Skip to content
poniedziałek 7 lipca 2025
NA GORĄCO
2025-07-06Pyskowice: jedna osoba zginęła w pożarze mieszkania 2025-07-06Ogień na weselu – ewakuowano ponad 80 osób 2025-07-06Tragedia nad jeziorem Długie: utonęła 12-latka 2025-07-04Biedronka w ogniu – spłonął dach sklepu w Buku 2025-07-04Pożar cysterny z paliwem na DK50 2025-07-04Pożar kompleksu bloków mieszkalnych pod Warszawą 2025-07-04PIERWSZY RATOWNIK – aplikacja, która ratuje życie 2025-07-03Ogień na autostradzie A4 – wezwano samolot gaśniczy! 2025-07-03Głuchów: ogień w kurniku – uratowano 14 tysięcy kur 2025-07-03Duży pożar pod Białobrzegami – spłonęły blisko trzy hektary lasu
  • Kontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Akcje
    • WIADOMOŚCI
    • Świat
    • Nabory
    • Wydarzenia
    • Opinie
    Akcje

    Pyskowice: jedna osoba zginęła w pożarze mieszkania

    2025-07-06
    Akcje

    Ogień na weselu – ewakuowano ponad 80 osób

    2025-07-06
    Akcje

    Tragedia nad jeziorem Długie: utonęła 12-latka

    2025-07-06
    Akcje

    Biedronka w ogniu – spłonął dach sklepu w Buku

    2025-07-04
    Akcje

    Pożar cysterny z paliwem na DK50

    2025-07-04
    Poprzedni Następny Showing 1 Of 1931
  • Technika
    Technika

    OSP Bojano z nowym sprzętem

    Technika

    OSP Rumienica z nowym autem!

    Technika

    Kolejne europejskie jednostki strażackie kupują pojazdy pożarnicze o napędzie elektrycznym

    Technika

    Nowy nabytek w OSP Maków Podhalański!

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 79
  • Safety tips
    Safety Tips

    Strażacy kontra owady

    WIEDZA

    HIPOTERMIA. Jak postępować prawidłowo?

    Ćwiczenia

    Strażacy ćwiczą na lodzie

    Safety Tips

    Przygotuj się do szybkiego gaszenia!

    WIEDZA

    Wypadek samochodu ciężarowego z LNG – rozpoznanie, możliwości postępowania

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 36
  • Tematy
    ACO streamer
    Recenzje

    Transmisja obrazu z drona prosto do sztabu. To już możliwe!

    Recenzje

    Pożar paneli fotowoltaicznych w Wieluniu

    Recenzje

    Kominiarka blokująca szkodliwe cząstki popożarowe? Sprawdziliśmy to!

    Recenzje

    Jak działa najnowszy Aparat powietrzny AirBoss od Dräger? – Sprawdziliśmy to!

    Podcast

    #004: Co wybrać – nóż czy nożyczki ratownicze?

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 2
  • ZMIANOWYZMIANOWY
  • Strona główna
  • Wiadomości na gorącoWiadomości na gorąco
  • Tematy
    • Technika
    • Safety Tips
    • Kalendarz zmianowy
    • Misz masz
    • Wydarzenia
    • Quizy
  • KontaktKontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
Strażacki Klasyk Miesiąca
Strażacki Klasyk MiesiącaWiadomości

Reprezentant wagi lekkiej – Żuk z 1985 roku nieustannie podstawowym pojazdem druhów z OSP Rzyczkowo

Kamil / RedaktorKamil / Redaktor2024-05-26 3815 Minutes read0
Ż1 Ż2 Ż3 Ż5 Ż6 Ż8 Ż9 Ż10 Ż11 Ż12 Ż13 Ż14 Ż15 Ż16 Ż4 Ż7

Do tej pory bohaterami artykułów z serii “Strażacki Klasyk Miesiąca” były samochody klasy ciężkiej. Najwyższy czas pochylić się nad mniejszymi pojazdami, które również odegrały kluczową rolę w rozwoju krajowego pożarnictwa. Przedstawicielem wagi lekkiej niewątpliwie jest Żuk, który był pierwszym seryjnie produkowanym lekkim samochodem strażackim w Polsce. Auta tej marki bardzo licznie zasiliły szeregi Ochotniczych Straży Pożarnych. Pozwoliło to na przeskok technologiczny i przesiadkę strażaków z dotychczas użytkowanych ręcznych sikawek na wozach konnych czy zaadaptowanych do celów pożarniczych pojazdów na prawdziwy skonstruowany od podstaw samochód strażacki. Wiele egzemplarzy Żuka trafiło także do strażaków zawodowych oraz do jednostek Zakładowych Straży Pożarnych. Obecnie niełatwo znaleźć strażackie Żuki w czynnej służbie. Istnieją jednak jednostki, gdzie Żuk to wciąż podstawowy pojazd i narzędzie do ratowania ludzkiego życia i zdrowia.

Na początek trochę informacji o historii Żuka w pożarnictwie. Polska konstrukcja samochodu dostawczego marki Żuk zainteresowała odbiorcę z Egiptu, który złożył zamówienie na dostarczenie serii samochodów tej marki przeznaczonych dla straży pożarnej. W FSC opracowano projekt a następnie wdrożono jego produkcję, która rozpoczęła się w 1966 roku. Powstałe wtedy egzemplarze przeznaczone były głównie na eksport, lecz kilka sztuk trafiło do polskich strażaków. W wersji produkowanej dla zagranicznych odbiorców stosowano silnik S-21 o zdecydowanie lepszych parametrach i osiągach niż jednostki napędowe montowane w pojazdach przeznaczonych na rynek krajowy. Prawdopodobnie do obecnych czasów nie zachował się ani jeden egzemplarz strażackiego Żuka serii A-14. W 1967 roku wykonano serię próbną typu A-15, która była przeznaczona dla jednostek ochrony przeciwpożarowej w Polsce. Pojazd różnił się od poprzedniej wersji konstrukcją zabudowy nadwozia, która była całkowicie zamknięta i przystosowana do warunków atmosferycznych panujących w ojczyźnie. W przestrzeni ładunkowej zamontowano dodatkowo wózek ułatwiający wysuwanie i zdejmowanie motopompy. Na dachu pojazdu umieszczono stelaże do przewozu drabin i węży ssawnych. Żuki serii A-15 były przystosowane do holowania przyczepy ze zwijadłem węży tłocznych W-75 o łącznej długości 200 metrów. Egzemplarze A-15 wychodziły w standardowym zestawie z przyczepką wężową. W 1978 roku z uwagi na wprowadzenie do użytkowania węży wykonanych z innego materiału zaprzestano produkowania przyczepek. Seryjna produkcja serii A-15 ruszyła w 1968 roku. Część pojazdów nadal trafiała na eksport do odbiorców z takich krajów jak Węgry, ZSRR i Czechosłowacja. Od 1975 roku w Żukach stosowano silniki S-21, które wcześniej były używane tylko w egzemplarzach eksportowych.

Z biegiem lat konstruktorzy opracowali kolejne wersje strażackiego Żuka, które były przeznaczone także dla strażaków zawodowych z aglomeracji miejskich. Wprowadzono modyfikację, aby pojazdy te spełniały funkcję samochodów pierwszego wyjazdu. Głównym celem było, aby Żuk dotarł szybko na miejsce zdarzenia i rozpoczął prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych przed dojazdem samochodów klasy średniej i ciężkiej. W wersjach przeznaczonych do pracy w miastach zastosowano między innymi mniej wydajne motopompy, mniejszą ilość miejsc siedzących dla obsady zastępu lecz zagospodarowane w ten sposób miejsce pozwalało na montaż zbiornika na wodę o pojemności 400 litrów. W pierwszej połowie lat 80-tych uruchomiono produkcję wersji GLBAPr 0,4/2/50, która była wyposażona w autopompę ŚFUP o wydajnośći 200 l/min przy ciśnieniu 12 bar. Autopompa była montowana na przednim zderzaku pojazdu. Wprowadzenie takiej modyfikacji również wpłynęło na zaoszczędzenie miejsca w przestrzeni ładunkowej. To natomiast przełożyło się na możliwość zamontowania agregatu proszkowego AP-50 na wózku. Rozwiązanie to nie przyjęło się jednak zbyt powszechnie i było stosowane głównie u strażaków zawodowych lub w jednostkach zakładowych. Egzemplarze, które trafiały później do jednostek OSP były przerabiane do najbardziej popularnej wersji GLM-8. Do dziś nie zachowało się zbyt wiele egzemplarzy, które były produkowane pierwotnie jako GLBAPr 0,4/2/50. Poza wersjami typowo gaśniczymi w krajowym pożarnictwie znalazły się także pojazdy typu SDŁ (samochód dowodzenia i łączności), SPGaz, SLRw oraz wersje kwatermistrzowskie.

W 1993 roku zakończono seryjną produkcję samochodów marki Żuk, które ustąpiły miejsca nowej konstrukcji znanej jako Lublin. Według oficjalnych źródeł wyprodukowano łącznie 587 500 sztuk Żuków w różnych wersjach, które trafiały do odbiorców na całym świecie.

Prezentowany egzemplarz Żuka opuścił linię produkcyjną Fabryki Samochodów Ciężarowych im. Bolesława Bieruta w 1985 roku. Na wyposażeniu Ochotniczej Straży Pożarnej w Rzyczkowie (woj. wielkopolskie) znajduje się od 2004 roku. Wcześniej służył strażakom z OSP Dłoń. Pojazd dopiero od trzech lat jest włączony do podziału bojowego i czynnie wyjeżdża do akcji ratowniczo-gaśniczych w OSP Rzyczkowo. Tak długi przestój w aktywności operacyjnej był spowodowany brakiem odpowiedniej ilości przeszkolonych strażaków. Żuk jest sukcesywnie doposażany w potrzebny sprzęt ratowniczo-gaśniczy. Członkowie jednostki skupiają się głównie na pozyskaniu wyposażania, które pozwoli na prowadzenie działań przy innych miejscowych zagrożeniach. Duży nacisk kładziony jest na sprzęt z zakresu ratownictwa medycznego. Na stanie pojazdu znajduje się już defibrylator AED oraz torba medyczna. Wkrótce jednostka doposaży się w torbę w standardzie PSP R1. Pozostałe wyposażenie Żuka to armatura pożarnicza, osprzęt łącznościowy i oświetleniowy oraz podręczny sprzęt burzący. Ciekawostką jest fakt, iż prawie 40-letni samochód ma zaledwie 4000 kilometrów przebiegu.

Jednostka OSP Rzyczkowo powstała w 1936 roku. Obecnie liczy 18 członków w tym siedmiu przeszkolonych do udziału w akcjach ratowniczo-gaśniczych. Druhowie w ostatnim czasie zdobyli uprawnienia ratownika po ukończeniu kursu Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy. Jednostka wyjeżdża rocznie do zaledwie kilku zdarzeń. Marzeniem strażaków jest pozyskanie nowszego samochodu pożarniczego i wymianę poczciwego Żuka. Pomimo dużych braków sprzętowych i małej obsady wyjazdowej ochotnicy staraj się ciągle rozwijać i doposażać w nowy sprzęt. Ich głównym celem jest poprawa standardu działalności operacyjnej jednostki co przełoży się na zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców Rzyczkowa i okolicznych wsi.

Serdecznie dziękuję członkom OSP Rzyczkowo za chęć spotkania i poświęcony czas.


Artykuł powstał na podstawie informacji przekazanych przez członków OSP Rzyczkowo a także na bazie materiałów z portalu PRL998.PL i strony internetowej KP PSP Oława.

Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
Fot. Kamil Czereba
FacebookTwitterWhatsAppLinkedInEmailLink

Kamil / Redaktor

reklama

Poprzedni wpis Cztery wolne miejsca w naborze do KP PSP Żary
Następny post Tragiczny pożar szpitala w stolicy Indii: zginęło siedmioro niemowląt
Powiązane artykuły
  • Powiązane artykuły
  • więcej od autora
Wiadomości

PIERWSZY RATOWNIK – aplikacja, która ratuje życie

2025-07-040
Wiadomości

Pożegnanie ze służbą asp. Piotra Milczarka

2025-07-020
Wiadomości

3 miliony złotych dla śląskich OSP – program rusza już 7 lipca!

2025-07-010
Zobacz więcej
Czytaj również
Wiadomości

Co nowego na Strażackim?

2024-04-130
Akcje

Pyskowice: jedna osoba zginęła w pożarze mieszkania

2025-07-060
Akcje

Ogień na weselu – ewakuowano ponad 80 osób

2025-07-060
Akcje

Tragedia nad jeziorem Długie: utonęła 12-latka

2025-07-060
Akcje

Biedronka w ogniu – spłonął dach sklepu w Buku

2025-07-040
Akcje

Pożar cysterny z paliwem na DK50

2025-07-040
Akcje

Pożar kompleksu bloków mieszkalnych pod Warszawą

2025-07-040
Zobacz więcej

Redakcja i kontakt

Portal Strażacki.pl powstał w 2013 z myślą o strażakach, osobach związanych z branżą ratowniczą i pasjonatach pożarnictwa.

STATYSTYKI OSP

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie 2

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 5

2024-01-25

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 4

2024-01-25
MULTIMEDIA

Kategorie

  • Akcje7630
  • Artykuły5651
  • Wydarzenia960
  • Wiadomości937
  • Relacje394
  • Technika316
  • Ćwiczenia176
  • Wizyty154
  • Nabory139
  • Cześć Ich Pamięci113
  • Szkolenia88
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202270
  • Patronat medialny64
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202064
  • Kronika Strażacka58
  • Misje zagraniczne50
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202348
  • Fotorelacje31
  • Kobiety w straży30
  • Filmy29
  • Statystyki wyjazdów OSP - 201918
  • Safety Tips16
  • Wasze15
  • Ciekawostki pożarnicze15
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202114
  • Zostań Strażakiem12
  • Nasze8
  • Strażacki8
  • Quizy7
  • Strażacki Klasyk Miesiąca7
  • Ściąga6
  • Recenzje5
  • Podcast4
  • STRAZACKI.PL2
  • Wideorelacje2
  • Opinie2
  • Floriany2
  • Konkursy2
  • Kącik historyczny1
  • Sprawdź swoją wiedzę - TESTY1
  • Rozwiązania testów wraz z omówieniem1
  • Tapety strażackie1
  • Wyposażenie techniczne1
  • Taktyka działań ratowniczych1
  • Misz Masz0

#TAGI

Kobiety w strażyKobietaStrażakstrazackistrażPSPPaństwowaStrażPożarnaciekawostkipożarniczeniecodzienne

© Strażacki 2023

  • Alarm
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin serwisu