hali to ISS Wawrzaszek. Wystawiła aż pięć pojazdów, dwa podnośniki (Renault Midlum 300.18 Heavy/Bumar – 30 m, MAN TGL 12.250/Bumar – 25 m.) oraz GCBA 5/32 Scania P410, Renault Midlum 300.15 dXi – GBA 2,5/25, oraz Renault Midlum 220dCi – GBA 2,5/24. Halą targową docieramy do kolejnej firmy, tą firmą jest FRANK-CARS, prezentuja pojazdy zabudowane na podwoziu Forda (Transit – Slrt, Transit Custom – SLBus, Ford Ranger Limited – SLRr).
Po stronie prawej swoją prezentacje miała niemiecka służba THW, skręcając w prawo mamy firmę VEMA LIFT, produkującej podnośniki, na tych targach zaprezentowała hydrauliczny podnośnik koszowy z drabiną ratowniczą na podwozu Scania P360 DB 6×2 o wysięgu 34 metrów. I to ta firma zdominowała temat podnośników na targach. Oprócz podnośnika, firma ta wystawiła także nie typowy wóz, z łudząco przypominającym Unimogi, a samochodem tym był SLRt na podwoziu BREMACH T-REX 4×4. Obok swe pojazdy zaprezentowała firma Team Concept (Toyota Hilux – SLRt, IVECO DAILY 55S17DW 4×4 – SLRt, Isuzu – SLRR).
Idąc w głąb placu wystawowego, napotykamy firmę MOTO – TRUCK, wystawiła ona pięć pojazdów pożarniczych: Mercedes Atego 1530 4X4 – GBA 2,5/26, Mercedes Benz Sprinter 6×6 – SLRt, MAN TGM 13.290 – GBA 3,5/26 dla strażaków z JRG Nakło Nad Notecią, MAN TGM 18.340 – GCBA 5/32, Iveco Eurocargo ML150E28 – GBA 2,9/29. Po przeciwnej stronie wystawiła się natomiast firma Arkom, a obok niej Bocar z pojazdami: Mercedes Benz Atego 1530 – GBA 2,5/26, Mercedes Atego 1330 4X4 – GBA 2,5/45, Volvo FMX 6XR – GCBA 7/40.
Obok stoiska Bocaru dla wszystkich zwiedzających dostępny był trenażer pożarowy – EGERIA, w takim trenażerze jest ogień, dym, krzyki i hałas, co pomaga w urealnieniu szkolenia strażaka maksymalnie. Tuż po zwiedzeniu trenażera, wyłania nam się stoisko firmy PS Szczęśniak, do zaprezentowania wystawiono trzy pojazdy: Scania P370 – GCBA 5/32, Iveco Eurocargo 150E28 – GBA 2,5/27, Iveco Eurocargo ML150E28 4X4 – GBA 2,5/27. Kolejną firma obok jest firma Szybicki, pokazała dwa samochody lekkie ratownictwa technicznego na podwoziu Iveco Daily 4×4 oraz Ford Transit.
Pierwszego dnia targów, KW PSP Kielce przygotowała dynamiczny pokaz ratownictwa drogowego, a także ugaszono pożar we wnętrzu jednego z samochodów. Miało to miejsce chwilę po uroczystym otwarciu targów i przemówieniach, w których wzięli udział Stanisław Rakoczy – podsekretarz stanu w MSW, gen. brygadier Wiesław Leśniakiewicz – komendant główny PSP wraz z zastępcą nadbryg. Markiem Kowalskim, druh Waldemar Pawlak – prezes Zarządu Głównego ZOSP RP, władze miasta oraz prezesa Targów Kielce. Na dwóch halach, zaprezentowało się także ok. 170 firm z 13 krajów: Polski, Włoch, Niemiec, Szwecji, Irlandii, USA, Hiszpanii, Turcji, Belgii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Chin.