OSP: Gdy zawyje syrena ...

OSP: Gdy zawyje syrena ...

Mija kolejny spokojny dzień, właśnie usiadłeś przed telewizorem, zaczyna się twój ulubiony film. Jeszcze tylko szybkie wyjście do kuchni. Zaczynasz szykować sobie kanapkę, aż tu nagle rozlega się głośny dźwięk syreny, w tym samym czasie przychodzi SMS z wiadomością "Alarm OSP". Rośnie poziom adrenaliny w organizmie, już wiesz, że musisz biec, że ktoś potrzebuje twojej pomocy, więc rzucasz wszystko, ubierasz buty i biegniesz ile sił w nogach do remizy.

 

Szybkie przebieranie w koszarówkę, następnie ubranie specjalne, zabierasz hełm, rękawice i kominiarkę. Wóz bojowy czeka już przed bramą. Wsiadasz i odwracasz się do tyłu - Twoja załoga czeka gotowa na wyjazd. Jesteś dowódcą! Na Tobie spoczywa odpowiedzialność za powodzenie akcji ratowniczej. Na Ciebie liczą osoby czekające na ratunek. Pamiętaj - Nie możesz ich zawieść!

1. Dowiedz się co się stało.

W pierwszej kolejności musisz zgłosić się do Stanowiska Kierowania Państwowej Straży Pożarnej, aby uzyskać informacje o zdarzeniu. Ważne, aby zrobić to jeszcze przed wyjazdem z jednostki, by dostosować siły i środki do danego typu zdarzenia i na przykład wyjechać SLRt do zdarzenia drogowego, a do pożaru wyjechać swoim poczciwym GBA.

 

Rysunek nr 1: W przypadku dyspozycji do substancji ropopochodnych na wodzie będziesz potrzebować specjalistycznego wyposażenia.

 

2. Sprawdź gotowość do wyjazdu.

Upewnij się, czy wszyscy członkowie załogi są już w pojeździe. Zawsze zwróć uwagę, czy każdy z nich ma właściwe środki ochrony indywidualnej - dopóki nie wyjechałeś do zdarzenia, zawsze można wrócić do szatni i zabrać brakujące rękawice, czy kominiarkę. To zajmuje tylko chwilkę, a może uratować zdrowie i życie strażaka, za którego odpowiedzialność bierzesz na swoje barki.

Kominiarka do wypadku drogowego ? W trakcie akcji ratowniczej nie ma zbędnego sprzętu, czy wyposażenia. Codzienność pokazuje, że jadąc do wypadku można zostać zadysponowanym z drogi do zupełnie odmiennego zdarzenia np. pożaru, wycieku substancji chemicznej, czy usuwania gniazda owadów.

Pamiętaj o wyposażeniu strażaków w latarki oraz radiostacje nasobne. Jeśli tego typu sprzęt jest pobierany przez strażaków z remizy - pamiętaj, aby go zabrali ze sobą. W pojeździe w zależności od jego typu, zgodnie z wytycznymi Związku Ochotniczych Straży Pożarnych, powinna się znajdować określona liczba specjalistycznego wyposażenia, jednak praktyka pokazuje, że w wielu jednostkach ze względu na bardzo skromny budżet wymagany sprzęt taki jak radiostacje, czy latarki dzielony jest w razie potrzeby pomiędzy dwoma lub trzema wozami bojowymi.

Jeśli każdy ze strażaków potwierdził gotowość do wyjazdu, z Twoich ust pada komenda: "odjazd". W czasie gdy dowodzisz dwoma pojazdami z Twojej jednostki, to czekasz aż dowodzący z drugiego wozu zamelduje gotowość do wyjazdu.

3. Gdzie jedziemy?

Dobrze poinformowana załoga, to dobrze przygotowana załoga. Pamiętaj aby poinformować swoich strażaków o tym: gdzie jedziecie oraz do jakiego typu zdarzenia jedziecie. Dzięki temu Twoi koledzy będą wiedzieli ile czasu mają na przygotowanie i jak się przygotować. Czy ubrać kominiarkę jeśli jedziecie do pożaru, a może założyć rękawiczki lateksowe jeśli jedziecie na ratunek osobie uwięzionej we wraku pojazdu, który uderzył w drzewo.

4. Zgłoszenie wyjazdu.

W momencie, kiedy wozy bojowe opuszczają plac przed jednostką i udają się do zdarzenia, to Twoim zadaniem jest zgłoszenie wyjazdu do Stanowiska Kierowania PSP. Dodatkowo warto, abyś powtórzył adres interwencji, w ten sposób uzyskasz potwierdzenie dyspozytora. Dzięki temu możesz uniknąć problemu ze złym zrozumieniem dyspozycji np. w sytuacji gdy łączność radiowa przerywana jest zakłóceniami lub jeśli nie jesteś pewien tego co usłyszałeś. Praktyka zna przypadki w których, ze względu na brak właściwego zrozumienia korespondencji radiowej, jednostka wyjechała do zdarzenia na drugi koniec powiatu, a na ich pomoc czekali mieszkańcy sąsiedniej miejscowości oddalonej zaledwie o kilka kilometrów.

5. Jazda do zdarzenia.

Wyjazd pojazdem pożarniczym do zdarzenia odbywa się na zasadach uprzywilejowania w ruchu drogowym - pojazd ma włączone światła mijania, wysyła sygnały świetlne barwy niebieskiej oraz sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie. Podczas jazdy alarmowej należy zachować zasady szczególnej ostrożności. Bardzo przydatnym w wozie bojowym, oprócz sygnałów dźwiękowych o kilku modulacjach, jest dodatkowy sygnał dźwiękowy w postaci trąby pneumatycznej, która może być obsługiwana zarówno przez kierowcę, jak i przez dowodzącego. Używając tego typu urządzenia m.in. podczas dojazdów do skrzyżowania, w trakcie wykonywania manewrów, czy w sytuacji, gdy jest zablokowany przejazd - masz możliwość szybkiego i sprawnego zwrócenie uwagi innych uczestników ruchu drogowego na  pojazd pożarniczy, którym jedziecie na ratunek.

 

Rysunek nr 2: Pojazd uprzywilejowany w trakcie dojazdu na miejsce zdarzenia.

6. Utrudnienia na drodze dojazdu.

Brak informacji, to zła informacja. Pamiętaj o tym i zawsze staraj się informować dyspozytora o wszelkich kłopotach jakie napotkacie na swojej drodze. Zablokowany przejazd przez opuszczone rogatki na przejeździe kolejowym, zablokowana droga ze względu na roboty drogowe, silne oblodzenie, czy brak bezpośredniej drogi dojazdowej - to wszystko spowoduje, że czas dotarcia do miejsca zdarzenia zajmie dużo więcej czasu niż zakładał dyspozytor. Ktoś czeka na ratunek. Jeśli straż dojedzie o kilka minut spóźniona, to może być już za późno. Gdy dyspozytor będzie wiedział o utrudnieniach, to w tym czasie może zadysponować dodatkowe siły i środki.

7. Dodatkowe informacje.

Jeśli w trakcie dojazdu lub w czasie zadysponowania dyspozytor podał dodatkowe informacje dotyczące miejsca zdarzenia np. "pożar mieszkania na drugim piętrze, prawdopodobnie w mieszkaniu znajdują się dwie osoby poszkodowane", to już w czasie dojazdu jako dowódca możesz ustalić działania jakie należy wykonać po dojeździe na miejsce zdarzenia.

8. Rozpoznanie  w trakcie dojazdu.

Podczas dojazdu do miejsca pożaru zwróć uwagę na oznaki zewnętrzne pożaru takie jak kolor dymu oraz płomienie. Doświadczony dowódca na tej podstawie, już z dojazdu, jest w stanie przekazać do Stanowiska Kierowania informację o rozmiarze i stopniu zaawansowania pożaru. Dzięki temu jeszcze przed dotarciem na miejsce działań ratowniczo-gaśniczych możesz poprosić o dodatkowe siły i środki, a także przyjąć wstępne założenia taktyczne.

 

 Rysunek nr 3: Już wiesz, że jeden zastęp gaśniczy nie poradzi sobie z pożarem.

9. Ustawienie wozu bojowego.

Pamiętaj - to dowódca określa w którym miejscu należy ustawić samochód pożarniczy. Już na samym wstępie zgodnie z zasadami taktyki oraz bezpieczeństwa musisz określić w jakim miejscu zatrzymać pojazd - m.in. pamiętając aby znajdował się przede wszystkim w miejscu bezpiecznym, z dala od strefy silnego zadymienia i promieniowania cieplnego, możliwie jak najbliżej miejsca działań ratowniczo-gaśniczych, z uwzględnieniem możliwości dojazdu dodatkowych sił i środków.

Po zatrzymaniu pojazdu z Twoich ust pada komenda: "z wozu". Pierwszy etap masz za sobą. Teraz Ciebie i Twoich strażaków czeka najważniejsze zadanie - uratować czyjeś życie ...

Strażacki.pl

Czytaj również

https://diponegoro-pahlawan.perpusnas.go.id/slot-gacor/ http://www.pssp.ru/ Slot88 https://www.hettstedt.de/ http://maebashi-cci.or.jp/ Slot Dana Slot77 https://rguts.ru/ Visitorbet