Olsztyn
Rola kierowcy w Państwowej Straży Pożarnej jest niezwykle istotna. Odpowiada on za bezpieczne i szybkie dotarcie załogi na miejsce akcji. Dlatego kierowcy samochodów ratowniczo-gaśniczych KM PSP w Olsztynie wzięli udział w szkoleniu, którego program obejmował m.in. obsługę i jazdę samochodami terenowymi oraz quadami, które stają się nieodłącznym elementem wyposażenia jednostek PSP.
Specyfika pracy kierowcy – strażaka różni się znacznie do tego, z czym spotyka się kierowca zwykłej ciężarówki. Po pierwsze, połowę każdego wyjazdu pokonuje on zwykle alarmowo, jako pojazd uprzywilejowany. Po wtóre, porusza się szybko, w pełni załadowanym pojazdem, o wysoko umieszczonym środku ciężkości. Gdy pracuje w terenie zurbanizowanym, musi przeciskać się w ciasnych uliczkach lub w ruchu miejskim. Gdy jednostka operuje na wsi czy nad jeziorem, kierowca zmaga się z pokonaniem przeszkód terenowych: pól i terenów podmokłych.
Część teoretyczna obejmowała przybliżenie budowy samochodu terenowego na przykładzie Unimoga U5023 i Sprintera 4×4. Ważnym elementem, okazało się dokładne omówienie wypalania filtrów cząstek stałych w samochodach pożarniczych. Omawiano również zagadnienia związane z najnowocześniejszymi, elektronicznymi systemami bezpieczeństwa, wspomagającymi pracę kierowcy.
W ramach praktyki, aby wpoić prawidłowe nawyki, strażacy trenowali różnorodne elementy techniki jazdy off road.
Podjazy i zjazdy, praca z blokadami mechanizmów różnicowych, wpływ obrotów silnika, mocy i momentu obrotowego na zachowanie auta w terenie, wszystko to omawiano i trenowano podczas indywidualnych przejazdów na dosyć wymagającej trasie terenowej.
Równie istotnym elementem szkolenia była możliwość poznania niełatwej techniki terenowej jazdy quadem w realiach działań ratowniczych. Do tego wykorzystano własny pojazd oraz szkoleniową Yamahę Kodiak 450. Balans ciałem i poznanie granicy możliwości sprzętu i własnej psychiki był ciekawym doświadczeniem dla uczestników szkolenia.
Źródło: KM PSP Olsztyn