W 2010 roku do trzech komend miejskich Państwowej Straży Pożarnej trafiły nowe ciężkie samochody ratownictwa technicznego. Zostały zakupione w ramach projektu ‘Bezpieczne Południe’, którego celem była rozbudowa systemu ratownictwa drogowego na ciągach komunikacyjnych Polski południowej.
Pod zabudowę posłużyło dwuosiowe podwozie Scania G420CB4x4EHZ z silnikiem o mocy 309kW spełniającym normę EURO 5, trzyosobową (1+1+1) klimatyzowaną kabiną oraz zamontowaną z przodu wyciągarką Superwinch E14P o sile uciągu 6300 kg i długości liny 50 m.
Nadwozie wykonane zostało ze spawanych stalowych profili nierdzewnych i blachy aluminiowej. Ma sześć skrytek sprzętowych, po trzy z każdej strony, zamykane żaluzjami aluminiowymi. Dach wykonany tradycyjnie w formie podestu roboczego, umieszczono na nim jedną skrzynie sprzętową.
Z tyłu pojazdu zamontowano żuraw hydrauliczny Fassi F170A.22 z wyciągarką hydrauliczną. Jego udźwig to 7850 kg przy długości ramienia 2 m, 3720 kg – 4,3 m, 1955 kg – 8,05 m, maksymalna wysokość podnoszenia wynosi 12 metrów.
Na wyposażeniu znajduje się generator prądotwórczy o mocy 20 kVa, pilarki łańcuchowe, agregat prądotwórczy, zestaw PSP R-1, zestaw narzędzi elektrycznych, aparaty OUO + osiem zapasowych butli, zestaw poduszek pneumatycznych, przecinarka do stali i betonu, hooligan oraz zestaw hydrauliczny Lukas składający się z pompy hydraulicznej, rozpieracza ramieniowego, dwóch rozpieraczy kolumnowych, nożyc, urządzenia kombi, mini nożyc, pompy ręcznej i pięciu siłowników hydraulicznych.
Samochody znajdują się na wyposażeniu Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej w Dąbrowie Górniczej, JRG 2 Katowice – Piotrowice (wcześniej JRG 1 Gliwice) i JRG 2 Rzeszów.
Foto. Grzegorz Fortuna, Sebastian Marcinik, Rafał Putko