W 2011 roku dzięki środkom z Unii Europejskiej Państwowa Straż Pożarna zakupiła dziewięć ciężkich samochodów ratownictwa technicznego Renault Kerax. Ich zakup miał na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach w centralnej Polsce.
Pod zabudowę pojazdu posłużyło podwozie Renault Kerax 430.19 z kabiną dzienną typu Global w układzie siedzeń 1+1+1, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4×4. Napędzany jest 11-litrowym silnikiem DXi11 o mocy 430 KM i momentem obrotowym 2080 Nm przy 1200 obr,/min.
W związku ze stałym obciążeniem pojazd ma wzmocnione zawieszenie poprzez zastosowanie resorów parabolicznych wzmocnionych na osi przedniej i tylnej ze stabilizatorami o dużej nośności całkowitej. Nośność osi przedniej wynosi 9 ton, tylnej – 13 ton.
Nadwozie wykonane w całości zostało przez firmę Wawrzaszek ISS, jest to szkielet stalowy, pokryty poszyciem z aluminium. Posiada sześć skrytek sprzętowych, po trzy z lewej i prawej strony. Z tyłu pojazdu znajduje się żuraw hydrauliczny Wawrzaszek F 150, jego maksymalny udźwig przy długości ramienia 2,15 m wynosi sześć ton, natomiast przy długości ramienia wynoszącym 10 metrów maksymalny udźwig to 1210 kilogramów.
Samochody zostały wyposażone m.in. w trzy zestawy narzędzi hydraulicznych Holmatro, generator prądu stałoego o mocy 20kVA, przenośny agregat prądotwórczy, maszt do oświetlenia pola pracy, wysuwany pneumatycznie na wysokość min. 7 metrów od podłoża, zestaw poduszek pneumatycznych wysokociśnieniowych i niskociśnieniowych z osprzętem, zestaw pilarek łańcuchowych, zestaw pił tarczowych do betonu i stali, młot udarowy, zestaw elektronarzędzi ręcznych do pracy ciągłej, zestaw narzędzi nieiskrzących, zestaw ratownictwa wysokościowego z akcesoriami, ubranie chemoodporne przeciwchlapaniowe, drabinę nasadkową aluminiową, rozkładaną aluminiową platformę ratowniczą, wentylator nadmuchowo-wyciągowy, zestaw sprzętu pomiarowego (miernik wielogazowy, uniwersalny detektor wycieku gazów wybuchowych, urządzenie do wykrywania z odległości nieekranowanych przewodów pod napięciem zmiennym do częstotliwości 100 Hz, laserowy miernik odległości), kamerę termowizyjną.
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej w 2011 roku zakupiła w ramach projektu “Bezpieczne Centrum – doposażenie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej w ciężkie pojazdy i sprzęt do ratownictwa technicznego na drogach” dziewięć takich pojazdów. Trafiły one do komend PSP we Włocławku, Kielcach, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu, Koninie, Radomiu, Płocku, Siedlcach i Pruszkowie (na zdjęciu).
Foto. @Fire, Karol Świstak/ Ratownictwo112.com.pl