Kościelisko
Ochotnicza Straż Pożarna w Kościelisku ma nowy wóz. Jest to ciężki samochód ratowniczo – gaśniczy wyprodukowany przez firmę Szczęśniak Pojazdy Specjalne z Bielska – Białej. Pod jego zabudowę posłużyło dwuosiowe podwozie Scania P450 CB z napędem 4×4, wysokoprężnym silnikiem o mocy 450 KM i kabiną w układzie 1+1+4. Ma ponad 8 metrów długości, 2,5 m szerokości i 3,3 m wysokości.
Zabudowa modułowa została w całości wykonana z aluminium i stali nierdzewnej. Ma ona pięć skrytek sprzętowych – po dwie z każdej strony i jedną z tyłu, w której znajduje się autopompa o wydajności 4000 litrów na minutę. Wszystkie skrytki zamykane są żaluzjami aluminiowymi.
Zbiorniki zostały wykonane ze stali nierdzewnej i mają pojemność: na wodę 7000 litrów i środek pianotwórczy 700 litrów.
Dach pojazdu został wykonany w formie podestu roboczego, pokryty blachą ryflowaną, zamontowano na nim dwie skrzynie na sprzęt.
Nowa Scania wyposażona jest m.in. w wyciągarkę elektryczną, radiotelefon Motorola GM 360, radiotelefony nasobne Motorola GP 360 (5 sztuk), układ zraszaczy podwoziowych, wysokociśnieniową linię szybkiego natarcia 60 m na elektrycznym bębnie, pneumatyczny maszt oświetleniowy z głowicami LED, najaśnice przenośne LED, aparaty OUO (6 sztuk) + 6 zapasowych butli, motopompy szlamowe Honda WT40X i WT30X, motopompę pływającą Niagara, zestaw PSP R-1, pilarki do drewna Stihl (2 sztuki), pilarkę Stihl MS 461, przecinarkę do stali i betonu Makita, drabinę D10W i nasadkową aluminiową, czujniki bezruchu MSA Motion Scout, odcinki W110 (4 sztuki), W75 (18 sztuk) i W52 (8 sztuk), sprzęt i armatura wodna, zbiornik brezentowy 2500 l, sprzęt burzący, sprzęt do zabezpieczenia i oznakowania miejsca zdarzenia (pachołki, taśmy, stojaki do taśmy, dyski sygnalizacyjne MacTronic), latarki (4 x Survivor, 2 x Mactronic Guardsman 2D z nakładkami do kierowania ruchem w nocy), pasy bojowe, liny, podpinki, woderyoraz zapas paliwa do urządzeń spalinowych.
Sygnalizacja świetlno – dźwiękowa składa się z belki Haztec Xpert LED, lampy pojedynczej Elektra LBL 2000, dziesięciu lamp kierunkowych Code3 – XT6, trąby pneumatycznej, fali świetlnej oraz modulatora Haztec 8-8122-2 PL z głośnikiem 200W.
Scania zastąpi 40-letniego Steyra, który obecnie jest na sprzedaż.
Foto. Kamil Dłużeń