Świat

E1 EV0 - elektryczna nowość na rynku pojazdów pożarniczych

E1 EV0 - elektryczna nowość na rynku pojazdów pożarniczych

Nowoczesne rozwiązania dotyczące samochodów i ich napędów są dziś praktycznie standardem wśród użytkowników aut osobowych. Również branża producentów pojazdów pożarniczych zaczyna sięgać do tych technologii przez co możemy w ostatnim czasie zauważyć wprowadzanie przez firmy karosujące pojazdy pożarnicze modeli wykorzystujących napędy alternatywne. Jednym z takich pojazdów jest E1 EV0 brytyjskiej firmy Emergency One , w pełni elektryczny samochód ratowniczo-gaśniczy. 

Pojazd został zbudowany zgodnie z najbardziej popularną specyfikacją pojazdów pożarniczych w Wielkiej Brytanii; ma tę samą pompę, zapewnia taką samą przestrzeń dla załogi, oferuje identyczną obsługę jak standardowe pojazdy oparte na silnikach wysokoprężnych . Pojazd również w niektórych aspektach przewyższa parametrami i wydajnością pojazdy „Dieslowskie”. 

Pompa zamontowana w tylnej skrytce pojazdu posiada takie same parametry tłoczenia wody jak w innych „dieslowskich” odpowiednikach, przy jednocześnie szybszym czasie reakcji i bardzo mocno zmniejszonym poziomie hałasu. 

Komunikacja pomiędzy załogą jest znacznie łatwiejsza ze względu na zastosowany silnik elektryczny, który nie produkuje hałasu znanego z tradycyjnych silników.

Zastosowany napęd elektryczny na który składa się układ napędowy o mocy około 350kW i zestaw ogniw elektrycznych o pojemności 280kW pozwala na pokonanie trasy o długości 200 mil (322 km) lub na 4 godziny ciągłej pracy pompy. Dodatkowo układ napędowy zaopatrzono w system hamulcowy z możliwością pozyskiwania mocy i system szybkiego ładowania do mocy 150kW.

 

Inne dane techniczne:

1) Podwozie i kabina
- max 16 ton, producent według zaleceń kupującego
- kabina przedłużana o 300 mm
- układ siedzeń 2 + 4 

2) Parametry taktyczne i inne
- zbiornik wodny o pojemności 1,850 litrów
- zewnętrzne wskaźniki poziomu wody, widoczne z każdych stron
- wydajność pompy 3000l/min przy 10 bar (niskie ciśnienie)
- wydajność pompy 250l/min przy 40 bar (ciśnienie wysokie)
- 2 zwijadła szybkiego natarcia po 90 metrów węża
- 3 nasady tłoczne niskiego ciśnienia
- 2 nasady zasilające
- system filtracji kabiny z filtrami HEPA
- system fotowoltaiczny do ładowania układu 24V
- oświetlenie sygnalizacyjne 360 st.
- system ostrzegania przed niskimi przeszkodami, mające na celu ostrzegać przed rowerzystami w pobliżu pojazdu podczas wykonywania manewrów

 

Dla kogo przewidziany jest pojazd pożarniczy z napędem elektrycznym?
Pojazd ze względu na swoje parametry i napęd elektryczny przeznaczony jest generalnie dla straży pożarnych dużych metropolii, gdzie odległości dojazdu w mieście (ze względu gęstą sieć jednostek) do miejsca zdarzenia są nieduże. Dodatkowo pojazd taki znacząco wpływa na ograniczenie hałasu oraz emisję spalin w centrach miast gdzie położono nacisk na ekologię (m.in. ograniczono ruch samochodów silnikami „diesla”).

 

Zdjęcia i dane techniczne, dzięki uprzejmości firmy Emergency One UK

Strażacki.pl

Nowoczesne rozwiązania dotyczące samochodów i ich napędów są dziś praktycznie standardem wśród u



Galeria

Czytaj również