Ten weekend poświęcimy zagadnieniom z ratownictwa technicznego z udziałem samochodów osobowych oraz ciężarowych i z tego też względu odświeżyliśmy kilka naszych wcześniejszych artykułów.
Nasz pierwszy artykuł poświęcamy kwestii fizycznego usuwania szyb w pojazdach po wypadkach na drogach. Obecnie w samochodach spotkamy generalnie dwa rodzaje szyb: szyby laminowane oraz szyby hartowane. Należy jednak mieć na uwadze, że obecnie szyby laminowane w niektórych modelach samochodów są m.in. zastosowane w drzwiach bocznych. Ze względu na dwa różne rodzaje szyb, będziemy potrzebować różnego sprzętu za pomocą którego możemy sprawnie usunąć szyby.
SZYBY LAMINOWANE
Konstrukcja szyby laminowanej to dwie lub więcej warstw szyby hartowanej, połączonych ze sobą folią. Jako folie do łączenia stosuje się PVB (polyvinyl butyral), TPU (thermoplastic polyurethane) lub EVA (ethylene-vinyl acetate). W trakcie próby zbicia takiej szyby powstają jedynie „pajączki” na szybie, ale nie rozpada się ona na drobne kawałki.
Aby usunąć taką szybę, potrzebujemy piłkę ręczną dedykowaną do cięcia szyb laminowanych (patrz foto), piłę szablastą z brzeszczotem np. uniwersalnym lub jako sprzęt doraźny możemy użyć Halligana z końcówką przeznaczoną do cięcia blachy.
WAŻNE: W trakcie cięcia szyb laminowanych, powstają drobinki szkła i folii, która są bardzo szkodliwe dla zdrowia. Strażacy muszą stosować maski filtracyjne oraz okulary ochronne. Należy również chronić od drobinek osoby ranne w pojeździe.
SZYBY HARTOWANE
Szyby hartowane mają jedną warstwę szkła, która w momencie pęknięcia, rozpada się na mniejsze lub większe drobinki. Krawędzie drobinkę są bardzo ostre, dlatego należy stosować środki ochrony indywidualnej, chroniące przed przecięciem. Również ważne jest stosowanie ochrony oczu.
Aby sprawnie i bezproblemowo zbić szybę hartowaną należy najlepiej stosować dedykowane do tego celu zbijaki. Zbijaki, jakie są obecnie dostępne na rynku to zbijaki tzw. automatyczne (po przyciśnięciu do szyby następuje zwolnienie zbijaka, który uderza o szybę), sprężynowe (w celu zbicia szyby należy naciągnąć sprężynę, a następnie ją puścić), zbijaki w formie młoteczków oraz zbijaki będące częścią noży ratowniczych. Przykłady zbijaków sprężynowych zobaczycie w poniżej w galerii.
Stosując jakikolwiek rodzaj zbijaka, pamiętajmy, aby zawsze „uderzać” nim w rogu szyby. My rekomendujemy stosowanie zbijaków sprężynowych. Tego typu zbijaki dają większy próg bezpieczeństwa przed urazami naszych rąk, które mogą bezwładnie „wpaść” na pękniętą szybę, niż w przypadku zbijaków uderzanych lub automatycznych. Również gdybyśmy zmuszeni byli zbić szybę przy osobie rannej, zastosowanie zbijaka sprężynowego będzie skutkować tym, że nasza ręka nie „wpadnie” do środka i nie uderzy przypadkowo rannego.
! WAŻNE ! Opisane zagadnienia są teoretycznym wytłumaczeniem zagadnień ratowniczych. Zalecamy odbyć szkolenie stacjonarne z powyższych zagadnień w celu nabycia umiejętności praktycznych i zrozumienia tematyki.
Autor materiału: