Artykuł
30 października 2023 roku Lotnicze Pogotowie Ratunkowe opublikowało nową prezentację, zawierającą zaktualizowane zasady współpracy z Państwową Straż Pożarną.
Mimo bezpośredniego zatytułowania do PSP dokument jest również ważny dla Ochotniczych Straży Pożarnych, które biorą udział w działaniach z udziałem śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
W poniższym materiale przedstawiamy najważniejsze i najnowsze zasady zawarte w dokumencie.
Pełną prezentację możecie znaleźć pod adresem https://www.lpr.com.pl/pl/prezentacja-multimedialna-wspolpraca-sp-zoz-lpr-z-psp/
Również przygotowaliśmy dla was w wersji graficznej „kartę ratowniczą” śmigłowca EC135, którą możecie wydrukować i umieścić w dokumentacji na samochodzie.
1) LOTY NOCNE
Loty LPR wykonywane w porze nocnej mogą odbywać się z wykorzystaniem noktowizji lub bez niej.
W przypadku, gdy lot odbywa się z wykorzystaniem noktowizji, nie jest wymagane oświetlenie miejsca lądowania – zastęp włącza jedynie światła błyskowe.
Zawsze należy stosować się do poleceń wydawanych drogą radiową przez zespół LPR.
2) LĄDOWANIE W PORZE NOCNEJ
Śmigłowiec zanim wyląduje, wykona dwa przeloty inspekcyjne.
Cała procedura przelotów i lądowania może wynosić od 4 do 6 minut.
W przypadku potrzeby oświetlenia miejsca lądowania NIE WOLNO używać świateł drogowych (tzw. długich), masztów oświetleniowych i świecić jakimkolwiek światłem w kierunku śmigłowca.
Strażacy zobowiązani są informować pilota LPR o przeszkodach naziemnych i napowietrznych.
3) LĄDOWANIE – ZASADY OGÓLNE
W przypadku lądowania na drogach dwujezdniowych należy zatrzymać ruch pojazdów na obydwu jezdniach.
4) LĄDOWANIE i START
Nie należy podchodzić do śmigłowca kiedy porusza się wirnik oraz widać migające BEACONy, czyli światła stroboskopowe
5) ŁĄCZNOŚĆ
Łączność ze śmigłowcem LPR odbywa się jedynie na kanale KSWL U02 (149.90 MHz)
W przypadku braku danych o kryptonimie śmigłowca należy stosować wywołanie „Śmigłowiec Ratowniczy”
6) LĄDOWISKO
Wymiary lądowiska w dzień – minimum 25×25 metrów
Wymiary lądowiska w porze nocnej – minimum 50×25 metrów
7) ZNAKI
Obecnie stosowane są jedynie dwa znaki testowe do komunikacji z pilotem:
Znak gestowy Y – Tu lądować
Znak gestowy N – Nie lądować