W grudniu 2024 roku jednostki Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej otrzymały 18 nowych samochodów ratowniczo-gaśniczych. Wozy klasy średniej i ciężkiej zostały dostarczone przez firmę SZCZĘŚNIAK – Pojazdy Specjalne. Nowe pojazdy wyprodukowano w ramach kilku zamówień złożonych przez 3. Regionalną Bazę Logistyczną w Krakowie.
Wśród nowych pojazdów jest siedem średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych zabudowanych na podwoziu Renault Trucks D15 z napędem 4×4. Pojazdy napędza silnik o mocy 235 kW (320 KM) współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. W zabudowie specjalnej umieszczono zbiornik na wodę o pojemności 2500 litrów i 250-litrowy zbiornik środka pianotwórczego. Sercem układu wodno-pianowego jest dwustopniowa autopompa Godiva Prima P2A 2010. Dodatkowe wyposażenie aut stanowi działko wodno-pianowe o wydajności do 1600 l/min zamontowane na dachu, maszt oświetleniowy, wyciągarka elektryczna i inklinometr wskazujący przechył pojazdu.
Kolejne dostarczone wozy to osiem ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych. Pojazdy zabudowano na trzyosiowym podwoziu Scania P450 XT z układem jezdnym 6×6. Za napęd odpowiada sześciocylindrowy, wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem osiągający moc 331 kW (450 KM). Do przekazywania mocy napędowej służy zautomatyzowana skrzynia biegów GRS 905. Dla załogi przeznaczona jest jednomodułowa kabina z miejscami siedzącymi w układzie 1+1+1. Samochody wyposażono w zbiornik na wodę o pojemności 8045 litrów i 810-litrowy zbiornik środka pianotwórczego. Ponady pojazdy posiadają agregat proszkowy AP 180 i agregat śniegowy z łącznym zapasem 60 kilogramów dwutlenku węgla. W tylnej części nadwozia umieszczono dwustopniową autopompę Godiva P2A 6010 o wydajności 6150 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 447 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Dodatkowe wyposażenie samochodów to zderzakowe działko gaśnicze o wydajności 1600 l/min i działko dachowe o wydajności 2400 l/min i 10 kg/s proszku. Oba działka można obsługiwać za pomocą joysticków umieszczonych w kabinie.
Ostatnia partia dostarczonych wozów to trzy ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze na bazie Scania P450. Pojazdy posiadają zbiornik wody o pojemności 10 065 litrów i 1030 litrowy zbiornik środka pianotwórczego. Samochody także doposażono w dwa działka wodno-pianowe sterowane przy użyciu joysticków. Działka zamontowane na dachu tej serii samochodów mają wydajność do 5000 litrów na minutę.
Fot. SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne