Kraj
Do Ochotniczych Straży Pożarnych pieniądze mogą trafić z kilku źródeł, m.in., z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządów terytorialnych, funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zakładów ubezpieczeń z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia od ognia czy też z funduszy europejskich.
W największym zakresie jednak finansowanie pochodzi z jednostek samorządu terytorialnego, a w szczególności Gminy, na której terenie dana OSP ma swoją siedzibę.
Dlatego warto tutaj przytoczyć zapisy art. 32 ust. 2-3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, według których koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej OSP, bezpłatnego umundurowania członków OSP ponosi gmina.
Dodatkowo koszty ubezpieczenia w instytucji ubezpieczeniowej członków ochotniczej straży pożarnej i młodzieżowej drużyny pożarniczej (przy czym ubezpieczenie może być imienne lub zbiorowe nieimienne), koszty okresowych badań lekarskich, o których mowa w art. 28 ust. 6 również ponosi gmina.
Powyższe koszty powinno być realizowane bezpośrednio.
Potwierdza to teza uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z 14 sierpnia 2007 r. 121/K/2007 stanowiąca, iż:
Koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, zatem wydatki te powinny być realizowane bezpośrednio z budżetu gminy, nie zaś w formie dotacji.
Stanowisko w tej sprawie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z dnia 4 października 2018 r., sygn. akt ISA/OI 396/18.
Źródła finansowania wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej. Niedopuszczalność udzielenia dotacji z budżetu gminy na zakup sprzętu przeciwpożarowego.
OSP może być finansowane dodatkowo zgodnie z Art. 32 ust. 3b ustawy o ochronie przeciwpożarowej, według którego jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać ochotniczym strażom pożarnym środki pieniężne w formie dotacji.
Jak podaje ZOPS:
Ważnym zapisem, odnoszącym się do sytuacji OSP, jest możliwości finansowania ich działalności w zakresie wykraczającym poza unormowanie zawarte w art. 32 ust. 2-3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Art. 32 ust. 3b stanowi, że jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać ochotniczym strażom pożarnym środki pieniężne w formie dotacji. Sam tytuł ustawy o ochronie przeciwpożarowej przesądza, na jakie zadania ochotnicza straż pożarna może otrzymać dotacje na podstawie jej przepisów (clara non sunt interpretanda). Przeznaczeniem dotacji z art. 32 ust. 3b ustawy o ochronie przeciwpożarowej jest finansowanie poszczególnych składników kosztów z ust. 2 i 3 art. 32 tej ustawy (patrz: uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2009 r. 98/K/2009, uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2009 r. 88/K/2009).
Na podstawie:
Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 4 października 2018 r. I SA/Ol 396/18
Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2007 r., 121/K/2007, Legalis nr 186644
ZOSP
Grafika ilustrowana