Poznań
Kosztował blisko 900 tys. zł., został zabudowany w Niemczech i zakupiony specjalnie dla WSPR Poznań w ramach projektu ECMO dla Wielkopolski. Do jego prowadzenia potrzebne jest prawo jazdy kategorii C, a pracę zespołowi ambulansu ułatwiają elektryczne nosze oraz ogromna przestrzeń wokół pacjenta w trakcie transportu – tak w skrócie można opisać najnowszy specjalistyczny ambulans ECMO.
ECMO – ExtraCorporeal Membrane Oxygenation jest techniką pozaustrojowego utlenowania krwi. Ze względu na to, że system ten można wykorzystać również do wspomagania krążenia, zamiennie używany jest skrót ECLS oznaczający ExtraCorporeal Life Support. System ECLS/ECMO to pozaustrojowy układ zawierający pompę oraz oksygenator, pozwalający zastąpić przez pewien czas pracę płuc i/lub serca. Zastosowanie tego urządzenia samo w sobie nie leczy niewydolnego narządu ale daje czas potrzebny do wyzdrowienia. Od maja tego roku Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Poznaniu, wraz ze Szpitalem Klinicznym Przemienienia Pańskiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Szpitalem Klinicznym im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, rozpoczęła wdrażanie pierwszych w Polsce zaawansowanych metod leczenia stosowanych w ramach procedur programu „ECMO” w przypadku nagłego zatrzymania krążenia, w przebiegu ostrej niewydolności mięśnia sercowego, ostrej niewydolności oddechowej, zatruć oraz hipotermii – projekt ECMO dla Wielkopolski.
Jednym z ważniejszych ogniw łańcucha przeżycia ECMO jest transport pacjenta, jak informowali na stronie ecmo.pl twórcy projektu w Wielkopolsce, nie każdy ambulans nadaje się do transportu pacjenta z ECMO. Przede wszystkim musi on dysponować jak największą ilością miejsca dla dodatkowego sprzętu i ludzi. Niezbędny jest też wystarczający zapas mediów (gazy medyczne i zasilanie), bowiem urządzenie ECMO wymaga zasilania elektrycznego zarówno jednostki centralnej z pompą rotacyjną jak i podgrzewacza zabezpieczającego układ przed wychłodzeniem. Wszystkie następne urządzenia konieczne do nadzoru, monitorowania i prowadzenia terapii (respirator, monitor hemodynamiczny, pompy infuzyjne) mogą okresowo pracować na zasilaniu bateryjnym, ale przy dłuższym transporcie i one potrzebują dostępu do zasilania zewnętrznego. Systemowe karetki wykorzystywane na co dzień nie są wyposażone w wystarczająco profesjonalny sprzęt oraz miejsca umożliwiające jego bezpieczne zamocowanie na czas transportu. Dlatego też w Wielkopolsce podjęto decyzję o zakupie pierwszego w Polsce ambulansu kontenerowego, który został specjalnie zaprojektowany z myślą o wykonywaniu transportu pacjentów z ECMO. Ambulans został zabudowany na podwoziu Mercedes Benz-Sprinter 319 CDI (wersja ciężarowa). W pojeździe znalazł się 3 litrowy silnik o mocy 190 koni mechanicznych oraz manualna 6-stopniowa skrzynia biegów. Zabudowa kontenerowa została w całości wykonana w Niemczech przez firmę Wietmarscher Ambulances and Vehicle GmbH. Charakteryzuje się ona dużą przestrzenią dla personelu medycznego i pacjenta, wykonanymi punktami mocowań aparatury ECMO oraz zamontowanymi, rzadko spotykanymi w Polsce, elektryczno-hydraulicznymi noszami głównymi Stryker POWER PRO XT z systemem Power Load. Dzięki automatycznemu podnoszeniu, opuszczaniu i załadunkowi do ambulansu, redukują one prawie do zera konieczność podnoszenia i ładowania noszy wraz z pacjentem przez załogę ambulansu. Pojazd wyposażono w sygnalizację świetlno-dźwiękową Federal Signal Vama, w tym system Rumbler, który umożliwia ,,poczucie’’ fali dźwiękowej generowanych przez modulator sygnałów.
Właścicielem pojazdu jest Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Poznaniu, która uczestniczy w projekcie ECMO dla Wielkopolski i jest odpowiedzialna za ogniwo transportu medycznego. Koszt ambulansu to 898 tys. zł., pieniądze na jego zakup pochodziły z Urzędu Marszałkowskiego (800 tys.) oraz środków własnych WSPR Poznań (98 tys.). Jak informuje WSPR Poznań, ambulans swoją pierwszą misję transportową ECMO wykonał już 30-go grudnia 2017 roku.
Materiał dzięki uprzejmości Jarocin112