Grupy Specjalistyczne PSP z całej Polski pod lupą NIK
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła przygotowanie Specjalistycznych Grup Ratowniczych PSP do realizacji ich zadań, pomimo stwierdzenia braków i nieprawidłowości w poszczególnych obszarach. Badane były kwestie organizacyjne, kadrowe, szkoleniowe oraz wyposażenie strażaków, a w szczególności: czy SGR są właściwie przygotowane do realizacji działań, mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia i środowiska przed pożarami oraz innymi zagrożeniami.
Kontrolą objęto 18 jednostek: Komendę Główną PSP; 6 komend wojewódzkich PSP w Warszawie, Katowicach, Kielcach, Gorzowie Wlkp., Opolu i Szczecinie; 11 komend powiatowych/miejskich PSP w Warszawie, Kielcach, Sandomierzu, Bytomiu, Bielsku-Białej, Brzegu, Nysie, Zielonej Górze, Gorzowie Wlkp., Szczecinie i Koszalinie
Stwierdzono m.in.:
- brak minimalnej liczby pojazdów ratowniczych w 10 grupach
- niedobory w wyposażeniu ratowników
- brak wystarczającej liczby kombinezonów,
- brak dostatecznej ilości skafandrów nurkowych,
- niedobór sonarów,
- zbyt małą ilość szybkich testów biologicznych,
- konieczność organizacji szkoleń specjalistycznych (np. przeszkolenia w zakresie przemieszczania gabarytów wymagało 259 (99%) strażaków ratowników specjalistycznych grup ratownictwa technicznego (SGRT)
- w obniżoną gotowość do działania lub jej brak
W wyniku kontroli stwierdzono także, że obowiązujące przepisy dla poszczególnych dziedzin ratownictwa, opracowane przez Komendanta Głównego PSP, nie przewidują zwiększenia potencjału ratowniczego PSP, w tym SGR, dla stanów nadzwyczajnych, w tym stanu wojennego. A wobec ryzyka, że znaczna część strażaków ratowników OSP zostanie zmobilizowana, potencjał KSRG może wręcz ulec znacznemu zmniejszeniu. – Najwyższa Izba Kontroli
Jakie wnioski wyciągnęła Najwyższa Izba Kontroli i jakie skierowała zalecenia względem organów odpowiedzialnych za organizację i funkcjonowanie Państwowej Straży Pożarnej? Zaapalewała m.in. o:
- podjęcie działań, w porozumieniu z Komendantem Głównym PSP, w celu doposażenia SGR w niezbędne pojazdy i podstawowy sprzęt ratowniczy;
- wprowadzenie jednolitego, stałego systemu dodatków finansowych dla osób funkcyjnych w SGR na czas pełnienia funkcji;
- podjęcie działań legislacyjnych umożliwiających PSP, w tym SGR, wzmocnienie potencjału ratowniczego na czas stanu wojennego, w szczególności z wykorzystaniem emerytowanych strażaków ratowników PSP i potencjału OSP.
- wprowadzenie systemu stałych analiz gotowości operacyjnej SGR i przeciwdziałanie przyczynom okresowego obniżania tej gotowości;
- uzależnienie wydawania kolejnych aktualizacji „Zasad organizacji działań ratowniczych” w poszczególnych dziedzinach ratownictwa od wyników analizy wdrożenia przez jednostki organizacyjne PSP „Zasad” uprzednio wydanych;
- możliwie szybkie wdrożenie brakujących programów szkolenia specjalistycznego, szczególnie w obszarach ratownictwa wysokościowego, z zakresu konstrukcji i awaryjnego rozładunku cystern drogowych i kolejowych, z zakresu podnoszenia i przemieszczania konstrukcji i elementów budowlanych.