W marcowym artykule z serii Strażacki Klasyk Miesiąca zaprezentujemy podnośnik hydrauliczny firmy Bronto Skylift, który nieprzerwanie od końca lat 80-tych służy strażakom z Pomorza. 33-metrowy wysięgnik zabudowany na podwoziu Steyr 1491 cechuje się solidną konstrukcją i zaawansowanymi, jak na tamte czasy, technologiami związanymi z obsługą podnośnika.
Na wstępie kilka słów na temat miasta Gniew, gdzie obecnie znajduje się bohater dzisiejszego artykułu. Gniew położony jest w województwie pomorskim niecałe 80 kilometrów od Gdańska. Zamieszkuje go około sześć tysięcy osób. Natomiast gmina wiejska Gniew liczy ponad osiem tysięcy mieszkańców. Miasto usytuowane jest na wysokim wzniesieniu u ujścia rzeki Wierzyca do koryta Wisły. Niewielkie miasteczko wyróżnia się zabytkowymi perełkami takimi jak zamek krzyżacki z końca XIII wieku, czy pałac Marysieńki wybudowany przez Jana Sobieskiego w 1679 roku. Nad bezpieczeństwem mieszkańców czuwa Ochotnicza Straż Pożarna. To prężnie funkcjonująca jednostka, w której działa 59 członków z czego 47 druhów jest w Jednostce Operacyjno-Technicznej i wyjeżdża czynnie do akcji ratowniczo-gaśniczych. Podział bojowy jednostki stanowi aż siedem samochodów pożarniczych, łódź ratownicza i ponton. Do dyspozycji strażaków są dwa samochody gaśnicze, podnośnik hydrauliczny, samochód ratownictwa technicznego, lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy i dwa samochody kwatermistrzowskie. Ochotnicy wyjeżdżają co roku do niespełna 200 zdarzeń.
Bohater dzisiejszego artykułu to podnośnik hydrauliczny firmy Bronto Skylift. Został on zabudowany na trzyosiowym podwoziu Steyr 1491 z układem jezdnym 6×4 wyprodukowanym w 1986 roku. Samochód posiada kabinę z trzema miejscami siedzącymi. Kariera pożarnicza wozu rozpoczęła się w Zakładowej Zawodowej Straży Pożarnej Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni. Wóz posłużył tam kilka lat i już na początku lat 90-tych został przekazany na stan miasta Gdynia i włączony do podziału bojowego Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej nr 1. W 2001 roku w miejsce podnośnika trafiła fabrycznie nowa drabina mechaniczna SD-37 firmy Magirus a Steyr został przeniesiony na wyposażenie JRG 2 w Gdyni. 31 stycznia 2013 roku podnośnik przekazano do obecnych użytkowników z OSP Gniew. Ochotnicy dysponowali wcześniej drabiną SD-30 na podwoziu Jelcz 420, która była już mocno wyeksploatowana i wymagała wymiany. Strażacy bardzo zachwalają konstrukcję podnośnika. Wśród wymienianych zalet najważniejsze to mała awaryjność, prosta obsługa i duża wytrzymałość podczas długotrwałych działań. Zastęp dysponowany jest do zdarzeń w całym regionie i niejednokrotnie udowodnił, że radzi sobie tam gdzie o wiele nowsze konstrukcje drabin i podnośników mają ograniczone możliwości.
Podnośnik hydrauliczny Bronto Skylift 33-2T1 posiada wysięg 33 metrów. Jest wyposażony w kosz o udźwigu 480 kilogramów, który pozwala na transportowanie trzech osób. Kosz posiada działko gaśnicze, zwijadło linii szybkiego natarcia i nasadę 75 z suchego pionu, która umożliwia budowę linii gaśniczej. Dodatkowo jest wyposażony w system ochronny w postaci zraszaczy zamontowanych pod platformą kosza. Wzdłuż ramion wysięgnika zamontowana jest drabina, która służy jako alternatywna droga zejścia na powierzchnię ziemi. Drabina może być wykorzystana w przypadku konieczności ewakuacji dużej ilości osób z płonącego budynku lub w sytuacji awarii samego podnośnika. Działko gaśnicze jest sterowane zdalnie z samego kosza lub ze stanowiska operatora. W razie usterki istnieje możliwość ręcznej obsługi działka. Za stabilizację pojazdu odpowiadają cztery podpory hydrauliczne zamontowane po dwie sztuki z lewej i z prawej strony podwozia. Podnośnik może pracować z wykorzystaniem tylko dwóch podpór co pozwala na obsługę wysięgnika w zakresie 180 stopni. To bardzo duże ułatwienie szczególnie w miejscach o ograniczonej przestrzeni, gdzie nie ma możliwości rozłożenia kompletu podpór. Przypomnijmy, że mowa tu o ponad 35-letniej konstrukcji, która już pod koniec lat 80-tych była wyposażona w tak zaawansowane systemy technologiczne, które znamy z dzisiejszych pojazdów ratowniczych.
Na koniec chciałbym złożyć serdeczne podziękowania dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej w Gniewie za chęć podzielenia się swoim „klasykiem”, za poświęcony czas i przekazane informacje oraz wspaniałą gościnę w progach jednostki. Zachęcamy wszystkie jednostki, które chcą zaprezentować swój „strażacki klasyk” do kontaktu z nami za pośrednictwem wiadomości lub adresu e-mail: redakcja@strazacki.pl