Kraj
Każda komenda Państwowej Straży Pożarnej oraz dużo jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych posiada na swoim wyposażeniu samochody operacyjne służące, jak sama nazwa wskazuje, do celów operacyjnych, a szczególnie na potrzeby KDR’a.
Samochody te służą też czasami jako pojazdy do przewozu drobnego sprzętu, przewozu żywności lub też jako samochody rozpoznawcze. Najczęściej wybieranym typem w tym zakresie są tzw. Pickupy, z zabudowaną przestrzenią ładunkową.
Co przemawia za zakupami Pickup’a, to najczęściej uterenowione lub terenowe podwozie, umożliwiające poruszanie się w trudnym terenie. Jednak samochody typu Pickup, nie są jedynym rozwiązaniem do celów operacyjnych.
Możliwe jest dostosowanie pojazdów dostawczych, które dają dużo więcej możliwości niż popularne „terenówki”.
Z tego względu w dzisiejszym artykule, przybliżymy Wam plusy i minusy tych dwóch typów pojazdów, co może ułatwi wybór podczas nowych zakupów.
Czego potrzebuje Straż Pożarna?
Cele operacyjne realizowane przez straż pożarną, generalnie skupiają się na szerokim spektrum zadań i obowiązków, związanych z działaniami ratowniczo-gaśniczymi.
W tych zadaniach znajdują się takie elementy jak:
-kierowanie działaniem ratowniczym,
-sporządzanie informacji do dokumentacji ze zdarzenia,
-sporządzanie dokumentów na potrzeby działania ratowniczego,
-zapewnienie łączności radiowej i prowadzenie korespondencji radiowej na terenie akcji,
-współdziałanie z innymi służbami i podmiotami,
-analizowanie zagrożeń oraz wyznaczanie zamiaru taktycznego.
Większość tych elementów na różnych poziomach kierowania działaniem ratowniczym odbywa się poza pojazdem w różnych warunkach atmosferycznych, w różnym środowisku działań lub w różnych terenach.
Również specyficzne sytuacje w miejscu działań, zmuszają do realizacji powyższych celów nie poza pojazdem, ale w nim.
Z tych wszystkich powodów wybór odpowiedniego pojazdu do celów operacyjnych jest bardzo ważny, co wpływa na szeroki aspekt bezpieczeństwa, ergonomii i kierowanie działaniem ratowniczym oraz na podejmowane decyzje.
Pickupy
Jest to najpopularniejszy typ samochodów stosowanych do celów operacyjnych przez jednostki straży pożarnej, szczególnie ze względu na podwozie, umożliwiające poruszanie się w trudnym terenie. Również za zakupem takich pojazdów z wykorzystaniem ich na cele operacyjne przemawia przestrzeń ładunkowa oraz design pojazdów.
Niestety ten typ pojazdu nie daje nam zbyt dużych możliwości realizacji celów operacyjnych ze względu na swoją konstrukcję, którą można podzielić na dwie części: przestrzeń pasażerską i przestrzeń ładunkową.
Przestrzeń pasażerska, która generalnie daje komfort poruszania się tylko kierowcy i pasażerowi z przodu pojazdu, nie pozwala w żaden sposób na wykorzystanie tej części i części tylnej do chociażby sporządzania dokumentacji ze zdarzenia lub dokumentacji na potrzeby działań.
Ewentualne sporządzanie dokumentacji w tej przestrzeni odbywa się na tzw. kolanie lub na desce rozdzielczej, co znacznie utrudnia tę czynność. Szczególnie trudne będzie operowanie dokumentami i teczkami w formacie A4.
Trudności również napotkamy w momencie, gdy chcielibyśmy wykorzystać przestrzeń pasażerską jako miejsce do rozmów przy współdziałaniu z innymi służbami lub też wykorzystać ją do udzielania pomocy medycznej.
Również tej przestrzeni nie zaadoptujemy z powodzeniem na przewóz urządzeń elektronicznych takich jak drukarka, laptop lub urządzenia pomiarowe.
Przestrzeń ładunkowa ze względu na swoje rozmiary i możliwości zabudowy, pozwala na transport różnego rodzaju sprzętu. Najczęściej jest to podręczny sprzęt burzący, torby medyczne, sprzęt oświetleniowy oraz sprzęt do organizacji punktu do kierowania akcją ratowniczą (tablice sztabowe itp.).
Plusy:
+ możliwość poruszania się w trudnym terenie
+ duża przestrzeń ładunkowa
+ możliwość transportu sprzętu i żywności
+ design
Minusy:
– brak miejsca w przestrzeni pasażerskiej na miejsce wypracowania zamiaru taktycznego
– brak miejsca na używanie sprzętu elektronicznego w przestrzeni pasażerskiej
– przestrzeń pasażerska uniemożliwia współpracę z innymi służbami
– brak możliwości udzielania pomocy medycznej w pojeździe
– brak miejsca na wykorzystanie przestrzeni pojazdu jako miejsce łączności z terenu akcji
– brak miejsca na potrzeby analizy dokumentów i zagrożeń
– brak miejsca na potrzeby sztabowe
– niska przestrzeń pasażerska
– możliwość transportu generalnie 4 strażaków
Dostawcze
Z mało wiadomych przyczyn, pojazdy dostawcze są najrzadziej wykorzystywanym typem pojazdów do celów operacyjnych w straży pożarnej.
Również pomimo ogólnego przekonania o braku możliwości poruszania się tego typu pojazdami w trudnym terenie, należy pamiętać, że samochody dostawcze są produkowane także w wersjach uterenowionych. Więc potrzeby lokalne danej straży pożarnej mogą tutaj być całkowicie zabezpieczone.
Bryłę tego typu pojazdów możemy do celów strażackich podzielić na trzy części:
-przestrzeń pasażerską,
-przestrzeń pasażersko-użytkową,
przestrzeń transportową.
Taki podział przestrzeni powoduje, że do celów operacyjnych dostajemy o wiele więcej możliwości wykorzystania tego typu pojazdu niż w przypadku pojazdów Pickup.
Z tego też względu, są one w zachodnio-europejskich jednostkach straży pożarnej wykorzystane jako podstawowe pojazdy operacyjne do celów działań ratowniczo-gaśniczych.
Biorąc pod uwagę porównanie do naszego rodzimego systemu pożarniczego, samochody dostawcze są używane przez zachodnie jednostki także na poziomie interwencyjnym, którymi porusza się chociażby dowódca zmiany danej jednostki.
Najważniejsza niewątpliwie atutem tego typu pojazdu jest przestrzeń pasażersko-użytkowa, która daje szerokie spektrum wykorzystania jej na miejscu zdarzenia o różnym charakterze (poszukiwawczo-ratowniczym, pożarowym, chemicznym, ratowniczym).
Przestrzeń ta zabudowana na etapie karosacji pojazdu daje nam możliwość ergonomicznej pracy z dokumentacją na miejscu działań pod zadaszeniem, gdzie nie jest ona wystawiona na warunki atmosferyczne, a pamiętajmy, że dokumentacja takowa jest dokumentem prawnym, wykorzystywanym w ewentualnym postępowaniu administracyjny, sądowym lub dochodzeniowym.
Dlatego możliwość sporządzenia jej w czystych warunkach i w sposób czytelny ma duże znaczenie. Również dzięki tej przestrzeni możliwy jest montaż i ergonomicznej wykorzystanie sprzętu elektronicznego (laptopy, drukarki), udzielania pomocy medycznej poza okiem osób postronnych i poza niekorzystnymi warunkami pogodowymi.
Są to tylko niektóre z możliwości wykorzystania tej przestrzeni do celów pożarniczych.
Natomiast przestrzeń ładunkowa może być odpowiednio przygotowana pod nasze potrzeby. Może to być pusta przestrzeń wykorzystywana do przewożenia doraźnie sprzętu lub gotowa zabudowa na przewóz najbardziej potrzebnych sztabowych elementów.
Plusy:
+ możliwość przewozu nawet do 7 strażaków
+ miejsce na sporządzanie dokumentacji ze zdarzeń
+ miejsce na sporządzanie dokumentacji na potrzeby działań
+ możliwość korzystania z dużych dokumentów w tym map
+ miejsce na udzielenie pomocy medycznej
+ możliwość współpracy z innymi służbami i podmiotami (miejsce sztabu)
+ miejsce na ergonomiczne korzystanie z urządzeń elektronicznych
+ przestrzeń na miejsce łączności z terenu działań
+ możliwość transportu sprzętu i żywności
+ miejsce na ogrzanie się ratowników
+ znaczna ilość miejsca na sprzęt pomiarowy
Minusy:
– design
– w niektórych przypadkach duża bryła pojazdu