Sieraków Wielkopolski
W dniach 19-21 czerwca br. w Sierakowie Wielkopolskim nad Jeziorem Jaroszewskim odbędą się IX Mistrzostwa Polski OSP w Ratownictwie Wodnym i Powodziowym. Serdecznie zapraszamy do zapisów, które upływają w najbliższą sobotę (23.05.2015). Na Strażackim nie może również zabraknąć relacji z mistrzostw.
Historia Mistrzostw Polski Strażaków Ochotników w Ratownictwie Wodnym i Powodziowym sięga 2005r., gdy odbyły się pierwsze Ogólnopolskie Zawody w Murzynowie k/ Płocka. Pierwsze dwie edycje pokazały ogromne zainteresowanie tym formatem rywalizacji i od 2008 r. zawody są organizowane w randze Mistrzostw Polski. Inicjatorem wydarzenia oraz organizatorem wszystkich edycji jest Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.
W Mistrzostwach biorą udział załogi reprezentujące Ochotnicze Straże Pożarne specjalizujące się w ratownictwie wodnym i powodziowym, dysponujące własnym sprzętem pływającym. Celem zawodów jest sprawdzenie stopnia wyszkolenia ochotników straży pożarnej w zakresie ratownictwa wodnego i powodziowego oraz doskonalenie ich kwalifikacji poprzez sportową rywalizację, mobilizacja do dalszych szkoleń, wymiana doświadczeń, doskonalenie pracy zespołowej i współpracy z innymi służbami ratownictwa. Pośrednio, Mistrzostwa umożliwiają przekazywanie społeczeństwu zasad bezpiecznego wypoczynku nad wodą a także przyczyniają się do popularyzacji idei i tradycji strażackich w społeczeństwie.
Z edycji na edycję systematycznie zwiększa się liczba uczestników Mistrzostw:
-
w 2008 r. w Mistrzostwach startowało 26 załóg,
-
w 2013 r. – 42 załogi liczące 168 strażaków,
-
w 2014r. – już 45 załóg, w tym jedna w pełni kobieca, 180 strażaków ratowników z 14 województw
Mistrzostwa Polski Strażaków Ochotników w Ratownictwie Wodnym i Powodziowym rozgrywane są w 7 konkurencjach podstawowych i jednej specjalnej – Water Fighters, będącej tajemnicą do chwili jej rozpoczęcia. Konkurencje są przeprowadzane na lądzie i na wodzie, z wykorzystaniem łodzi wiosłowych i motorowych. W przypadku tych ostatnich – zawody punktowane są według klasy silników (do 49 KM – I klasa i powyżej 50 KM – II klasa). W każdej konkurencji liczą się profesjonalne umiejętności i wiedza, sprawność, czas, precyzja i praca zespołowa czyli to, co decyduje o skuteczności działań strażaka.
I Budowa wału przeciwpowodziowego
Konkurencja, w której startują 4-osobowe załogi, polega na przeniesieniu we wskazane miejsce 21 worków, w 2/3 wypełnionych piaskiem, i zbudowanie z nich stabilnego, szczelnego wału przeciwpowodziowego w jak najkrótszym czasie. Jest to jedyna konkurencja odbywająca się po zmroku, przy sztucznym oświetleniu, co podnosi stopień trudności wykonania zadania, ale i stwarza warunki, z jakimi strażacy mają do czynienia podczas rzeczywistych akcji.
Załogi, ustawione na linii startu, muszą przebiec 15 m do stosu worków i przenieść je w dowolnym sposób w oznakowane miejsce, w którym układają swój wał przeciwpowodziowy. Wał musi być zbudowany wzdłuż wyznaczonej linii, według ustalonego schematu i reguł – każda szczelina pomiędzy workami, każdy nieprawidłowo ułożony worek – kosztuje 5 sekund karnych.
W momencie startu jeden z zawodników uruchamia oświetlenie – podłącza najaśnicę do agregatu, uruchamia włącznik główny i dołącza do załogi budującej wał. Zadanie jest uznane za wykonane, gdy wał „stoi”, a ostatni zawodnik przebiegnie linię startu/mety. Jeśli wał przewróci się przed zakończeniem konkurencji – musi być ponownie postawiony.
II Rzuty ratownicze kołem i rzutką ratunkową
Konkurencja polega na wykonaniu z pomostu skutecznych rzutów kołem ratunkowym i rzutką do celu. Każda załoga w składzie 3-osobowym i zawodnikiem rezerwowym może wykonać 5 rzutów, z których 3 muszą być zaliczone. Jeden zawodnik rzuca kołem, drugi w tym samym czasie – rzutką ratowniczą, które muszą być przerzucone przez linię dorzutu pomiędzy dwiema bojami na odległość 15 m w przypadku rzutki i 10 m – w przypadku koła. Minimalna strefa dorzutu wynosi odpowiednio 12 i 7 m.
Jeśli załoga nie zaliczyła 3 rzutów, jeden z jej zawodników musi dopłynąć do koła lub rzutki, przekroczyć linię dorzutu i wrócić ze sprzętem na pomost. W drodze powrotnej może być wspomagany przez kolegę, który przyciąga go liną. Konkurencję uważa się za zakończoną, gdy koło lub rzutka znajdą się na pomoście, a ostatni zawodnik przekroczy linię mety.
III Podejmowanie zagrożonego przez powódź przy użyciu łodzi motorowej
W tej konkurencji startują załogi w składzie 4-osobowym, zgromadzone na pomoście. W odległości do 50 m od niego znajduje się przycumowana do niego tratwa z fantomem. Zadaniem załóg jest dopłynięcie łodzią motorową do tratwy przez bramkę z 2 boi (meta lotna), wykonując po drodze manewry wokół innych 2 boi. Po dopłynięciu do tratwy jeden z zawodników załogi musi na nią przejść i przekazać fantom do łodzi – dokładnie z „rąk do rąk” i wsiąść do niej. Dopiero wówczas łódź może ruszyć do mety lotnej. Wygrywa załoga, która wykona wszystkie elementy zadania prawidłowo w najkrótszym czasie.
Każda nieprawidłowo wykonana czynność jest karana dodatkowymi sekundami: 10 sek. za dotknięcie boi, 60 sek. za staranowanie pomostu/tratwy. Za rzucenie fantomem doliczany jest najgorszy czas osiągnięty w tejże konkurencji z dodatkowymi 10 sekundami.
IV Wyścig łodzi wiosłowych
Konkurencja polega na jak najszybszym przepłynięciu łodziami wiosłowymi określonego przez Organizatora dystansu. Biorą w niej udział załogi w składzie 3-osobowym. Po komendzie start, załogi muszą dobiec (ok. 10 m) do łodzi ustawionych na brzegu, dziobem w kierunku wody. Łódź należy zwodować, a zawodnicy muszą zająć swoje miejsca i popłynąć do boi nawrotnej pomiędzy bojami prowadzącymi (wyznaczającymi tor), znajdującej się w odległości min. 50 m od brzegu. Tam muszą zawrócić i dopłynąć do brzegu, wyciągnąć łódź z wody tak, by jej kil dotykał wyznaczonej na brzegu linii. Wiosła muszą znajdować się wewnątrz łodzi.
Zasadą jest, że zawsze wiosłuje jeden zawodnik, który po połowie dystansu jest zmieniony przez kolegę. W drodze powrotnej, w strefie holowania, załoga może wskoczyć do wody i holować łódź do brzegu. Nieprecyzyjne wykonanie zadania może kosztować załogę doliczany karnie czas: po 10 sek. za dotknięcie boi wiosłem lub łodzią, dotknięcie łodzią chorągiewki wyznaczającej linię brzegu, przekroczenie strefy holowania.
V Holowanie łodzi wiosłowej łodzią motorową z manewrowaniem
W tej konkurencji zadanie 3-osobowych załóg polega na skutecznym i prawidłowym wykonaniu manewrów łodzią motorową wokół boi i holowanie lekkiej łodzi z fantomem lub boją do mety w jak najkrótszym czasie.
Po komendzie startu, każda załoga, stojąca na pomoście, musi odcumować łódź, zająć w niej miejsca, uruchomić silnik i popłynąć, wykonując manewry wokół boi, w kierunku bramki z 2 boi (meta lotna). Po podpłynięciu do łodzi holowanej z fantomem, załoga musi ją odcumować od boi, umocować hol na stałe w części rufowej łodzi motorowej i holować na 5-metrowej linie do mety, wykonując slalom wokół kolejnych boi. Zadanie jest zakończone wówczas, gdy łodzie holująca i holowana z fantomem w środku przekroczą linię mety lotnej. Nieprawidłowości w realizacji zadania karane są dodatkowym czasem: 120 sek. za zgubienie fantomu, 30 sek. za ominięcie boi lub bramki i po 15 sek. za dotknięcie boi, za trzymanie holu przez zawodników.
VI Podejmowanie tonącego z wody do łodzi wiosłowej
Celem tek konkurencji jest sprawne, prawidłowe i skuteczne wyciągnięcie tonącego czyli fantoma na brzeg w jak najkrótszym czasie. 3-osobowe załogi, ustawione na linii startu/mety, po komendzie rozpoczęcia konkurencji, dobiegają do łodzi wiosłowych, ustawionych dziobem w kierunku wody. Muszą zwodować łodzie i odpłynąć, wiosłując pomiędzy bojami prowadzącymi, do boi oddalonej o min. 50 m od brzegu. W tym miejscu jeden z zawodników, ratownik – ubrany w kamizelkę, wskakuje do wody i pomaga podjąć fantom z wody na pokład. Następnie, po zajęciu miejsc w łodzi, każda załoga wiosłuje w kierunku brzegu, holując ratownika, który pozostaje w wodzie i może wspomagać swoją drużynę. Po dopłynięciu do brzegu, łódź musi być wyjęta z wody tak, by kil dotykał wyznaczonej linii, a wiosła muszą się znaleźć wewnątrz łodzi. Przynajmniej 2 zawodników wyjmuje fantoma i układa go na macie w określonym miejscu i wszyscy, z ratownikiem, biegną do mety.
Karnie doliczane sekundy dotyczą dotknięć boi prowadzącej (wiosłem, łodzią, przez zawodnika) – 10 sek., a za wywrócenie łodzi – załodze dolicza się najgorszy osiągnięty w tej konkurencji czas z dodatkowymi 10 sekundami.
VII Manewrowanie łodzią motorową – slalom
W tej konkurencji liczą się szybkość, refleks, umiejętność bezpiecznego prowadzenia łodzi. Po komendzie startu, 3-osobowe załogi ustawione na pomoście, uruchamiają silniki, odcumowują łodzie i rozpoczynają slalom na trasie o długości maksymalnie 1 000 m, manewrując pomiędzy 10 bojami. Zadanie uznaje się za wykonane w chwili, gdy rufa łodzi minie linię mety. Wygrywa załoga, która najszybciej i bezbłędnie wykonała zadanie. Za każde ominięcie boi, bramki doliczanych jest po 60 sek. karnych, a 20 sek. – za dotknięcie boi przez łódź lub zawodnika.
Załogi wykonują po dwa przejazdy w pewnym odstępie czasowym. Do punktacji brany jest jeden czas – ten lepszy w dwóch przejazdów.
Konkurencja specjalna
Podczas każdych Mistrzostw rozgrywana jest Konkurencja Specjalna Water Fighters – przygotowywana przez Partnera Strategicznego Mistrzostw – Aries Power Equipment/Honda Marine. Za każdym razem polega ona na wykonaniu innego zestawu zadań, które są przedstawiane zawodnikom tuż przed rozpoczęciem rywalizacji.
Zgodnie z Regulaminem Mistrzostw, koncept tej konkurencji musi wykorzystywać umiejętności strażaków niezbędne do wykonania zadań w konkurencjach podstawowych, czyli manewrowanie łodzią motorową i łodzią wiosłową, ratowanie tonącego, rzuty kołem lub rzutką oraz obsługa motopompy i węża z prądownicą. Zazwyczaj zadanie Konkurencji Specjalnej łączy wszystkie te elementy. Prawdziwą trudnością jest element zaskoczenia i przede wszystkim umiejętność skutecznego radzenia sobie w nietypowych sytuacjach.
Organizatorami mistrzostw są Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskie, Państwowa Straż Pożarna, Gmina Sieraków, OSP Sieraków Wielkopolski. Natomiast patronat honorowy nad zmaganiami objął Waldemar Pawlak, Prezes Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP.
Partnerem strategicznym mistrzostw jest Aries Power Equipment – Generalny Dystrybutor maszyn i urządzeń Honda i Honda Marine w Polsce.