Technika
Nietypowy śmigłowiec koncernu Russian Helicopters rozpoczął testy w locie. Śmigłowiec posiada oznaczenie Ka-32A11M i jest maszyną nietypowym jak dla tych statków powietrznych, ponieważ posiada wirniki w układzie dwóch przeciwbieżnych wirników. Nietypowy wygląd to także pochodzenie od pokładowego śmigłowca Ka-27, m.in. przeznaczonego do zwalczania okrętów podwodnych. Jego zwarta sylwetka, dobre i precyzyjne sterowanie w zawisie oraz stabilność przy bocznym wietrze są bardzo przydatne w wariancie HEMS czy maszyn pożarniczych.
Testowany model Ka-32A11M posiada mocniejsze silniki, cyfrową awionikę, czterokomorowy zbiornik na wodę o pojemności 4000 litrów wody i jest zdolny do prowadzenia działań gaśniczych w temperaturze nawet -20°C dzięki pierwszemu na świecie systemowi z podgrzewaniem elektrycznym.
System zrzutu wody to system sterowanych elektronicznie klap, który pozwala na ich niezależne otwieranie pojedynczo lub w sekwencjach, ale również pozwala na regulację kąta otwarcia. Dzięki takiemu rozwiązaniu można wydłużyć czas wypływu wody czy regulować szerokość pasa gaszenia. Jest to również pierwszy na świecie system gaśniczy z podgrzewaniem elektrycznym.
Obecnie starsza wersja śmigłowa, czyli model Ka-32, eksploatowane są w 30 krajach, m. in. w Austrii, Brazylii, Chinach, Hiszpanii, Japonii, Portugalii, Szwajcarii oraz Turcji. Dotąd zbudowano ponad 240 egzemplarzy.
foto: arabiandefence
https://www.youtube.com/watch?v=7rNET60PdCM