Gdańsk
W sobotnią noc z 10 na 11 czerwca br. w tunelu samochodowym pod rzeką Martwą Wisłą, prowadzącym ze stadionu Energa Arena oraz Węzła – Ku Ujściu odbyły się ćwiczenia służb ratunkowych, oraz pracowników zarządzania tunelem. Pomogła w tym Akademia Górniczo Hutnicza z Krakowa, która miała za zadanie przeprowadzić badania z zakresu ewakuacji dużej liczby osób. Do eksperymentu zgłosiło się 90 osób, każda osoba została wyposażona w numer oraz obrączkę rejestrującą czas ewakuacji z centralnego – najniższego punktu tunelu. Równocześnie zostały przećwiczone procedury podczas ewakuacji i pożaru.
Około 22:30 do nitki T2 wjechał autobus miejski z pasażerami na pokładzie, gdy już znalazł się w ustalonym punkcie, doszło do zadymiania tunelu i włączenia alarmu przeciwpożarowego nakazującego opuszczenie pojazdów i udanie się do wyjść ewakuacyjnych, do równoległej nitki T1. Takie próby odbyły się dwie, podczas drugiej próby ewakuacji obsługa tunelu powiadomiła straż pożarną. Strażacy z JRG 1 i JRG 5 mieli dzięki temu możliwość zapoznania się ze specyfikacją tunelu, zdarzeniami jakie mogą wystąpić oraz instalacjami elektrycznymi i p.poż.
Około 0:30 rozpoczęła się inscenizacja masowego zdarzenia – na nitce T2 prowadzącej z węzła Ku Ujściu w kierunku stadionu Energa Arena doszło do zderzenia dwóch pojazdów osobowych, na to wszystko najechał autobus miejski. W samochodach osobowych było pięciu rannych. Na wskutek wypadku doszło do zapalenia się jednego z aut i pożaru. Tunel momentalnie wypełnił się dymem. Centrum Zarządzania Tunelem wydało komunikat do ewakuacji i powiadomionu służby ratunkowe.
Pierwsi na miejscu znaleźli się strażacy z JRG 2 dwoma zastępami, dowodzący akcją ratowniczą rozpoczął rozpoznanie, poprosił o zadysponowanie kolejnych sił i środków. Do działań przybyli strażacy z JRG 4 oraz jeden zastęp JRG 1. Utworzono punkt pomocy medycznej w sąsiedniej nitce tunelu – ratownicy ze Stowarzyszenia Na Rzecz Ratownictwa “Adiutare” opatrywali oraz przeprowadzili TRIAGE wśród poszkodowanych. Akcja ratunkowa zakończyła się kilka minut po 2 w nocy.
To nie pierwsze ćwiczenia ratownicze w tunelu, wcześniej doszło do ćwiczeń na mniejszą skalę przed otwarciem przeprawy pod Martwą Wisłą.
Siły i Środki:
JRG 2 Gdańsk Śródmieście:
– Mercedes Atego – GBA 2,5/16 (302[G]21)
– Renault Midlum – GBA 2,5/30 (302[G]22)
JRG 4 Gdańsk Nowe Szkoty:
– MAN TGM 15.290 GBA 2.5/16 (304[G]21)
– Renault Kerax – GCBA 8/50 (304[G]21)
Oraz:
– Renault Midlum 300.14 – SCRt (301[G]43) – JRG 1 Gdańsk Wrzeszcz
– Renault Kerax 420 dCi – GCBA 14/60 (313[G]25) – Portowa Straż Pożarna “FLORIAN”