Lotniskowa Służba Ratowniczo-Gaśnicza Poznań-Ławica jest cywilnym działem portu lotniczego. Dowodzi nią Komendant przy pomocy swojego zastępcy i instruktora ds. szkolenia. Obecnie służbę w jednostce pełni blisko 50 ratowników, którzy pełnią służbę w czterozmianowym systemie (24/72 h.), a ich pracą kierują poszczególni dowódcy zmian. Minimalny stan zmianowy, to sześciu ratowników + dyżurny punktu alarmowego + Koordynator Działań Ratowniczych.
Do głównych zadań Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, w skład której wchodzi także Lotniskowy Zespół Ratownictwa Medycznego należy m.in.:
– zabezpieczenie operacji pożarowo niebezpiecznych, które przeprowadzane są na płycie lotniska. Do operacji takich zalicza się przykładowo tankowanie paliwa statków powietrznych, na których znajdują się pasażerowie lub których kapitan poprosił o asystę LSRG.
– zabezpieczenie operacji lotniczych, które posiadają wysokie prawdopodobieństwo katastrofy (awaryjne lądowania, awarie statków powietrznych itp.)
– prowadzenie działań ratowniczo-gaśniczych związanych z działalnością lotniska na jego terenie oraz rejonie operacyjnym, który obejmuje okrąg o promieniu ośmiu kilometrów. Ciekawostką jest, iż w przypadku drogi startowej lotniska (każdego jej punktu) działania ratowniczo-gaśnicze muszę zostać podjęte do trzech minut od ogłoszenia alarmu.
– likwidacja skutków awarii, katastrof, klęsk żywiołowych oraz wypadków z materiałami chemicznymi, toksycznymi i radioaktywnymi.
– udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy medycznej ofiarom zdarzeń na terenie portu lotniczego oraz podejmowanie medycznych działań ratowniczych (Lotniskowy Zespół Ratownictwa Medycznego) w stosunku do osób potrzebujących takiej pomocy (każdorazowo w przypadku konieczności hospitalizacji osoba taka przekazywana jest systemowemu Zespołowi Państwowego Ratownictwa Medycznego)
– szeroko rozumiana profilaktyka przeciwpożarowa na terenie lotniska oraz nadzór nad jej funkcjonowaniem.
Początkowo siedziba LSRG mieściła się w części “Cargo” lotniska i w związku z dynamicznym rozwojem portu oraz zakupem kolejnych pojazdów ratowniczych nie do końca spełniała swoje rolę. W 2009 roku, przed piłkarskimi mistrzostwami Europy w 2012 roku oddana do użytku została zupełnie nowa strażnica LSRG, która mieści się w centralnym punkcie lotniska przy drodze kołowania dla samolotów. Nowy obiekt spełnia najwyższe standardy – ogrzewane, wentylowane i posiadające system wyciągu spalin garaże, zaplecze techniczne, magazynowe, sanitarne oraz socjalne pozwala pełnić służbę w komfortowych warunkach.
Przez długie lata strażacy z Ławicy wykorzystywali głównie m.in. trzy pojazdy typu GCBAPr Boughton Barracuda. W 2010 roku utworzony został projekt „Rozwój systemów bezpieczeństwa w zakresie przeciwpożarowym lotniska Poznań–Ławica” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt miał na celu usprawnienie systemu bezpieczeństwa w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica w związku z systematycznie zwiększającym się ruchem lotniczym, poprzez zakup pojazdu ratowniczo-gaśniczego szybkiej interwencji 4×4 oraz zakup dwóch pojazdów ratowniczo-gaśniczych 8×8. Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł 10 520 098,98 zł. z czego kwota dofinansowania z Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosła 6 972 263,25 zł. Przetarg na dostawę pojazdów wygrała firma Fire-Max, reprezentująca firmę Magirus GmbH i oferująca dwa pojazdy typu Superdragon X8 oraz jeden typu Dragon X4. Nowe pojazdy trafiły do jednostki na początku 2012 roku i po okresie przejściowym całkowicie zastąpiły mocno wysłużone Barracudy. Ciekawostką jest fakt, iż dwa poznańskie Superdragon X8 są krótsze od pozostałych pojazdów tej serii o co najmniej 2 metry.
Obecnie poznańska Ławica sklasyfikowana jest jako lotnisko siódmej kategorii, co oznacza, że teoretycznie wyposażone musi być w minimalnie dwa ciężkie pojazdy ratowniczo-gaśnicze. Jednakże ze względu na przypadki lądowania większych statków powietrznych (m.in. typu Airbus) klasa ta czasem zostaje zawyżona do ósmej. W związku z powyższym LSRG Poznań-Ławica wykorzystuje cztery pojazdy ratowniczo-gaśnicze różnej klasy (w tym 3 ciężkie) oraz dwa pojazdy specjalne (w tym ambulans reanimacyjny). Są to:
– 1/318[ P]12 – GPr 250 Mitsubishi L200/Szybicki
Lekki samochód ratowniczo-gaśniczy, proszkowy na podwoziu Mitsubishi L200, zakupiony w 2010 roku z myślą o zabezpieczaniu operacji lotniczych w postaci tankowania samolotów. Wyposażony w agregat proszkowy Gloria PR 250 SV o pojemności 250 kg. proszku gaśniczego, wydajności 2 kg./s. Zabudowę oraz adaptację pojazdu wykonała firma Szybicki.
– 2 – Ambulans medyczny Volkswagen Transporter T5/W.A.S
W 2010 roku na terenie lotniska utworzony został Lotniskowy Zespół Ratownictwa Medycznego, wtedy też zakupiony został ambulans medyczny-reanimacyjny na podwoziu Volkswagena Transportera T5 w zabudowie firmy W.A.S. WIETMARSCHER (typu B). Samochód posiada na swoim wyposażeniu pełny sprzęt medyczny przeznaczony dla zespołu podstawowego, jego obsadę stanowią ratownicy medyczni oraz lekarz medycyny, który pełni również na lotnisku funkcję koordynatora ratownictwa medycznego.
– 3 – SLKw Volkswagen Transporter T5
Typowy lekki samochód kwatermistrzowski na podwoziu Volkswagena Transportera T5, służący na co dzień m.in. do przewozu ratowników. Do LSRG trafił w 2012 roku z działu obsługi naziemnej, gdzie pełnił rolę samochodu “Follow Me” (pilot).
– 11/318[ P]14 – GCBAPr 14/100+250 Iveco Magirus Superdragon X8
Pierwszy ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy, to Superdragon X8 typu AREF 15000 DP 250. Został on zbudowany na podwoziu 8×8, które napędzane jest przez dwa czterosuwowe silniki Iveco Cursor 13 Turbo Diesel (EURO V) o mocy 1120 KM. Prędkość maksymalna pojazdu, to 105 km./h., natomiast przyspieszenie do 80 km./h. zajmuje mniej niż 40 sekund. Średnie spalanie na 100 km. wynosi około 80 litrów, a waga własna pojazdu wynosi 44600 kg. Samochód został wyposażony w zbiornik wody o pojemności 14000 litrów, środka pianotwórczego o pojemności 1500 litrów, agregat proszkowy firmy Total o pojemności 250 kg. proszku gaśniczego, autopompę o wydajności 10000 l./min., urządzenie szybkiego natarcia i maszt oświetleniowy z sześcioma najaśnicami 35W. Główne działko dachowe pozwala podać 7000 litrów środka gaśniczego na minutę. Natomiast działko zderzakowe firmy Alco typ APF 3-C-DC może podać 2500 litrów środka gaśniczego na minutę, przy zasięg rzutu stanowiącym 60/30 metrów dla wody (prąd zwarty/prąd rozwarty) oraz 55 metrów dla piany. Działko zderzakowe jest także w stanie podać proszek gaśniczy w ilości 9 kg. na sekundę. Jest to drugi w kolejności Dragon, który trafił na Ławicę.
– 12/318[ P]15 – GCBAPr 13,5/100+250 Iveco Magirus Superdragon X8
Drugi ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy, to Superdragon X8 typu AREF 15000 DP 250 HRET 15. Podobnie jak poprzednik został on zbudowany na podwoziu 8×8, które napędzane jest przez dwa czterosuwowe silniki Iveco Cursor 13 Turbo Diesel (EURO V) o mocy 1120 KM. Prędkość maksymalna pojazdu, to 105 km./h., natomiast przyspieszenie do 80 km./h. zajmuje mniej niż 40 sekund. Średnie spalanie na 100 km. wynosi około 80 litrów, a waga własna pojazdu wynosi 44600 kg. Podobnie jak jego “brat bliźniak” samochód został wyposażony w zbiornik wody o pojemności 13500 litrów, środka pianotwórczego o pojemności 1560 litrów, agregat proszkowy firmy Total o pojemności 250 kg. proszku gaśniczego, autopompę o wydajności 10000 l./min., urządzenie szybkiego natarcia i maszt oświetleniowy z sześcioma najaśnicami 35W. Działko zderzakowe firmy Alco typ APF 3-C-DC pozwala podać 2200 litrów środka gaśniczego na minutę, przy zasięg rzutu stanowiącym 60/30 metrów dla wody (prąd zwarty/prąd rozwarty) oraz 55 metrów dla piany. Działko zderzakowe jest także w stanie podać proszek gaśniczy w ilości 9 kg. na sekundę. Ponadto powyższy Dragon wyposażony został w ramię gaśnicze Snozzle 501 o wysokość całkowitej 16,5 metra. Wydajność zamontowanej na nim dyszy wynosi 4000 litrów środka gaśniczego na minutę, a zasięg rzutu wody wynosi 80 metrów oraz 55 metrów dla piany. Dodatkowo ramię ratownicze zakończone zostało lancą gaśniczą o wydajność 1000 litrów środka gaśniczego na minutę, która zdolna jest przebić się przez poszycie samolotów. Jest to pierwszy w kolejności Dragon, który trafił na Ławicę.
– 13/318[ P]13 – GCBAPr 6,1/60+150 Iveco Magirus Dragon X4
Trzeci i ostatni ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, to zdecydowanie mniejszy Dragon X4 typu ARFF 6000 DP 150. W odróżnieniu od dwóch pozostałych Dragonów został on zbudowany na podwoziu 4×4, które napędzane jest przez jeden silnik wysokoprężny o mocy 560 KM. Prędkość maksymalna pojazdu, to 105 km./h., natomiast przyspieszenie do 80 km./h. zajmuje najmniejszemu Dragonowi mniej niż 25 sekund. Waga własna pojazdu wynosi 1990 kg, a średnie spalanie to około 70 litrów na 100 km. Samochód został wyposażony w zbiornik wody o pojemności 6100 litrów, środka pianotwórczego o pojemności 610 litrów, agregat proszkowy firmy Total o pojemności 150 kg. proszku gaśniczego z własną linią szybkiego natarcia, autopompę o wydajności 6000 l./min., urządzenie szybkiego natarcia i maszt oświetleniowy z dwoma najaśnicami 1000W. Działko zderzakowe pozwala podać 1000 litrów środka gaśniczego na minutę, natomiast główne działko dachowe 5000 litrów środka gaśniczego na minutę. Jest to trzeci i ostatni w kolejności Dragon, który trafił na Ławicę.
Ponadto w jednostce znajdują się trzy przyczepy specjalne – dwie stanowiące polowy szpital i jego wyposażenie medyczne oraz jedną z agregatem proszkowym Gloria PR 250 SV o pojemności 250 kg. proszku gaśniczego.
Obecnie lotnisko Poznań-Ławica obsługuje rocznie blisko 1,5 miliona pasażerów i przeprowadzana ponad 20 tysięcy operacji lotniczych. Nieustanie prowadzone są także prace nad rozwojem portu lotniczego i zwiększeniem liczby obsługiwanych pasażerów. Świadczy to tylko o tym, że strażacy i ratownicy pełniący codzienną służbę w Lotniskowej Służbie Ratowniczo-Gaśniczej na poznańskiej Ławicy nie mogą narzekać na brak zadań i obowiązków służbowych, a rozwój i usprawnienie systemu bezpieczeństwa na Ławicy było i jest jednym z kluczowych działań podejmowanych przez lotnisko w celu zapewnienia pełnego komfortu i bezpieczeństwa jego pasażerom.
Za wszelkie uzyskane informacje i poświęcony czas pragniemy serdecznie podziękować dowództwu i strażakom LSRG oraz rzecznikowi Portu Lotniczego Poznań-Ławica.