Kraj
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U.2015.305) (tekst jednolity) Urządzenia wysyłające ostrzegawcze sygnały dźwiękowe powinny spełniać
następujące wymagania:
- wysyłać sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie;
- fale dźwiękowe powinny być wysyłane co najmniej do przodu, a oś ich rozchodzenia się powinna być równoległa do podłużnej osi symetrii pojazdu, dopuszcza się odchylenie od tego kierunku nie większe niż 15°;
- być tak sterowane, aby ich włączenie nie było możliwe bez równoczesnego włączenia sygnału świetlnego.
Ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy powinien odpowiadać następującym warunkom.
- liczba świateł: co najmniej jedno, nie więcej niż dziesięć;
- rozmieszczenie świateł: na dachu nadwozia (kabiny); dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności sygnału;
- barwa światła: niebieska;
- włączanie świateł błyskowych powinno być niezależne od położenia urządzenia
umożliwiającego pracę silnika oraz od włączenia sygnałów dźwiękowych; - powinien być widoczny z każdej strony pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy oświetleniu słonecznym i nie powinien oślepiać innych uczestników ruchu.
Pojazd może być dodatkowo wyposażony w sygnały świetlne błyskowe barwy czerwonej, odpowiadające warunkom określonym w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, widoczne co najmniej z przodu i z tyłu pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy oświetleniu słonecznym i nieoślepiające innych uczestników ruchu.
Mowa tu o sygnale świetlnym o charakterystyce dookólnej („widoczny z każdej strony pojazdu”), co według do obowiązującego w Polsce Regulaminu 65 EKG/ONZ oznacza w rzeczywistości lampę ostrzegawczą homologowaną w kategorii „T” (lampa o widoczności 3600 – czyli widoczna z każdej strony pojazdu). Lampy pomocnicze tzw. kierunkowe są kategorii „X” i ten zapis ich nie dotyczy.
Podsumowując, pojazd uprzywilejowany może mieć maksymalnie dziesięć lamp ostrzegawczych z homologacją w kategorii „T” oraz nieograniczoną liczbę lamp pomocniczych z homologacją kategorii „X”, jednocześnie należy pamiętać, że muszą być zamontowane w taki sposób, aby nie oślepiały innych uczestników ruchu drogowego.
Pisaliśmy również:
Źródło: STRAŻAK XXI WIEKU
Grafika ilustrowana