Lubań
Od kilku dni strażacy z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej w Lubaniu (woj. dolnośląskie) mają do dyspozycji fabrycznie nowy ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Volvo FM460. To jeden z 36 takich pojazdów zabudowanych i dostarczonych przez firmę Bocar dla jednostek PSP w całym kraju. Łączna wartość całego zamówienia to ponad 67 milionów złotych. Zakup zrealizowała Komenda Wojewódzka PSP w Katowicach w ramach projektu pt. „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap V”. Na Dolny Śląsk trafiło pięć takich pojazdów, które służą w jednostkach w Lubaniu, Lwówku Śląskim, Strzelinie, Ząbkowicach Śląskich i Wrocławiu (JRG 3).
Nowy „ciężki” to kolejny etap wymiany floty wyjazdowej w lubańskiej JRG. W maju 2022 roku jednostka otrzymała średni samochód ratowniczo-gaśniczy GBA 3/29 – MAN TGM 18.320 4×4 / MotoTruck. Natomiast początkiem bieżącego roku do podziału bojowego jednostki włączona została nowa drabina mechaniczna SD-42 firmy Magirus. Passę wymian sprzętowych zamyka nowy GCBA 4,1/32, który trafił do Lubania początkiem października 2023 roku. Po ponad miesiącu został wprowadzony do podziału bojowego i oficjalnie zastąpił GCBA 5/40 – MAN TGM 18.340 4×4 / ISS Wawrzaszek, który wkrótce zostanie przekazany do OSP Henryków Lubański w gminie Lubań.
Firma Bocar wykonała zabudowę w technologii kompozytowo-metalowej na podwoziu Volvo FM460 z napędem uterenowionym 4×4. Pojazd napędza sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 460 KM (norma EURO 6) z zautomatyzowaną skrzynią biegów. Dużym atutem wozu jest wszechstronna kabina brygadowa przystosowana do przewozu sześciu osób. Załoga zajmująca miejsca siedzące na tylnej ławce ma dużo przestrzeni, która umożliwia swobodne i komfortowe przygotowanie się ratowników do podjęcia działań już w trakcie dojazdu na miejsce zdarzenia. W oparciu tylnej ławki zamontowano stelaż mocujący na aparaty ochrony dróg oddechowych. W przestrzeni pomiędzy fotelami kierowcy i dowódcy a tylną częścią kabiny znajduje się duży regał z miejscem na podręczny sprzęt taki jak np. radiotelefony przenośne, latarki kątowe czy urządzenia pomiarowe.
W zabudowie pożarniczej zamontowano zbiornik na wodę o pojemności 4100 litrów i 410 litrowy zbiornik środka pianotwórczego. W pojeździe zastosowano autopompę firmy Rosenbauer o wydajności 3200 l/min przy ciśnieniu 8 bar. Dodatkowo układ wodno-pianowy tworzy działko gaśnicze DWP-32, zwijadło linii szybkiego natarcia z wężem o długości 60 metrów i prądownicą wysokociśnieniową oraz system zraszaczy zamontowany pod podwoziem wozu. Dopełnienie stałego wyposażenia pojazdu stanowi wyciągarka elektryczna Dragon Winch DMW 13500 HD, oświetlenie pola pracy w technologii LED i pneumatycznie wysuwany maszt oświetleniowy z najaśnicami LED o łącznej mocy 326W.
Sprzęt ratowniczo-gaśniczy dostarczony wraz z pojazdem jest zgodny ze standaryzacją wyposażenia dla zastępu pierwszo wyjazdowego. Na wyposażeniu znajduje się między innymi:
- agregat prądotwórczy FOGO,
- aparaty ochrony dróg oddechowych SCOTT,
- armatura pożarnicza (wodno-pianowa),
- drabiny przystawne,
- motopompa pływająca NIAGARA,
- osprzęt łącznościowy i oświetleniowy,
- pilarka łańcuchowa do drewna i pilarka tarczowa do betonu i stali,
- podręczny sprzęt burzący,
- podręczny sprzęt gaśniczy,
- poduszki pneumatyczne + osprzęt,
- skokochron Vetter SP16,
- urządzenia pomiarowe,
- wentylator oddymiający LEADER,
- wyposażenie do zabezpieczania miejsca działań ratowniczo-gaśniczych,
- zestaw do ratownictwa medycznego: deska ortopedyczna, torba PSP R1, komplet szyn stabilizujących Kramera,
- zestaw narzędzi hydraulicznych HOLMATRO + osprzęt do ratownictwa drogowego.