Częstochowa
W piątek, 4 grudnia 2020 do Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie została dostarczona i przekazana zgodnie z umową, najnowsza drabina pożarnicza produkcji Magirus, typ M32L-AS.
Umowa na dostawę została podpisana późno, bo dopiero w drugiej połowie pierwszego kwartału, czyli w podobnym okresie, co umowa innej firmy na dostawę drabin dla Torunia.
Magirus spełnia wszystkie wymagania Zamawiającego zapisane w specyfikacji technicznej przetargu oraz posiada aktualne świadectwo dopuszczenia wydane przez CNBOP Centrum Naukowo Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej w Józefowie, potwierdzające zgodność z obowiązującymi normami.
Po przeprowadzeniu odbioru techniczno – jakościowego drabina została przetransportowana do Częstochowy, gdzie już na terenie Centralnej Szkoły PSP, personel użytkownika przeszedł przeszkolenie w zakresie obsługi drabiny. Podczas końcowego odbioru faktycznego, ponownie sprawdzono kompletność dostawy oraz prawidłowość przedstawionych dokumentów. Po wykonaniu wszystkich czynności nastąpiło podpisanie protokołu końcowego potwierdzającego prawidłową realizację dostawy i umowy.
Dostarczona drabina M32L-AS o wysokości ratowniczej 31 metrów, czyli klasy SD31, została wykonana jako czteroprzęsłowa, przy czym najwyższe przęsło jest w wersji łamanej, co bardzo ułatwia prowadzenie działań operacyjno – taktycznych na miejscu zdarzenia. Najwyższe, pojedynczo wysuwane przęsło, na końcu którego znajduje się 5-osobowy kosz ratowniczy o udźwigu 500 kg.
Drabina wyposażona jest w skośne podpory Vario, które nie ograniczają pola pracy w zakresie kątów ujemnych. Ułatwiają też przechodzenie ponad nimi, co zapewnia łatwy dostęp do skrytek lub na przykład transport osób poszkodowanych z użyciem noszy ratowniczych. Vario zapewniają też możliwość sprawienia podpór pod innymi pojazdami, barierami lub przeszkodami.
10 punktów podparcia pojazdu na własnych kołach i podporach Vario zapewnia lepsze rozłożenia masy pojazdu oraz bezpieczną i stabilną pracę na nierównych podjazdach do budynków np. szpitali.
Bezpieczeństwo pracy podnosi automatyczny, komputerowy system tłumienia drgań przęseł działający przy gwałtownych zmianach obciążenia kosza drabiny lub silnych podmuchach wiatru. W odróżnieniu od innych systemów oferowanych na rynku rozwiązanie Magirus działa nie tylko w linii góra – dół, ale również w płaszczyźnie poziomej zgodnej z charakterem podmuchów wiatru. Układ poziomowania kosza nawet w trybie awaryjnym został wykonany jako całkowicie niezależny od układu hydraulicznego drabiny.
W drabinie M32L-AS zwraca uwagę nowy schemat oświetlenia drabiny wykonany w nowoczesnej wersji LED, gwarantujący znakomitą widoczność całego podium, kosza, stanowiska operatora i przestrzeni wokół i przed pojazdem.
W podwoziu reflektory główne zostały wykonane jako ksenonowe, zwiększające bezpieczeństwo na drodze. Zgodnie z wymaganiem Zamawiającego z przodu pojazdu zastosowano jeszcze 4 reflektory dalekosiężne, z oświetleniem pozycyjnym w postaci pierścienia LED, zamontowane na orurowaniu ze stali nierdzewnej gwarantujące znakomitą widoczność.
Oprócz sygnalizatorów akustycznych, wymaganych standardowo w tego typu pojazdach, na dachu kabiny zabudowano dodatkowo dwa pneumatyczne sygnalizatory typu HADLEY o długości ponad 60 cm, wykonane ze stali nierdzewnej i charakteryzujące się głośnością ponad 100 dB.
Źródło: CS PSP w Częstochowie