Woda, piana, proszek, maty, kontenery gaśnicze?
W dzisiejszych czasach coraz więcej pojazdów poruszających się na naszych drogach posiada dodatkowy napęd elektryczny lub jest pojazdem całkowicie napędzanym elektrycznie. Jak postępować w przypadku pożaru elektryka lub hybrydy? Jak strażacy podchodzą do pożarów pojazdów z napędem elektrycznym? Czego możemy użyć, by skutecznie ograniczyć zagrożenie, jakim jest pożar pojazdu elektrycznego?
Jak gasić auto elektryczne? Woda, piana, proszek?
Zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym zostały zawarte w specjalnym dokumencie opracowanym przez zespół Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, pt. „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym i hybrydowym”. Zgodnie z jego zapisami, obowiązującymi strażaków podczas prowadzenia akcji ratowniczo – gaśniczych w stosunku do pojazdów elektrycznych – do gaszenia wykorzystuje się przede wszystkim wodę oraz proszki gaśnicze.
W przypadku niewielkich pożarów stosuje się wodę, a także gaśnice proszkowe lub pianowe. Natomiast w przypadku bardziej zaawansowanych pożarów samochodów elektrycznych, zalecane jest stosowanie:
- wody,
- sprężonej piany CAFS (Compressed Air Foam System) lub
- proszku gaśniczego.
Proces chłodzenia akumulatora może trwać od kilku do kilkunastu godzin. Monitorowanie efektów gaszenia i chłodzenia akumulatora jest niezwykle ważne i odbywa się za pomocą kamery termowizyjnej lub pirometru – od tego bowiem, jak zachowuje się temperatura akumulatorów (czy wzrasta, czy utrzymuje się na stabilny poziomie) – zależeć będą dalsze działania gaśnicze.
Największym wyzwaniem podczas gaszenia aut elektrycznych jest znaczne zapotrzebowanie na wodę, które jest niezbędne do skutecznego gaszenia i chłodzenia palących się baterii. Wobec tego odpowiednie zaplanowanie dostaw wody jest kluczowym elementem skutecznego działania podczas gaszenia takich pojazdów. – Państwowa Straż Pożarna
Kontenery i maty gaśnicze
W przypadku, gdy standardowe metody gaszenia okażą się nieskuteczne, możliwe jest skorzystanie z specjalnego kontenera, który służy do całkowitego zanurzenia w wodzie palącego się samochodu elektrycznego. Niestety, rozwiązanie to, choć w teorii bardzo pomocne i skuteczne, niekoniecznie sprawdza się w szeregach strażackich. Jako wady, które wpłynęły na odstąpienie od wykorzystywania kontenerów wymienia się:
- duży wysiłek logistyczny,
- znaczące koszty utylizacji zanieczyszczonej wody jako odpadu specjalnego lub niebezpiecznego oraz
- nieuniknione zwiększenie ogólnych szkód materialnych.
Państwowa Straż Pożarna posiada trzy kontenery do gaszenia samochodów elektrycznych, które są na wyposażeniu komend w Warszawie, Krakowie oraz Wrocławiu
Innym ciekawym rozwiązaniem służcym dogaszenia pojazdów elektrycznych są maty gaśnicze, które aktualnie znajdują się w fazie testowania.
W Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego trwają aktualnie wzmożone badania nad specjalistycznymi matami gaśniczymi, które mogą pomóc w opanowaniu pożarów pojazdów elektrycznych. W przypadku samochodów z napędem elektrycznym, maty te mają za zadanie izolować źródło ognia, umożliwiając przeprowadzenie skutecznej akcji ratunkowej. Próby przeprowadzane są na specjalnie zaprojektowanym stanowisku, gdzie badane płachty są nakładane na wykonany stelaż, pod którym znajduje się źródło ognia, składające się z cieczy palnej, paliwa stałego i akumulatorów litowo-jonowych.
Fot. KM PSP Gdańsk