Alvis FV 651 “Salamander” to samochód gaśniczy dedykowany do obsługi lotnisk wojskowych. Projekt pojazdu powstał w 1956 roku jako odpowiedź na brak nowoczesnych aut pożarniczych w wojskach lotniczych Wielkiej Brytanii.
Salamander zbudowano na bazie podzespołów pojazdu pancernego FV 601 “Saladin” i transportera FV 603 “Saracen”, które służyły już w armii. Firma Alvis wyprodukowała łącznie 133 egzemplarze samochodu FV 651. 88 z nich trafiło na wyposażenie Royal Air Force (Królewskie Siły Powietrzne). Pozostałe pojazdy wysłano między innymi do Kanady, Cejlonu i RPA.
Podstawowym zadaniem samochodu było szybkie reagowanie na zdarzenia pożarowe powstające na terenach lotnisk wojskowych. Pojazd idealnie nadawał się do jazdy po powierzchni utwardzonej oraz w trudnym terenie. Wymiary wozu mocno odbiegają od gabarytów teraźniejszych samochodów gaśniczych wykorzystywanych na lotniskach. “Salamander” mierzył 5,9 m długości, 2,6 m szerokości i 2,59 m wysokości. Za napęd trzyosiowego pojazdu odpowiadał 8-cylindrowy silnik benzynowy Rolls-Royce B81 Mk.8 o mocy 230 koni mechanicznych.
W zabudowie Salamandera zamontowano zbiornik na wodę o pojemności 700 galonów (ok. 2655 l) i 100-galonowy zbiornik środka pianotwórczego (ok. 455 l). Parametry zbiorników środków gaśniczych różniły się w zależności od wersji pojazdu.
Egzemplarz zaprezentowany na zdjęciu stanowi eksponat muzeum Royal Air Force w Londynie. Czynną służbę pełnił w latach 1958-1978 i stacjonował między innymi w bazach RAF St Mawgan i RAF Biggin Hill.
Fot. Kamil Czereba