Skip to content
poniedziałek 7 lipca 2025
NA GORĄCO
2025-07-06Pyskowice: jedna osoba zginęła w pożarze mieszkania 2025-07-06Ogień na weselu – ewakuowano ponad 80 osób 2025-07-06Tragedia nad jeziorem Długie: utonęła 12-latka 2025-07-04Biedronka w ogniu – spłonął dach sklepu w Buku 2025-07-04Pożar cysterny z paliwem na DK50 2025-07-04Pożar kompleksu bloków mieszkalnych pod Warszawą 2025-07-04PIERWSZY RATOWNIK – aplikacja, która ratuje życie 2025-07-03Ogień na autostradzie A4 – wezwano samolot gaśniczy! 2025-07-03Głuchów: ogień w kurniku – uratowano 14 tysięcy kur 2025-07-03Duży pożar pod Białobrzegami – spłonęły blisko trzy hektary lasu
  • Kontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Akcje
    • WIADOMOŚCI
    • Świat
    • Nabory
    • Wydarzenia
    • Opinie
    Akcje

    Pyskowice: jedna osoba zginęła w pożarze mieszkania

    2025-07-06
    Akcje

    Ogień na weselu – ewakuowano ponad 80 osób

    2025-07-06
    Akcje

    Tragedia nad jeziorem Długie: utonęła 12-latka

    2025-07-06
    Akcje

    Biedronka w ogniu – spłonął dach sklepu w Buku

    2025-07-04
    Akcje

    Pożar cysterny z paliwem na DK50

    2025-07-04
    Poprzedni Następny Showing 1 Of 1931
  • Technika
    Technika

    OSP Bojano z nowym sprzętem

    Technika

    OSP Rumienica z nowym autem!

    Technika

    Kolejne europejskie jednostki strażackie kupują pojazdy pożarnicze o napędzie elektrycznym

    Technika

    Nowy nabytek w OSP Maków Podhalański!

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 79
  • Safety tips
    Safety Tips

    Strażacy kontra owady

    WIEDZA

    HIPOTERMIA. Jak postępować prawidłowo?

    Ćwiczenia

    Strażacy ćwiczą na lodzie

    Safety Tips

    Przygotuj się do szybkiego gaszenia!

    WIEDZA

    Wypadek samochodu ciężarowego z LNG – rozpoznanie, możliwości postępowania

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 36
  • Tematy
    ACO streamer
    Recenzje

    Transmisja obrazu z drona prosto do sztabu. To już możliwe!

    Recenzje

    Pożar paneli fotowoltaicznych w Wieluniu

    Recenzje

    Kominiarka blokująca szkodliwe cząstki popożarowe? Sprawdziliśmy to!

    Recenzje

    Jak działa najnowszy Aparat powietrzny AirBoss od Dräger? – Sprawdziliśmy to!

    Podcast

    #004: Co wybrać – nóż czy nożyczki ratownicze?

    Poprzedni Następny Showing 1 Of 2
  • ZMIANOWYZMIANOWY
  • Strona główna
  • Wiadomości na gorącoWiadomości na gorąco
  • Tematy
    • Technika
    • Safety Tips
    • Kalendarz zmianowy
    • Misz masz
    • Wydarzenia
    • Quizy
  • KontaktKontakt
Strazacki.pl portal o straży pożarnej
Strażacki Klasyk Miesiąca
Strażacki Klasyk Miesiąca

Unikatowy prototyp wozu pożarniczego dla przemysłu PRL – jedyny zachowany Jelcz 006/2 z OSP Roszkowice

Kamil / RedaktorKamil / Redaktor2023-12-17 2605 Minutes read0

W drugim artykule z serii „Strażacki Klasyk Miesiąca” przedstawiamy jedyny w swoim rodzaju ciężki wóz gaśniczy Jelcz 006/2 zabudowany na podwoziu Steyr 1491. Pojazd powstał w 1978 roku jako druga wersja prototypu samochodu pożarniczego przeznaczonego do działań w zakładach przemysłowych. Wóz zaprojektowano i wyprodukowano w Jelczańskich Zakładach Samochodowych. To jedyny zachowany egzemplarz wozu strażackiego z serii Jelcz 006.

Fot. PRL998.PL

Pojazd jest czynnie użytkowany do celów pożarniczych i znajduje się w podziale bojowym Ochotniczej Straży Pożarnej w Roszkowicach na Opolszczyźnie. Jest pod szczególną opieką miejscowych ochotników na czele Mariuszem Sąsiadkiem, który w utrzymanie wozu wkłada ogrom czasu i pracy. Samochód co rok uczestniczy w zlotach, gdzie jest prezentowany dla szerszej publiczności. Cieszy oko sympatyków motoryzacji i pożarnictwa. O dużej wartości historycznej pojazdu i jego wyjątkowości świadczy fakt, iż wydawnictwo Deagostini wydało odwzorowany model wozu w skali 1:43, który ukazał się nakładem serii Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u.

Zacznijmy od samego początku. Wóz powstał w 1978 roku jako odpowiedź Jelczańskich Zakładów Samochodowych na zapotrzebowanie rządu na stworzenie ciężkiego samochodu gaśniczego, który będzie zabezpieczać zakłady przemysłowe. Projektanci i inżynierowie skupili się więc, aby był to pojazd szczególnie wytrzymały i prosty w obsłudze. Wiele informacji związanych z fazą projektowania i produkcji wozu jest owiana tajemnicami. Głównie z powodu, iż wóz miał trafić do gałęzi przemysłowej, która w okresie PRL była szczególnie strzeżona a technologie wykorzystywane w fabrykach niejawne dla osób postronnych. Pojazd zaliczył krótki epizod służby w Zakładowej Zawodowej Straży Pożarnej Jelczańskich Zakładów Samochodowych, skąd trafił do Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Ochrony Przeciwpożarowej w Józefowie. Tam przez okres blisko dwóch lat był poddawany próbom. Sprawdzano wydajność wozu i jego podzespołów a także ustalano jakie elementy można zmodyfikować, aby pojazd był jeszcze sprawniejszym narzędziem do walki z dużymi pożarami.

Z Józefowa został przeniesione do opolskich zakładów Metalchem, gdzie także był testowany. Prawdziwy pożarniczy epizod pojazdu rozpoczął się dopiero w momencie, gdy został on przekazany na stan Zawodowej Straży Pożarnej w Opolu. W czasie służby u opolskich strażaków wóz uczestniczył w wypadku drogowym, podczas którego przewrócił się na bok. Prace remontowe pojazdu przeprowadzono w fabryce Rosenbauer, stąd widoczne do dziś elementy tego producenta zastosowane w pojeździe. Od czasu remontu wóz posiada drzwi zamykające schowki na sprzęt a nie pierwotnie zastosowane rolety, które uległy uszkodzeniu podczas wypadku.

Wóz służył w Opolu do 1996/1997 roku, skąd został przekazany do OSP Roszkowice. Niestety ostatnie lata służby u zawodowców nie były dla niego łaskawe. Trafił do ochotników w bardzo złym stanie. Brak odpowiednich środków finansowych i zaangażowanie ze strony druhów nie wpływał korzystanie na stan techniczny pojazdu, który ciągle się pogarszał. Przez lata zaniedbań wóz ulegał awarii niemal przy każdym wyjeździe do działań. Dobry czas dla tego wyjątkowego pojazdu nastąpił dopiero w 2006 roku. Opiekę nad wozem przejął Mariusz Sąsiadek, który wraz z grupą druhów rozpoczął prace remontowe podzespołów wozu. Obecnym użytkownikom Jelcza zależy, aby poza pełną gotowością bojową wozu cieszył on także oko na zlotach i imprezach motoryzacyjnych na których jest prezentowany.

Czas na parametry techniczne. Samochód zabudowano na trzyosiowym podwoziu Steyr 1491 importowanym z Austrii. Silnik Steyr WD-815.60 zastosowany w pojeździe to wysokoprężny V8 z doładowaniem, który osiąga moc 321 koni mechanicznych. Moc przekładana jest na układ jezdny 6×4 z blokadą mechanizmu różnicowego. Wymiary pojazdu to: 8650 mm długości, 2500 mm szerokości i 3350 mm wysokości. Natomiast masa całkowita wynosi 24 400 kilogramów.

Nadwozie pojazdu składa się z kabiny typ Steyr 160.22 przystosowanej dla czteroosobowej załogi oraz z zabudowy specjalnej. Zabudowa podzielona jest na trzy części, w których znalazły się następująco: przelotowy przedział sprzętowy zamykany pierwotnie żaluzjami roletowymi (po wypadku zamontowano drzwiczki), zbiorniki na środki gaśnicze o łącznej pojemności 11 000 litrów (zbiornik na wodę 9000 litrów i zbiornik na środek pianotwórczy 2000 litrów) i przedział autopompy. Pierwotnie w pojeździe zastosowano urządzenia polskiej produkcji Świdnickiej Fabryki Urządzeń Przemysłowych w tym autopompę A45/8S o wydajności 4500 litrów na minutę. Do autopompy zamontowano samoczynny dozownik środka pianotwórczego firmy Rosenbauer. Na dachu znajduję się jedno działko stacjonarne DWP-24 i dwa działka przenośne DWP-16. W pojeździe nigdy nie zamontowano zwijadłem linii szybkiego natarcia co na przestrzeni lat użytkowania pojazdu określano jako jedną z większych wad samochodu.

Nigdy nie podjęto seryjnej produkcji samochodów gaśniczych z serii Jelcz 006/2. Potrzeby zabezpieczenia przeciwpożarowego dla zakładów przemysłowych zaspokajały wozy importowane z zagranicy. Nie zmienia to faktu, że prezentowany Jelcz był największym samochodem gaśniczym wyprodukowanym w Polsce w okresie PRL. Jest jedynym zachowanym egzemplarzem strażackiego Jelcza z serii 006. Stworzony wcześniej prototyp oznaczony jako Jelcz 006/1 trafił na złomowisko. Do dziś nie ustalono ilości pojazdów pożarniczych z serii Jelcz 006 która została wyprodukowana. Druhowie z Roszkowic znają wartość historyczną swojego pojazdu i dokładają wszelkich starań, aby utrzymać go w jak najlepszym stanie. Mamy nadzieje, że strażakom nie zabraknie zapału i motywacji w dbaniu o pojazd a lokalne władze i darczyńcy wesprą inicjatywę, której głównym celem jest uratowanie tego wyjątkowego wozu – namacalnej pamiątki po krajowej produkcji samochodów ciężarowych.

Serdeczne podziękowania dla Mariusza za chęć spotkania i poświęcenie prywatnego czasu na zaprezentowanie wozu i przekazanie ogromu informacji oraz ciekawostek na jego temat. Kolejny artykuł z serii „Strażacki Klasyk Miesiąca” pojawi się w nowym 2024 roku!

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInEmailLink

Kamil / Redaktor

reklama

Poprzedni wpis Nowy pojazd dla KP PSP Wągrowiec
Następny post Pożar dawnego szpitala MSWiA w Kielcach. Na miejscu 18 zastępów straży pożarnej
Powiązane artykuły
  • Powiązane artykuły
  • więcej od autora
Strażacki Klasyk Miesiąca

Reprezentant wagi lekkiej – Żuk z 1985 roku nieustannie podstawowym pojazdem druhów z OSP Rzyczkowo

2024-05-260
Strażacki Klasyk Miesiąca

36-letni podnośnik Bronto Skylift w czynnej służbie OSP Gniew

2024-03-240
Strażacki Klasyk Miesiąca

STRAŻACKI KLASYK MIESIĄCA | Ponad 30-letni Steyr na strażackiej „emeryturze” w OSP Lubsza

2024-02-110
Zobacz więcej
Czytaj również
Wiadomości

Co nowego na Strażackim?

2024-04-130
Akcje

Pyskowice: jedna osoba zginęła w pożarze mieszkania

2025-07-060
Akcje

Ogień na weselu – ewakuowano ponad 80 osób

2025-07-060
Akcje

Tragedia nad jeziorem Długie: utonęła 12-latka

2025-07-060
Akcje

Biedronka w ogniu – spłonął dach sklepu w Buku

2025-07-040
Akcje

Pożar cysterny z paliwem na DK50

2025-07-040
Akcje

Pożar kompleksu bloków mieszkalnych pod Warszawą

2025-07-040
Zobacz więcej

Redakcja i kontakt

Portal Strażacki.pl powstał w 2013 z myślą o strażakach, osobach związanych z branżą ratowniczą i pasjonatach pożarnictwa.

STATYSTYKI OSP

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie 2

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. podlaskie

2024-02-09

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 5

2024-01-25

Statystyki OSP 2023 – woj. wielkopolskie 4

2024-01-25
MULTIMEDIA

Kategorie

  • Akcje7630
  • Artykuły5651
  • Wydarzenia960
  • Wiadomości937
  • Relacje394
  • Technika316
  • Ćwiczenia176
  • Wizyty154
  • Nabory139
  • Cześć Ich Pamięci113
  • Szkolenia88
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202270
  • Patronat medialny64
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202064
  • Kronika Strażacka58
  • Misje zagraniczne50
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202348
  • Fotorelacje31
  • Kobiety w straży30
  • Filmy29
  • Statystyki wyjazdów OSP - 201918
  • Safety Tips16
  • Wasze15
  • Ciekawostki pożarnicze15
  • Statystyki wyjazdów OSP - 202114
  • Zostań Strażakiem12
  • Nasze8
  • Strażacki8
  • Quizy7
  • Strażacki Klasyk Miesiąca7
  • Ściąga6
  • Recenzje5
  • Podcast4
  • STRAZACKI.PL2
  • Wideorelacje2
  • Opinie2
  • Floriany2
  • Konkursy2
  • Kącik historyczny1
  • Sprawdź swoją wiedzę - TESTY1
  • Rozwiązania testów wraz z omówieniem1
  • Tapety strażackie1
  • Wyposażenie techniczne1
  • Taktyka działań ratowniczych1
  • Misz Masz0

#TAGI

Kobiety w strażyKobietaStrażakstrazackistrażPSPPaństwowaStrażPożarnaciekawostkipożarniczeniecodzienne

© Strażacki 2023

  • Alarm
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin serwisu